Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta
–
Asia: VN/18003/2024
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta (lupamääräysten tarkistamismenettely)
Näkemyksenne ympäristönsuojelulakiin lisättäväksi ehdotettavasta lupamääräysten tarkistamismenettelystä (uusi 71 §)?
Luonnonsuojeluliitto pitää lupamääräysten tarkistamismenettelyn palauttamista ympäristönsuojelulakiin kannatettavana ja erittäin tarpeellisena.
Luonnonsuojeluliitto oli vuonna 2014 ympäristönsuojelulain uudistuksen alatyöryhmässä, jossa pohdittiin lupien tarkistamismenettelyn poistoa. Tavoite oli vähentää lupaprosesseja sekä sitä kautta valtion viranhaltijoita ja kuluja. Tarkistamismenettelyn poistaminen (vuonna 2015 lailla 423/2015 kumottu 71 §) katsottiin silloin pienemmäksi pahaksi kuin esimerkiksi hankeluettelon supistaminen. Myöhemmin Suomen ympäristökeskus laski kuitenkin luvat uudelleen – niitä oli tuhansia vähemmän kuin työryhmän aikoihin luultiin. Tarkistamismenettelyn poistaminen ympäristönsuojelulaista ei siis pohjautunut todelliseen tarpeeseen.
Kokemustemme ja kirjallisuuden mukaan kynnys muihin ympäristönsuojelulain lupien tarkistamiskeinoihin on jäänyt korkeaksi. Lupien määräaikaistarkastus systemaattisena menettelynä on hyvä ja tarpeellinen. Ennakkovalvonta lupia tarkistamalla on aina parempi hallinnollinen menettely kuin mahdollisen ympäristön pilaantumisen tai muiden vahinkojen jo tapahduttua suoritettava jälkivalvonta. Tämä koskee erityisesti kaikkea pitkäkestoista ympäristöluvan alaista toimintaa, kuten esimerkiksi teollisuuslaitoksia, kaivosteollisuutta ja turvetuotantoa.
Luonnonsuojeluliitto pitää ympäristöministeriön esitystä oikeansuuntaisena. Esitys on kuitenkin monin tavoin suppeampi kuin vanha 71 §, joka mahdollisti kaikkien lupamääräysten tarkistamisen samalla kertaa. Tätä perusratkaisua kannattaisi vielä harkinta kriittisesti.
Lakiesityksen luonnoksessa tarkistamismenettely rajataan koskemaan vain osaa valtion ympäristölupaviranomaisen antamia ympäristölupapäätöksiä (uusi toiminta, toiminnan olennainen muutos, uusi tekniikka tai ympäristövaikutuksia koskevien tietojen epävarmuus) mitä ei voi pitää perusteltuna. Luonnonsuojeluliitto katsoo, että ympäristönsuojelulakiin olisi viisainta palauttaa 71 § aiemman säännöksen mukaisena.
Ehdotettu uusi 71 § ei vaikuttaisi toistaiseksi voimassa oleviin, vanhoihin ympäristölupiin, joiden lupamääräykset eivät välttämättä ole ympäristönsuojelun tason suhteen ajanmukaisia. Pitkään jatkuneen toiminnan vanhat luvat on aiheellista harkita tuotavaksi tarkistamismenettelyn piiriin, jotta lupamääräykset pitkäkestoisia ympäristövaikutuksia ja niiden välttämistä koskevan tiedon karttuessa pysyvät varovaisuusperiaatteen mukaisesti ajan tasalla.
Tarkistamismenettelyn ulottamista myös vanhoihin ympäristölupiin puoltaa myöskin edellytys toiminnanharjoittajien tasapuolisesta kohtelusta.
Ehdotettu säännös tulisi laajentaa koskemaan myös kuntien lupaviranomaisen myöntämiä ympäristölupia, joissa kyse on pitkään jatkuvasta toiminnasta. Ehdotettua 71 §:ää tulisi paremman ympäristönsuojelun tason turvaamiseksi harkita muutettavan siten, että lupien tarkistaminen olisi jatkuvaa toimintaa, jota toteutettaisiin säännöllisin määräajoin, ei vain kertaluonteisesti.
Tarkistamisen yhteydessä tulee voida käsitellä koko lupaa ja myös sen myöntämisen ehtoja. Lisäksi tulisi edistää lupien konsolidointia (alkuperäisen säädöksen ja siihen myöhemmin tehtyjen muutosten huomiointi), jolla estettäisiin ns. pirstoutuvien lupien haittoja.
Kuntien viranomaisten myöntämien lupien tarkistamismenettelyyn tarve on suuri. Kunnissa luvitetaan paljon muun muassa eläinsuojia, joihin liittyy konfliktiherkkyyttä. Kuntien luvissa voi olla myös korkeariskisiä pieniä laitoksia ja yrityksiä, jotka eivät välttämättä pysty huolehtimaan ympäristövastuistaan isojen laitosten tavalla.
Lupa- ja valvontaviranomaisen lisäksi myös hallintotuomioistuinten tulisi voida määrätä lupien ja lupamääräysten tarkistamisesta.
Näkemyksenne 88, 91 ja 125 §:ään ehdotettavista muutoksista?
Luonnonsuojeluliitto katsoo, että lupahakemuksesta olisi jatkossakin aiheellista pyytää lausunto kunnan terveydensuojeluviranomaiselta. Mikäli lausuntoa ei pyydetä kunnan terveydensuojeluviranomaiselta säännöllisesti, se voi jäädä tekemättä silloinkin kun sille olisi erityinen tarve. Tämä voisi olla ongelmallista, ottaen huomioon viranomaisen muutoksenhakuoikeus.
Näkemyksenne ympäristönsuojeluasetukseen ehdotettavista muutoksista?
–
Voitte esittää tässä muut kommenttinne esitysluonnoksesta:
Lupien ja lupamääräysten tarkistamistarve koskee erittäin selkeästi myös vesipuitedirektiivin mukaisten lupien, kuten vesitalouslupien määräaikaisia tarkistamisia. Tämä YSLin ja VL:n muutostarve ei sisälly tämän lakiesityksen valmisteluun, joten työtä tulee siltä osin jatkaa.
Vesipuitedirektiivin mukainen tarkistamistarve on tunnettu Suomessakin ainakin jo vuodesta 2019 (LupaMuutos-hanke). Vesilain puolelta hallitusohjelmassa on vain ns. nollavelvoitelaitosten tarvitsema muutos (pienet vesivoimalat, joilla ei ole vesitalouslupaa tai vesitalouslupa ei sisällä kalatalousvelvoitteita – ja joita ei siksi voida muuttaa), mutta sekään ei sisälly hallituksen kesään 2025 ulottuvaan lainsäädäntösuunnitelmaan. Lokakuussa 2024 Euroopan komission aloittaman rikkomusmenettelyn jälkeen vesilain laajempikin päivitys, sisältäen kaikkien vesitalouslupien määräaikaistarkistukset, on tarpeen.
Halmeenpää Hanna
Suomen luonnonsuojeluliitto ry