Hallituksen esitys laeiksi ydinvastuulain ja ydinvastuulain muuttamisesta annetun lain muuttamisesta

Lausunnot

Lausuntopalveluun täytetty vastauslomake 6.12.2020 Asia: VN/6630/2019 Hallituksen esitys laeiksi ydinvastuulain ja ydinvastuulain muuttamisesta annetun lain muuttamisesta Suomen luonnonsuojeluliitto toteaa, että ydinonnettomuuksien riskit ovat pahimmillaan hyvin suuria. Säteilyn lisäksi haitat voivat…

Ydinvoimala jonka vieressä tuulimylly
Kuva: cc0

Lausuntopalveluun täytetty vastauslomake

6.12.2020

Asia: VN/6630/2019

Hallituksen esitys laeiksi ydinvastuulain ja ydinvastuulain muuttamisesta annetun lain muuttamisesta

Suomen luonnonsuojeluliitto toteaa, että ydinonnettomuuksien riskit ovat pahimmillaan hyvin suuria. Säteilyn lisäksi haitat voivat olla kemiallisia, ja ne voivat levitä tuulen lisäksi pinta- ja pohjavesienkin kautta hyvinkin laajalle. Onnettomuuksien kustannukset voivat kohota useisiin kymmeniin miljardeihin euroihin, kuten Fukushimassa. Haitat voivat olla myös hyvin pitkäaikaisia. Ne voivat olla myös luontovahinkoja, joiden korvaamiseen tulisi sisällyttää myös ennallistamisvaatimus.

Aiheuttajaperiaatteen mukaisesti toiminnanharjoittajan on vastattava riskeistään vakuuksilla ja vakuutuksilla. Tässä suhteessa esitetty energiaa tuottavien ydinvoimaloiden vastuumäärän korotus on paikallaan. Tämän tulee koskea myös ns. pienydinvoimaloita. Teollisuusalueillakin ne voivat johtaa lähellä sijaitsevien tehtaiden sulkemiseen, joista jokaisen rakentaminen voi maksaa useita kymmeniä tai jopa satoja miljoonia euroja.

Vakavassa onnettomuudessa esitetty 1,2 miljardia euroa ei riitä – eikä myöskään yhdenkään ydinlaitoksen haltijan omaisuus. Tällaisessa tilanteessa vahinko uhkaa kaatua moninkertaisesti veronmaksajien, haitankärsijöiden ja ympäristön niskaan. Tämä ei ole oikein eikä kohtuullista. Jatkotyössä tulee pohtia vakuuksien ja vakuutusten korottamista sekä toissijaisia vastuita myös toimialakohtaisilla rahastoilla tms.

Yksi korkeariskisten toimialojen vajaisiin vakuuksiin ja vakuutuksiin liittyvä oikeuskysymys on se, että voivatko ne olla myös kilpailun kannalta epäreiluja ja epäsuoria valtiontukia. Ne voivat toimia esimerkiksi uusiutuvan energian kehittämistä vastaan. Tätä asiaa ei ole HE:ssä vielä pohdittu ja sitä on syytä selvittää.

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY

Toimeksi saaneena

Tapani Veistola

suojelupäällikkö

Lisätietoja

Toiminnanjohtaja Tapani Veistola

Ajankohtaista