Luonnos E-kirjeeksi: teollinen toimintasuunnitelma eurooppalaiselle ajoneuvosektorille
Lausunto –

Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää mahdollisuudesta kommentoida E-kirjeen luonnosta teolliselle toimintasuunnitelmalle eurooppalaisella ajoneuvosektorilla.
Luonnonsuojeluliito pitää tärkeänä, että ajoneuvosektorin päästövähennystavoitteita edistetään sähköistymisen ja liikennesuoritteen vähentämisen kautta. Luonnonsuojeluliitto korostaa kommenteissaan autokannan uusiutumiseen ja hankintakustannuksiin liittyviä näkökulmia.
Suomi korostaa kantaluonnoksessaan, että markkinoille tulee saada hankintakustannuksiltaan kohtuullisia ja laajalle väestönosalle saatavilla olevia ajoneuvoja, jotta autokannan uusiutuminen tapahtuu nopeasti. Luonnonsuojeluliitto painottaa, että sähköautojen yleistyminen tuo mukanaan ympäristöhyötyjä, mutta myös haasteita. Erityisesti ongelmiin liittyvät akkuteknologia sekä akkumateriaalien tarve, jotka aiheuttavat itsessään päästöjä. Sähköautojen tuotantovaiheen päästöt ovatkin bensiini- ja dieselautoja suuremmat, mutta käyttöajan päästöt vastaavasti pienemmät. Tästä syystä on tärkeää kehittää uusia, ympäristövaikutuksiltaan pienempiä akkutyyppejä. Lisäksi on varmistettava, että kaikille autoille asetetaan riittävät kiertotalousvaatimukset, jotta niiden elinkaaripäästöt saadaan alemmaksi. Tämä tukee myös Suomen kantaa, joka korostaa kiertotalouden kehittämiseen tähtäävien toimien tärkeyttä.
Luonnonsuojeluliiton näkökulmasta olisi perusteltua laajentaa hankintatuki myös käytettyjen sähköautojen hankintaan. Tämä olisi tärkeää sekä kiertotalouden, että oikeudenmukaisuuden näkökulmasta, sillä uusien sähköautojen korkea hinta voi estää pienituloisia kotitalouksia hyötymästä hankintatuista.
Suomen kannan mukaisesti esimerkiksi latausinfrastruktuurin riittävä kattavuus on edellytys nollapäästöisten ajoneuvojen kasvulle markkinoilla. Yksityisautokannan sähköistymisen edellytyksenä on kattava latausinfrastruktuuri, ja liikenteen sähköistämistä on edistettävä tukemalla latauspisteiden rakentamista esimerkiksi asuinrakennusten yhteyteen. Luonnonsuojeluliitto korostaa, että nykyinen latausinfraohjelma perustuu pitkälti markkinaehtoisuuteen, mutta julkisen tuen tulisi kohdistua myös alueille, joille markkinaehtoisesti ei rakenneta riittävästi latausverkostoa. Tämä on erityisen tärkeää alueellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta, jotta sähköautoilu olisi aidosti mahdollista laajemmalle osalle kansalaisia.
Pelkkä ajoneuvosektorin sähköistäminen ei yksin riitä liikenteen päästöjen vähentämiseen. Suomen kanta tukee liikenteen digitalisaation edistämistä, mutta myös liikennesuoritetta on pyrittävä vähentämään päästövähennysten saavuttamiseksi. Luonnonsuojeluliitto korostaa, että esimerkiksi tukemalla joukkoliikenteen hinnanalennuksia sekä investoimalla kävelyn ja ja pyöräilyn edistämiseen voidaan tehokkaasti edistää kestäviä liikkumismuotoja.
Lisätietoja: ilmastoasiantuntija Nelli Immonen, nelli.immonen@sll.fi