SLL:n lausunto rakentamislain muutosehdotuksesta
–
Rakentamislaille on ehdotettu muutoksia luvittamisen ja rakentamisen sujuvoittamiseksi. Luonnonsuojeluliitto katsoo, että ehdotetut muutokset heikentävät perusoikeuksia ja vaarantavat erityisesti perusoikeuksien toteutumisen. Lisäksi ehdotetuilla muutoksilla vaarannetaan Suomea sitovien ympäristötavoitteiden toteutuminen.
Viitaten lausuntopyyntöönne Dnro VN34558/2023
Luonnonsuojeluliiton lausunto koskien luonnosta hallituksen esitykseksi rakentamislain muuttamisesta
Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja toteaa seuraavaa.
Yleistä
Yleisesti ottaen maankäyttö- ja rakennuslain pilkkominen moneksi erilliseksi laiksi aiheuttaa monia
haasteita. Eri laeilla on toisiinsa vaikuttavia rajapintoja, ja jotkut tässä ns. rakentamislain
korjaussarjassakin esitetyt asiat tulisi vielä pohtia alueidenkäyttölaissa. Lisäksi käytäntöön
vaikuttavat asetukset ovat vielä kesken.
Hallituksen tämän esityksen tavoitteena on ollut ennen muuta sujuvoittaa luvitusta ja lisätä
rakentamiseen liittyvää ennustettavuutta. Ehdotettuja toimia ei tule kuitenkaan toteuttaa vastoin
perusoikeuksia. Luonnonsuojeluliiton mielestä ympäristöperusoikeuden toteutuminen on
ehdotettujen muutosten myötä vaarassa heikentyä. Hallituksen tavoitteena on lisäksi sujuvoittaa
rakentamista vähentämällä velvoitteita koskien vähähiilistä rakentamista. Tämä kuitenkin voi
vaikeuttaa Suomea sitovien ympäristötavoitteiden toteutumisen.
Vähähiilisyydestä ja luonnonvarojen kestävästä käytöstä (38 §)
Suomi on sitoutunut kansainvälisin sopimuksin vähentämään kasvihuonepäästöjä. Suomi on
säätänyt muun muassa ilmastolaista, jonka mukaan Suomen tulee olla hiilineutraali vuoteen 2035
mennessä ja hiilinegatiivinen vuoteen 2040 mennessä. Erityisen painavana tekijänä tulee huomioida
EU:n taakanjakoasetus, jonka myötä Suomen tulee vähentää kasvihuonekaasuja 39 % vuoteen 2030
mennessä vuoden 2005 tasosta ja 50 % prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Loppuvuodesta
Tilastokeskus julkaisi tiedotteen [1] , jonka mukaan maankäyttösektori oli nettopäästölähde, ja
sektorin päästöt ovat ylittäneet eri varastoihin vuoden aikana sitoutuneen hiilen määrän. Kuten
lakiluonnoksessakin on tuotu ilmi, rakennettu ympäristö on merkittävä päästölähde tuottaen
kolmanneksen kaikista kasvihuonekaasuista myös Suomessa (s. 8). Näillä tiedoilla osa ehdotetuista
muutoksista näyttäytyy varsin huolestuttavassa valossa.
Hallitus aikoo poistaa ilmastoselvityksen laatimisvelvoitteen merkittävältä määrältä uudiskohteita,
sitoen ilmastoselvityksen laatimisvelvoitteen esityksen mukaiseen hiilijalanjäljen raja-arvoon.
Ehdotetut kohteet eivät olisi kuitenkaan yhdenmukaisia rakennuksen energiatodistuksesta annetun
lain kanssa, joihin sisältyvät muun muassa pien- ja paritalot sekä lämmitetyt varastot.
Hallituksen esityksen eduskunnalle rakentamislaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 139/2022 vp)
mukaan suurin osa talovalmistajista laskee valmistamiensa pientalojen hiilijalanjäljen jo nyt, ja
ilmastotieto nähdään markkinoinnin kannalta hyödyllisenä. HE:ssä on arvioitu ettei ilmastoselvitys
aiheuttaisi vaikutuksia kotitalouksille, koska talotehdas tai suunnittelija itse laatisi selvityksen osana
hanketta. Omakotitalojen ilmastotieto on kuitenkin nähty hyödyllisenä, jotta omakotitaloudet
voisivat tehdä ilmastomyönteisiä ratkaisuja. Ilmastoselvitysten avulla voidaan ohjata
energiankulutuksen optimointiin, jolla voidaan alentaa rakennuksen käytön aikaisia kustannuksia
rakennuksen omistajalle (HE 139/2022 vp, s. 48-49). Lisäksi ilmastotiedon lisääntyminen on
johtanut muun muassa siihen että eri pankit ovat alkaneet kehittämään ja tutkimaan vihreitä
asuntolainoja jolloin marginaalikorko olisi tavallista asuntolainaa alhaisempi. Hallituksen esityksen
mukaan tämän on arvioitu alentavan investointikustannuksia ja laskevan joissakin tapauksissa
omakotitalon toteuttamisen kynnystä (HE 139/2022 vp, s. 38-39).
Kuten ympäristöministeriön perustelumuistiossa todetaan, rakennuksen ilmastoselvitystä ja
vähähiilisyyden arviointimenetelmää koskevalla sääntelyllä edistetään siirtymistä vähähiiliseen
rakentamiseen sillä on vaikea vähentää sellaista, jota ei mitata yhtenäisellä tavalla. Pientalojen
sisällyttäminen ilmastoselvityksen velvoittavan sääntelyn piiriin on tärkeää, jotta saadaan tietoa
omakotitalouksien aiheuttamista kasvihuonepäästöistä sekä niiden tekemien ilmastovalintojen
vaikutuksista muun rakentamissektorin ilmastovalintoihin. Yritysten näkökulmasta hallituksen
esityksessä vähähiilisyyden vaikutukset rakennustuoteteollisuuteen on arvioitu merkittäviksi ja
uusia innovaatioita tukeviksi (HE 139/2022 vp, s. 46). Nykyinen hallitusohjelma on
peräänkuuluttanut innovaatioita ilmastonmuutoksen hillinnässä. Suomen luonnonsuojeluliitto
ehdottaa siten näiltä osin rakennuslain sääntelyn pitämistä nykyisellään, mutta pitää avoimena
mahdollisuutta pientalojen sisällyttämistä velvoittavan sääntelyn piiriin porrastetusti. Tällöin
voidaan turvata asiantuntijoiden riittävän osaamisen edellytykset myös suurkaupunkien
ulkopuolella.
Lisäksi Luonnonsuojeluliitto ehdottaa, että merkittävät korjaustyöt pidettäisiin ilmastoselvitystä
koskevan velvoittavan sääntelyn piirissä. Hallituksen esityksen (HE 139/2022 vp) mukaan kun
rakennuksen käytöstä aiheutuvat päästöt arvioidaan ja tehdään näkyviksi, tietoisuus niistä lisääntyy
ja auttaa ohjaamaan hankintoja ja suunnittelua ilmastoystävällisemmiksi. Mikäli hiilijalanjäljen
raja-arvon huomioiminen tulee rutiiniksi uusien rakennusten suunnittelutyössä, vastaavilla
suunnitteluohjelmistoilla voidaan vastaavasti huomioida hiilijalanjälki myös korjausrakentamisen
kohteissa. Ilmastoselvityksessä huomioidaan eri energiamuotojen päästökertoimet, mikä voi entistä
enemmän kannustaa tarkastelemaan myös päälämmitysjärjestelmän vaihtoa laajamittaisen
korjauksen yhteydessä. Mikäli tämä lisää vähäpäästöisiin päälämmitysjärjestelmiin siirtymistä,
saavutetaan myönteisiä ilmastovaikutuksia. Lisäksi velvoite laatia ilmastoselvitys myös
laajamittaisen korjausrakentamisen hankkeissa toimenpidealueelta mahdollistaisi tiedon keräämisen
olemassa olevasta rakennuskannasta ja sen päästöistä, mikä edistää kansallisen
peruskorjausstrategian toimeenpanoa (HE 139/2022 vp, s. 87). Nämä ovat erittäin tärkeitä
huomioita, jotka nyt käsillä olevassa luonnosehdotuksessa on jätetty huomiotta.
