Luon­non­suo­je­lu­lii­ton lausunto metsätuhojen torjunnasta annetun lain 21 §:n muuttamisesta

Luonnonsuojelulain uudistuksen lakipaketissa oli vahingossa metsätuholaista pudonnut pois valtion korvausvastuu yksityisten luonnonsuojelualueiden aiheuttamista metsätuhoista. Tämä lapsus korjataan nyt, ja sitä Luonnonsuojeluliitto lämpimästi kannattaa.

6.9.2024

Maa- ja metsätalousministeriölle

Viitaten verkkosivuilla olleeseen lausuntopyyntöönne 19.8.2024 Dnro VN/19202/2024

Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja toteaa asiasta seuraavaa.

Luonnonsuojeluliiton jäsenillä on paljon yksityisiä luonnonsuojelualueita. Liitto edistää metsien suojelua myös kannustaen jäseniään ja muita kansalaisia suojelemaan metsiään. Siksi tämä asia kiinnostaa liittoa suuresti.

Esitys on kannatettava: Se palauttaisi lapsuksen tapaisesti luonnonsuojelulain uudistuksen yhteydessä vahingossa poistuneen vanhan oikeustilan. On todella tärkeää, että valtion korvausvastuu koskisi jatkossakin myös luonnonsuojelulain 43 ja 47 §:ssä tarkoitetulta yksityiseltä luonnonsuojelualueelta levinneitä metsätuhoja. Vaikka näitä tuhoja on marginaalisen vähän, valtion korvausvastuu tukee vapaaehtoista metsiensuojelua.

Lopuksi lausuntokäytäntöjen kehittämisestä

Luonnonsuojeluliitto pitää tärkeänä, että myös MMM ryhtyisi käyttämään valtionhallinnon yhteistä lausuntopalvelu.fi -järjestelmää. Nyt tämä toimialaamme luonnon etujärjestönä kuuluva asia oli mennä meiltä vahingossa ohi. Siitä ei nimittäin pyydetty meiltä erikseen lausuntoa, ja lausuntopyyntö oli vain MMM:n verkkosivulla.

– toiminnanjohtaja Tapani Veistola, p. 0400 615 530, tapani.veistola@sll.fi

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY