Tulvariskilain muuttaminen
MMM esittää seurannan lisäämistä tulvariskilakiin, mikä on hyvä. Lisäksi se esittää lain alaan tulvien lisäksi muitakin "poikkeuksellisia vesitilanteita". Samalla voisi pohtia voisiko ne hoitaa luontevammin vesienhoitolain puolella.
Lausunto
27.11.2019
Asia: 1574/01.01/2019
Tulvariskilain muuttaminen
Yleistä lakiehdotuksesta
Lakiesitys vahvistaa seurannan asemaa, mikä on hyvä.
Lisäksi lain soveltamisalaan lisättäisiin tulvien lisäksi myös kuivuus yms. poikkeukselliset vesitilanteet. Nämä pitäisi kuitenkin määritellä tarkemmin. Lisäksi pitäisi pohtia vaihtoehtona voisiko nämä uudet asiat hoitaa paremmin vesienhoitosuunnitelmien kautta. Huomattakoon, että kyse ei ole pelkästään elinkeinojen ja viihtyvyyden ongelmista. Esimerkiksi golfkenttien vedenotto kevätkuivuuden aikaan voi kuivattaa pienten valuma-alueiden taimenpuroja, joilla voi elää muitakin uhanalaisia lajeja, kuten vuollejokisimpukkaa.
Ehdotuksen 2 §: Määritelmät
Määritelmiin pitäisi lisätä mitä ”muilla vesitilanteilla” kuin tulvalla tarkoitetaan. Otetaanko kuivuudessa huomioon pintaveden lisäksi pohjavesi, luonnolle koituvat haitat elinkeinojen lisäksi jne.
Ehdotuksen 4 §: ELY-keskuksen tehtävät
Suunnitelmien seuraaminen on erittäin tärkeä ja kannatettava lisäys.
Lainsäädäntövaihtoehtona tulisi punnita hoituisiko kotimainen lisäys ”muista vesitilanteista” vesienhoidon suunnittelun ja sen seurannan toimepiteiden kautta. Tässä tulvariskilaissa se on vähän irrallinen ja outo ratkaisu.
Ehdotuksen 16 §: Tulvaryhmän tehtävät
Seuranta on paikallaan.
”Asianomaisiin järjestöihin” yhteistyökumppaneina tulisi ottaa myös virkistyskalastuksen ja luonnonsuojelun yleistä etua valvovat järjestöt mukaan, jos lain scopea laajennetaan ”muihin vesitilanteisiin”, kuten kuivuuteen.
Ehdotuksen 25 §: Tietojen toimittaminen
–
Ehdotuksen 26 §: Tietojärjestelmät
–
Suomen luonnonsuojeluliitto ry
Toimeksi saaneena erityisasiantuntija Tapani Veistola
Lisätietoja
Toiminnanjohtaja Tapani Veistola
- +358 400 615 530
- tapani.veistola(a)sll.fi