Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto
Navigaatio päälle/pois

Luon­non­suo­je­lu­lii­ton lausunto ajoneuvolain muutoksesta moot­to­ri­kelk­ko­jen osalta

Liikenne- ja viestintäministeriölle

Viitaten lausuntopyyntöönne 19.12.2017 Dnro LVM/2370/03/2017

Luonnonsuojeluliiton lausunto ajoneuvolain muutoksesta moottorikelkkojen osalta

Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää lausuntopyynnöstä ja toteaa asiasta seuraavaa.

Ympäristövaikutukset

Isommilla kelkoilla ohjelmapalveluyrittäjä voisi viedä enemmän turisteja yhdellä ajoneuvolla maastoon. Siitä voi moneen pienempään kelkkaan verrattuna olla ekotehokkuushyötyjä.

Toisaalta kelkkojen painon kasvu on ongelma maapohjalle ja kasvillisuudelle.

Suurin ongelma on, että isommat kelkat johtaisivat ajan mittaan leveämpiin ja yhä useammin kaksisuuntaisiin reitteihin sekä niiden raivaamiseen ja vahvistamiseen. Se pirstoisi kasvillisuutta ja luontotyyppejä. Lisäksi reitit tulisivat nykyistä useammin maalle, koska veteen putoamisen vaara kasvaisi painon myötä. Tällaisista reiteistä tulisi myös yhä useammin ympärivuotisia. Se lisäisi häiriötä luonnossa  lintujen ja muiden eläinten pesimäaikaan mönkijäliikenteen lisääntymisen myötä.

Turvallisuusnäkökulmia

Suurempi paino lisäisi moottorikelkan veteen putoamisen riskiä varsinkin jokien ylityksissä.

Moottorireki on pitkä ja vaikeammin ohjattava, mikä lisää onnettomuusvaaraa. Riskit kasvavat myös vastaantulijoita kohdattaessa. Onnettomuuksissa pienemmälle moottorikelkalle käy huonosti. Vaara kasvaa myös moottorireessä istujille, koska niissä ei ole aina turvakaiteitakaan.

Isojen turistikelkkojen kuljettajan ikärajaa pitäisi ehdottomasti nostaa nykyisestä 15 vuodesta 18 vuoteen. Myös niiden nopeusrajoituksen laskemista esimerkiksi 30 km/h:ksi tulee harkita.

Taloudelliset vaikutukset

Muutos johtaisi leveämpien reittien raivaamiseen ja vahvistamiseen. Tällainen infrastruktuuri lisää kustannuksia. Yhteiskunnan mahdollisuudet osallistua kuluihin ovat heikot, kun tieverkkokin rapistuu varojen puutteessa. Myös moottorikelkkailun henkilövahinkojen suuruus (700 miljoonaa euroa) on hyötyyn nähden suuri.

Yhteenveto

Luonnonsuojeluliitto ei kannata esitystä ympäristö-, turvallisuus- ja taloussyistä. Asiaan kannattaa palata ja kaikki moottorikelkkoja koskevat asiat päivittää yhdellä kerralla aikanaan maastoliikennelain uudistuksen yhteydessä. Jos isommat kelkat sallitaan, moottorikelkkareitit pitäisi luvittaa niille uudelleen.

Lisätietoja: erityisasiantuntija Tapani Veistola, puhelin 0400 615 530, tapani.veistola at sll.fi

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY

Päivi Lundvall
toiminnanjohtaja

Jaa sosiaalisessa mediassa