Lausunto työryhmämietinnöstä hallituksen esitykseksi hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 b §: n muuttamiseksi

Lausunto


Luonnonsuojeluliitto pitää jäte- ja vesihuoltoa yhteiskunnan kokonaisturvallisuudelle välttämättöminä.

Lausunto työryhmämietinnöstä hallituksen esitykseksi hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 b §: n muuttamiseksi

Esityksen yleiset tavoitteet ja päämäärät
Mitä mieltä olette esityksen yleisistä tavoitteista ja päämääristä? Saavutetaanko esityksellä hallitusohjelman yleiset tavoitteet säästöistä ja kilpailun lisäämisestä?

Suomen luonnonsuojeluliitto korostaa tavoitteissa ja päämäärissä ympäristötavoitteita sekä jäte- ja vesihuoltoa kokonaisturvallisuudelle tärkeinä yleisinä etuina. Yksi keskeinen taustatekijä on myös että Suomi ei ole saavuttanut kierrätystavoitteitaan ja on rikkomusmenettelyssä.

Sidosyksiköiden käytön rajoittaminen
Mitä mieltä olette esityksessä ehdotetusta sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta? Onko se mielestänne tarkoituksenmukainen ja toteuttamiskelpoinen?

Mietintö oli hyvin erimielinen varsinkin jätealan sidosyksikköjen vähimmäisomistuksen suhteen. Olisi parasta jättää jäteala nyt syrjään ja palata asiaan jätelainsäädäntöä päivitettäessä.

Minkälaisia vaikutuksia esitetyllä sidosyksiköiden omistusosuuden vähimmäisvaatimuksella mielestänne on?

Jätealan osalta ympäristövaikutuksia on esitetty mietinnön sivulla 77, ja tämä kritiikki tulee ottaa huomioon.

  • Minkälaisia taloudellisia tai muita hyötyjä muutoksesta todennäköisesti seuraisi?

Paljon hallinnollista taakkaa, kun esimerkiksi jätehuollon yhtiöitä pitäisi järjestellä uudelleen.

Ovatko esitetyt sidosyksiköitä koskevat siirtymäajat mielestänne riittävät? Kuinka paljon aikaa muutoksiin tarvitaan?

Jätealan osalta muutosta ei kannattaisi tehdä. Jos niin kuitenkin tehdään, siirtymäaikaa pitää lisätä vähintään viiteen vuoteen.

Mietinnön liitteinä olevissa eriävissä mielipiteissä on esitetty poikkeuksia sidosyksiköiden omistusosuusvaatimukseen. Tulisiko vaatimukseen säätää poikkeuksia? Minkälaiset poikkeukset olisivat tarkoituksenmukaisia?

Työryhmä näyttää olevan tämän kysymyksen suhteen erityisen erimielinen, koska eriäviä mielipiteitä on monta. Siksi poikkeusmahdollisuudet olisivat tarpeen varsinkin jäte- ja vesihuoltoalalle, kuten YM:n ja Kuntaliiton eriävissä mielipiteissä on esitetty.

Turvallisuus ja huoltovarmuus
Vastaako esitys turvallisuutta ja huoltovarmuutta koskeviin tarpeisiinne? Onko esitetty muutos riittävä keino varmistaa turvallisuuden toteutuminen hankinnan elinkaaren aikana ottaen huomioon EU-hankintadirektiivien reunaehdot, sekä muu turvallisuutta ja huoltovarmuutta koskeva sääntely?

Jäte- ja vesihuolto ovat kokonaisturvallisuudenkin kannalta erityisiä yleisiä etuja. Jätealan toimivuuden osalta esitetty muutos aiheuttaa vakavia huolia.

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY

Toimeksi saaneena Tapani Veistola, toiminnanjohtaja, tapani.veistola@sll.fi

Ajankohtaista