Gigantti haastaa suomalaiset kierrättämään vanhoja matkapuhelimiaan
–
Gigantti haastaa yhdessä Kuusakosken ja Suomen luonnonsuojeluliiton kanssa Miljoona luuria -kampanjallaan suomalaiset kierrättämään käytöstä pois jääneet puhelimensa.
Gigantin teettämän kyselyn* mukaan jopa 75 % prosentilla suomalaisista on kotonaan 2-3 tarpeetonta puhelinta. Gigantin Miljoona luuria -kampanja pyrkii keräämään näitä käyttämättömiä puhelimia ja saamaan niiden kierrätettävät raaka-aineet uudelleen käyttöön. Nykyajan puhelimien materiaaleista jopa 95 % kelpaa kierrätettäväksi.
Gigantti on sitoutunut lahjoittamaan kampanjan päätteeksi 20 000 euroa Suomen luonnonsuojeluliitolle luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen hyväksi.
”Laitteiden oikeaoppinen kierrätys on ehdottoman tärkeää. Kallisarvoisten raaka-aineiden lisäksi elektroniikkalaitteet sisältävät haitallisia ja myrkyllisiä aineita, kuten lyijyä, elohopeaa, kromia ja arseenia, joiden käsittely vaatii asiantuntemusta. Jos jätteitä ei lajitella oikein, voivat nämä aineet ajautua saastuttamaan maaperää tai vesistöä”, Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela kertoo.
Gigantin myymälöihin tuodut vanhat puhelimet toimitetaan kierrätettäväksi suomalaiselle alan edelläkävijälle Kuusakoskelle, jonka käsissä puhelimet muutetaan uuden elektroniikan valmistuksessa tarvittaviksi raaka-aineiksi.
*Gigantti teetti kyselyn Bilendi Finlandilla. Kyselyn tiedot on kerätty Bilendi Finlandin paneelissa viikoilla 36 ja 37 / 2019. Kyselyn otos on n=1000 suomalaista iältään 18-74 vuotta. Kyselyn otos vastaa iältään, sukupuoleltaan ja NUTS 2—aluejaoltaan lähtöotostaan, eli kaikkia täysi-ikäisiä suomalaisia. Otoksen virhemarginaali on noin +/- 3,2 prosenttiyksikköä.