Hiilijalanjäljen laskenta uudisrakennusten lisäksi korjattaville rakennuksille on tärkeää, koska
merkittävät korjaukset voivat olla hyvin mittavia ja niillä voidaan myös pidentää rakennuksen
elinikää huomattavasti. Lisäksi hallituksen esityksessä HE 139/2022 vp oli katsottu että
laajamittaisen korjausrakentamisen yhteydessä vaadittava ilmastoselvitys todennäköisesti
edesauttaisi rakennusten kasvihuonekaasupäästöjen pienentämistä (HE 139/2022 vp, s. 87). Turku,
Tampere ja Helsinki ovat selvittäneet korjausrakentamisen päästöjä analysoimalla tekoälyn avulla
vuoden 2022 rakennuslupatietonsa. Selvityksen mukaan korjausrakentamisen päästöt olivat
kyseisissä kaupungeissa 1,4 – 1,7-kertaiset uudisrakentamiseen verrattuna. [2]
Ilmastoselvityksen laatimisvelvoitteen vaatiminen korjattavilta rakennuksilta olisi tässä tilanteessa
erittäin arvokasta Suomea velvoittaviin tavoitteisiin pääsemisen näkökulmasta kun huomioidaan
rakentamiseen liittyvien kasvihuonekaasujen määrä suhteessa muihin päästölähteisiin, sillä muutoin
niitä koskevat päästöt jäisivät selvitysten ulkopuolelle. Mikäli päästöjä ei selvitetä ja tietoja kerätä,
ei niille voida asettaa tulevaisuudessakaan päästöraja-arvoja.
Lisäksi materiaaliselosteen laatimisvelvoitetta esitetään supistettavaksi vastaavalla tavalla kuin
ilmastoselvitystä. Luonnonsuojeluliitto huomauttaa 39 §:stä, että materiaaleja koskevat tiedot ovat
olennaisia niiden uudelleenkäytön ja siten luonnonvarojen riittävyyden kannalta.
Säädöksen soveltamiseen liittyvät olennaisesti myös sitä koskevat asetukset, joita ei ole vielä
laadittu.
Puhtaan siirtymän sijoittamislupa (43 a §)
Pykälä mahdollistaa eräiden ns. puhtaan siirtymän teollisuushankkeen sijoittamisen ilman
asemakaavaa tai sellaista yleiskaavaa, jossa on määrätty sen käyttämisestä rakentamisluvan
myöntämisen perusteena. Pykälä ei koske aurinko- tai tuulivoimaa, kiertotalouden laitoksia tai
pienydinvoimaa, mutta esimerkiksi vetylaitoksia ja akkutehtaita. Vesivoimaloita ei ole mainittu,
mutta niiden ei pitäisi missään tapauksessa olla laajojen vaikutuksiensa mukana tässä mukana.
Suomen luonnonsuojeluliitto kannattaa puhdasta siirtymää, mutta esittää 43 a §:n poistamista. Uusi
menettely sallisi jopa elinympäristön laadun merkityksellisen heikentämisen väljin sanakääntein:
jos se on “perusteltua puhtaan siirtymän sijoittamisluvan tarkoitus huomioon ottaen.” Vaikka
puhtaan siirtymän hankkeiden käsittelyä voidaan priorisoida, niin laadukasta ja ympäristön
huomioon ottavaa suunnittelua tulee niiltäkin edellyttää. Teollisissa hankkeissa kaavallinen
tarkastelu, vaikutusten arviointi, vuorovaikutteisuus, maanomistajien ja osallisten kuuleminen sekä
muutoksenhakuoikeus ovat aina tarpeen.
Luonnonsuojeluliitto katsoo, että esitys vaarantaa koko nykyisen suunnittelujärjestelmän ja se on
erittäin huolestuttavaa osallistumisen näkökulmasta.
Huomattakoon, että mitä enemmän tällaisia poikkeuslupa-asioita tulee, se vie pohjan kaavalliselta
suunnittelulta ja kunnan maapolitiikalta (mukaan lukien maankäyttösopimukset).
Suunnittelujärjestelmän merkitys tulee säilyttää ennallaan.
Luonnonsuojeluliitto esittää, että tämä pykälä hylättäisiin tai toissijaisesti ratkaistaisiin
alueidenkäyttölain yhteydessä niin, että myös riittävät selvitykset, osallistuminen ja vuorovaikutus
sekä muutoksenhaku turvattaisiin.
