Luonnonsuojeluliiton kommentit luonnonsuojelulain muutoksiin lukujen 4, 6 ja 15 osalta
–
Luonnonsuojelulain uudistus on loppusuoralla. Lähetimme kokouksen 28.10.2021 kommentimme ministeriölle kirjallisestikin.

28.10.2021
Ympäristöministeriölle
Viitaten LSL1-kokoukseen 28.10.2021
Luonnonsuojeluliiton kommentit luonnonsuojelulain muutoksiin lukujen 4, 6 ja 15 osalta
Yleisesti ottaen esitys on hyvä ja kannatettava. Tässä vielä viimeiset kommentit kokouksessa 28.10.2021 esiteltyihin lukuihin.
6 Luku Luonnonsuojelualueet
44 § Luonnonsuojelualueet ja niiden perustamisedellytykset
Esitämme ennallistamiskelpoisuuden lisäämistä perusteluihin.
58 § Luonnonsuojelualueen hoito- ja käyttösuunnitelma
Hoito- ja käyttösuunnitelmista olisi tärkeä tehdä päätös, jota ympäristöjärjestöt voisivat oikeudellisesti valvoa yleisen ympäristöön liittyvän edun kannalta. Se hillitsisi esimerkiksi luonnolle liian raskaan virkistyskäytön rakenteita.
Kaivoslain rajapinta
Kaikki suojelualueet tulee turvata malminetsinnältä – sekä uudet että vanhat, valtion ja yksityiset. Koska on ilmeistä, ettei TEM pysty kaivoslaissa tätä asiaa käsittelemään, siitä tulee säätää nyt LSL:ssä.
62 § Yksityisen luonnonsuojelualueen lakkauttaminen ja rauhoitusmääräysten lieventäminen
+ uusi pykälä: Valtion luonnonsuojelualueen lakkauttaminen
Lähtökohtana pitää olla tietysti ettei kukaan toiminnanharjoittaja suunnittelekaan mitään hanketta luonnonsuojelualueelle. Suojelualueen lakkauttamisen yrittämisenkin pitäisi modernien ympäristövastuullisten yritysten aikana olla periaatteessa mahdotonta.
Jos pykälä kuitenkin tehdään, niin sen riman tulee olla esitetyllä tavalla korkealla. Siinä vielä erittäin tärkeä yleinen etu pitäisi korvata erittäin tärkeällä yleisellä tarpeella. Tämä kynnys on vielä korkeampi, ja käytössä mm. kaivoslaissa.
15 luku Muutoksenhaku
132 § Valitus tämän lain mukaisesta päätöksestä
Kansallisen biodiversiteettistrategian tulisi olla valituskelpoinen ainakin ympäristöjärjestöille kuten ilmastolain luonnoksen 22 §:ssa.
Hoito- ja käyttösuunnitelmista olisi tärkeä tehdä päätös, jota ympäristöjärjestöt voisivat oikeudellisesti valvoa yleisen ympäristöön liittyvän edun kannalta. Se hillitsisi esimerkiksi luonnolle liian raskaan virkistyskäytön rakenteita. Lisäksi ellei tällaista varaventtiiliä ole, ympäristöjärjestöt joutuisivat käyttämään hankalampia oikeuskeinoja, kuten vireillepanoja, oikeuskansleria tai kanteluja komissiolle.
Ympäristöoikeutta koskevat valitukset tulisi keskittää Vaasan hallinto-oikeuteen osaamisen ja asiantuntemuksen kerryttämiseksi.
133 § Valitus muun lain nojalla tehdystä päätöksestä
ELY-keskuksen lisäksi valitusoikeus olisi hyvä olla ympäristön yleistä etua valvovilla ympäristöjärjestöillä.
134 § Kuuleminen päätöstä koskevan valituksen johdosta
Kohta ”jollei se ole ilmeisen tarpeetonta” pitäisi poistaa – myös YSListä, koska se voi aiheuttaa epäselvyyksiä ja väliinputoamistilaisuuksia. Olisi aiheellista säilyttää optio että sitä voisivat kommentoida muutkin kuin viranomaiset.
Lisätietoja
– ympäristöpäällikkö, va. toiminnanjohtaja Tapani Veistola, p. 0400 615 530
– ympäristöjuristi Matti Kattainen, p. 044 7785 013
Yhteistyöterveisin
SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY
Toimeksi saaneena
Tapani Veistola
ympäristöpäällikkö
va. toiminnanjohtaja
Lisätietoja

Toiminnanjohtaja Tapani Veistola
- +358 400 615 530
- tapani.veistola(a)sll.fi