Lausunto Asumisen rahoitus- ja ke­hit­tä­mis­kes­kuk­sen siirtämisestä ym­pä­ris­tö­mi­nis­te­ri­öön

Hallitus aikoo siirtää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (Ara) ympäristöministeriön osastoksi. Luonnonsuojeluliitto esittää, että siirron tarvetta pohdittaisiin vielä kerran lausuntopalautteen perusteella. Jos siirtoon kuitenkin päädytään, siihen pitäisi harkita ainakin vuoden aikalisää. Erityisesti tulee varmistaa energiatehokkuusasioiden jatkuvuus.

23.8.2024

Asia: VN/19970/2024

Lausuntopyyntö luonnoksesta laiksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain kumoamisesta

Lausunnonantajan lausunto

Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme vanhin ja suurin ympäristöjärjestö. Me seuraamme rakentamisen ja maankäytön sekä yhdyskuntarakenteen kehitystä paitsi valtakunnallisella, myös maakunnallisella (piirit) ja kuntatasolla (yhdistykset). Tästä näkökulmasta olemme pitäneet Araa merkittävänä valtakunnallisena toimijana, josta on ollut merkittävää lisäarvoa. Sillä on ollut mahdollisuus tehdä asioita suhdanteiden mukaan poukkoilevia markkinoita pitkäjännitteisemmin sekä sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävämmin. Lisäksi sille kuuluu ympäristöalan tehtäviä ennen muuta energiatehokkuuden suhteen.

Esitetty muutos on päinvastainen kuin viime vuosikymmenien yleinen kehitys valtionhallinnossa. Operatiivisia tehtäviä on delegoitu ministeriöistä alemman valtionhallinnon virastoille. Näin on tehty myös ympäristöministeriön hallinnonalalla. Tuloksena ministeriöiden roolista on tullut strategisempi ja ohjaava. Nyt Aran siirto ministeriöön olisi tästä säännöstä ensimmäinen poikkeus vuosikymmeniin.

Yleisesti ottaen sitä, mikä toimii, ei pitäisi rikkoa. Ara on merkittävä ja vakiintunut toimija. Sen siirto ministeriöön voi tuoda toimintaan katkoksia, viivytyksiä ja riskejä. Sen vaihtoehtoja ja vaikutuksia ei oikein näy mietityn riittävästi.

Aran henkilökunnan asemaan siirrossa täytyy kiinnittää erityistä huomioita. He ovat kallisarvoisia osaajia.

Yhteenvetona Luonnonsuojeluliitto pitää tärkeänä, että Aran siirron tarvetta pohdittaisiin vielä kerran lausuntopalautteen perusteella. Jos siirtoon kuitenkin päädytään, siihen pitäisi harkita ainakin vuoden aikalisää. Silloin kaiken ehtisi suunnitella paremmin ja varmistaa asuntorakentamiseen liittyvä pitkäjänteisyys. Erityisesti tulee varmistaa energiatehokkuusasioiden jatkuvuus.

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY

Toimeksi saaneena