Purkamisluvan edellytykset (56 §)
Ilmastotavoitteiden kannalta ensisijaisena tavoitteena tulisi olla olemassa olevan rakennuskannan
vaaliminen, säilyttäminen ja hyödyntäminen. Pykälä ei kannusta olemassa olevan rakennuskannan
vaalimiseen ja hyödyntämiseen, mikä monessa tapauksessa olisi ilmastovaikutuksiltaan kestävämpi
ratkaisu kuin helpotettu purkaminen. Pykälä ei myöskään vahvasti velvoita purkumateriaalien
uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen. Pykälä ei näin ollen edistä ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Pykälän muotoilua tulee tarkistaa kierrätyksen velvoittavuuden ja vaikutusten arviointien osalta.
Määräaika rakentamislupahakemuksen käsittelylle (68 a §)
Rakennusvalvontaviranomaiselle säädettäisiin kolmen kuukauden määräaika ratkaista
rakentamislupahakemus siitä, kun rakentamislupahakemus liitteineen on vastaanotettu
rakennusvalvonnassa.
Luonnonsuojeluliitto esittää, että pykälä poistetaan. Se olisi kunnille kohtuuton. Hakemukset ovat
usein puutteellisia. Lisäksi kunnat joutuvat hakemaan usein lausuntoja muilta viranomaisilta. Näistä
syistä asia voi viivästyä niiden takia tavalla, johon kunta ei voi vaikuttaa.
Muutoksista valitusoikeuteen (179 –183 §)
Luonnoksessa hallituksen esitykseksi on ehdotettu valitusoikeuden kaventamista, jota kutsutaan
luonnoksessa valitusoikeuden “selkeyttämiseksi”. Luonnoksessa on katsottu, että valitusoikeuden
kaventaminen erityisesti järjestöjen osalta olisi Århusin sopimuksen ja perustuslain 20 §:n
mukaista, koska näin oli tulkittu kummankin osalta noin 20 vuotta sitten (s. 55-56).
Muutoksenhakuun tehtiin muutoksia jo hallituksen esityksessä eduskunnalle rakentamislaiksi ja
siihen liittyviksi laeiksi (HE 139/2022 vp). Tuolloin valitusoikeutta kavennettiin purkamis- ja
rakentamislupien (siltä osin kuin jälkimmäiset antoivat luvan purkaa) osalta siten, ettei
purkamislupa kuulunut enää kunnallisvalituksen piiriin. Tällä haluttiin selkeyttää oikeustilaa,
turvaten kuitenkin kansalaisten vaikutusmahdollisuudet kulttuuriympäristön kannalta tärkeissä
kohteissa laajentamalla muutoksenhakuoikeutta ympäristöjärjestöille, ELY-keskukselle ja
museovirastolle. Vaikutusmahdollisuuksien turvaamisen lisäksi on asiantuntijapainotteisella
muutoksenhaulla haluttu varmistaa, ettei suojelun arvoisia rakennuksia pureta ennen kuin niiden
suojelukysymys on ratkaistu (HE 139/2022 vp, s. 261-263).
Nyt käsillä oleva luonnos hallituksen esitykseksi osoittaa puutteellisuutta sen vaikutusten arvioinnin
osalta. Valitusoikeuteen tehtyjen muutosten ympäristö- tai yhteiskunnallisia vaikutuksia ei ole
arvioitu vaikka näillä muutoksilla voi olla merkittäviä vaikutuksia suojelun arvoisten rakennusten
säilymisen näkökulmasta.
Luonnoksessa hallituksen esitykseksi on tuotu ilmi, että esimerkiksi museoviranomaisten toiminta
vaikeutuisi. Hallituksen esityksessä HE 139/2022 vp katsottiin museoviraston valitusoikeus
perustelluksi esimerkiksi korjaamistilanteissa, joissa olemassa olevaa suojelun piirissä olevaa
rakennusta esimerkiksi laajennetaan taikka siihen tai sen yhteydessä suojeltuun välittömään
ympäristöön tehdään muutoksia, jotka vaikuttavat suojelun perusteena olevien arvojen säilymiseen
(HE 139/2022 vp, s. 261). Museoviraston tehtäviin kuuluu kulttuuriperinnön ja -ympäristön
suojelusta vastaavana asiantuntijaviranomaisena toimiminen. Valitusoikeuden poistaminen
museoviranomaisilta voi vaarantaa rakennussuojelun kohteena olevien, paikallisesti merkittävien,
rakennusten suojelun tason. Maankäyttö- ja rakennuslain toimivuudesta vuonna 2013 tehdyn
arvioinnin mukaan korjausrakentamisen viranomaisohjaukseen kunnilla ei yleensä ole käytettävissä
rakennusten ja kaupunkikuvan kulttuurihistoriallisten, arkkitehtonisten ja
rakennussuojelutavoitteiden arviointiin koulutettua henkilökuntaa [3, s. 186-187.] Nyt ehdotettu
valitusoikeuden kaventaminen johtaa väistämättä rakennussuojelun eriarvoistumiseen. Rakennusten
suojelu olisi jatkossa riippuvainen naapurien aktiivisuudesta, sekä virkamiesten osaamisesta joka
kunnissa on tutkimusten mukaan vaihtelevaa ja paikoittain myös puutteellista.
