Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto
Navigaatio päälle/pois

Suomen luon­non­suo­je­lu­lii­ton kommentti kiertotaloudesta valtiontalouden tar­kas­tus­vi­ras­ton tu­lok­sel­li­suus­tar­kas­tus­ta varten

Suomen luonnonsuojeluliitto antoi kommentin kiertotaloudesta valtiontalouden tarkastusviraston tuloksellisuustarkastusta varten. Vaikka kiertotalous mainitaan tavoitteissa tai strategioissa, konkreettiset tavoitteet ja tehokkaimmat keinot puuttuvat.

Kuvassa näkyy rauhallinen järvimaisema illalla. Aurinko on laskenut horisontin taakse ja taivaalla on hieman pilviä.
Kuva: Pixabay / CC0

Kiertotalouden edistäminen valtionhallinnossa strategisesti johdettuna politiikkalohkona

Kiertotalouden edistäminen ei näyttäydy strategisesti johdettuna, jonka takia koordinaatio on tarpeen. Koordinaatio olisi keskitettävä ympäristöministeriöön, koska sillä on kokonaiskäsitys asiasta ja siihen keskittyneitä asiantuntijoita.

Eri hallinnonalojen painoarvot, kattavuus ja osallistuminen kiertotalouden edistämisessä, sekä keskeisten toimijoiden näkökulmaerot kiertotalouteen

Kokemustemme mukaan muiden kuin ympäristöministeriöiden vetämissä sektoristrategioissa, kuten biotalousstrategiassa ja mineraalistrategiassa, kiertotalous on jäänyt vaille konkretiaa. Kiertotalouden mainitseminen ei riitä tai merkitse sitä, että se on keskeinen osa strategiaa, sikäli kun strategian muut tavoitteet ovat pääosin ristiriidassa kiertotalouden kehittämisen kanssa.

Esimerkiksi mineraalialalla strategia keskittyy merkittävästi uusien hankkeiden perustamiseen, lupaprosessien nopeuttamiseen ja poikkeuksiin ympäristösääntelystä, mitkä lopulta ohjaavat rahoitusta muihin kuin kiertotaloushankkeisiin.

Eri hallinnonaloilla kierotalouden edistämistä tehdään erilaisin ehdoin. Toisaalla merkittävää on kiertotalouden vaikutukset luonnonvarojen, energian ja jätteen käyttöön, toisaalla merkittävää on se, onko kiertotalous taloudellisesti kannattava sijoitus.

Kiertotalouden edistämisen keskeisiä ohjausrakenteita

Koordinaatiota tulee keskittää ympäristöministeriöön. Olemme mukana JÄKKI-ryhmässä, mutta sen uusi kausi on vasta pääsemässä vauhtiin.

Eri hallinnonalojen välisen yhteistyön näyttäytyminen joko edellä mainittujen ryhmien kautta tai muutoin

Yhteistyö näyttäytyy puutteelliselta. Toimimattomuus ilmenee eriävin näkemyksin siitä, mitä kiertotalous tarkoittaa, miten sitä tulee edistää ja kuinka tärkeänä se nähdään osana hallinnonalan toimintaa.

Tehokkaimmat keinot kiertotalouden edistämisessä

Työkalupakista puuttuu vielä muutoksia estävien asioiden poistaminen, ennen muuta ympäristölle haitalliset tuet. Olemassa oleva lainsäädäntö, sen muutokset ja taloudelliset tuet ylläpitävät hankkeita, joissa ei edes huomioida kiertotaloutta. Kiertotalousratkaisut osoittautuvat tästä syystä usein kannattamattomiksi toteuttaa.

Tehokkaimpia ovat lainsäädäntömuutokset, joilla asetetaan velvoitteita kiertotalouden toteuttamiseksi, mikä sitoo myös materiaalivirtaa valtion rajojen ulkopuolelta.

Vähiten tehokkaita ovat lainsäädäntömuutokset, joilla helpotetaan sekä houkutellaan perustamaan hankkeita, jotka perustuvat uusiutumattomien luonnonvarojen kulutuksen lisäämiseen sekä tehden niiden tuottamisesta kannattavampaa, kuin samojen materiaalivirtojen kestävämmän käytön lisäämisestä.

Eri tahojen kuuleminen kiertotalouteen liittyen

Kiertotaloudesta ei ole kysytty meiltä hallitusohjelmaneuvotteluisssa erikseen, vaikka esimerkiksi luonnonsuojelusta on pyydetty kuultavaksi. Yleisemmin kiertotaloutta on käsittääksemme käsitelty useissa viime hallitusohjelmissa lähinnä jätepolitiikan kannalta ja siinä yksityisten yhtiöiden intressit ovat olleet vallassa viime aikoina esimerkiksi kuntien yhtiöihin verrattuna.

Kiertotalouden edistymisen seuraaminen tarkoituksenmukaisilla mittareilla

Mittarit ovat jo nyt osoittaneet, että olemme jäljessä kiertotalouden edistämisessä. Yleiskuva esimerkiksi jätteenpolton haitallisista vaikutuksesta tavoitteisiin on nyt laajasti jaettu, mutta päätökset uupuvat.

Vaikka kiertotalous mainitaan tavoitteissa tai strategioissa, konkreettiset tavoitteet ja niiden tavoittelu ovat puutteellisia. Esimerkiksi Suomen kokonaisjätemäärästä ja vaarallisesta jätteestä syntyy kaivostoiminnasta, eikä tämän jätemäärän vähentämiseen ole sitouduttu. Sen sijaan toimet ohjaavat jätemäärän merkittävään kasvuun, mikä osoittaa, että mitatuilla tuloksilla ei ole vaiktuusta päätöksentekoon.

Muut kommentit

Ympäristöministeriö on ministeriöistä se, jolla olisi aito objektiivinen intressi hoitaa itse asiaa – kaikille muille asia tuntuu olevan sivuasia, joka jää usein heidän ajamansa “pääasian” (esim. biotalous, mineraalien otto) alle. Kiertotalous on jo nyt yksi ympäristöministeriön vastuualueista, jolloin ympäristöministeriön roolin vahvistamisella varmistettaisiin tämän vastuualuen tarkoituksenmukainen toteuttaminen.

Lisätietoja:

Ympäristöoikeuden asiantuntija Hannes Koljonen, p. 044 493 1106, hannes.koljonen@sll.fi

Toiminnanjohtaja Tapani Veistola, p. 040 061 5530, tapani.veistola@sll.fi

Lisätietoja

Ympäristöoikeuden asiantuntija Hannes Koljonen

  • +358 44 493 1106
  • hannes.koljonen(a)sll.fi

Jaa sosiaalisessa mediassa