Muutosehdotuksella aiotaan kaventaa myös järjestöjen valitusoikeutta (179 §, 182 §). Perustuslain
20 §:ssä säädetään ympäristöperusoikeudesta. Pykälän 1 momentin mukaan vastuu luonnosta ja sen
monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Hallituksen esityksen
eduskunnalle perustuslakien perussäännösten muuttamisesta (HE 309/1993 vp) mukaan säätämällä
vastuun kuulumisesta kaikille on haluttu korostaa sitä, että ympäristönsuojelu edellyttää
laaja-alaista yhteistyötä eri tahojen kesken (s. 66).
Osallistumis- ja vaikuttamisoikeudet on turvattu perustuslailla. Kansanvaltaisuusperiaatteen
mukaan kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja
elinympäristönsä kehittämiseen (PL 2.2 §). Hallituksen esityksen mukaan säännöksellä korostetaan
yksilön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien tärkeyttä, jotka tulee turvata yhteiskunnallisen
toiminnan eri tasoilla. Säännöksen on tarkoitus ilmaista se periaate, etteivät yksilön mahdollisuudet
vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristön kehittämiseen voi kansanvaltaisessa yhteiskunnassa
rajoittua pelkästään mahdollisuuteen äänestää vaaleissa. Vaikka ehdotuksen taustalla on vahva
poliittinen tahtotila luvituksen selkeyttämisestä, tulee kuitenkin muistaa, ettei äänestyksin valittu
eduskunta, joka pyrkii ilmentämään kansanmielipidettä, riitä turvaamaan osallistumis- ja
vaikutusmahdollisuuksia.
Viranomaisten turvaamisvelvoitteesta ympäristöperusoikeuden toteutumiseksi säädetään lisäksi
perustuslain 20 §:n 2 momentissa, jonka mukaan julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle
oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan
päätöksentekoon. Säännös on kohdennettu ensisijaisesti lainsäätäjän ja muiden norminantajien
toimintaan (HE 309/1993 vp, s. 66). Hallituksen esityksen mukaan säännös merkitsee myös
perustuslaillista toimeksiantoa ympäristölainsäädännön kehittämiseksi siten, että ihmisten
vaikutusmahdollisuuksia omaa elinympäristöä koskevaan päätöksentekoon laajennetaan. Käsillä
olevassa luonnosehdotuksessa suunta on täysin päinvastainen eikä sen suhdetta nykyisten tai
tulevien sukupolvien perusoikeuksiin ole luonnoksessa arvioitu kattavasti.
Suomen luonnonsuojeluliitto muistuttaa myös siitä, että hallituksen esityksessä eduskunnalle
rakennuslaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 139/2022 vp) on arvioitu valitusten vähenevän jopa
10 %. Se on laskennallisesti noin yhden henkilötyövuoden verran lupien kokonaismäärän
pienentymisen myötä (HE 139/2022 vp, s. 81). Hallituksen esityksessä HE 139/2022 vp on esitetty
lukuisia muitakin arvioita siitä, kuinka luvitus tulee sujuvoitumaan viranomaisessa muiden
muutosten myötä. Näitä muutosarvioita ei kuitenkaan ole huomioitu käsillä olevassa luonnoksessa.
Luonnoksessa oli vedottu perustuslakivaliokunnan lausuntoon PeVL 33/2006 vp. Huomionarvoista
on kuitenkin, että tuolloin perustuslakivaliokunta käsitteli kysymystä, rikkooko perusoikeuksia
muutoksenhakuoikeuden poistaminen, mikäli esimerkiksi rakennuslupa on ratkaistu jo lainvoiman
saaneella asema- tai yleiskaavalla. Perustuslakivaliokunta korosti, että näissä tilanteissa valittajalla
on ollut mahdollisuus hakea muutosta yleis- tai asemakaavaan. Toisin sanoen kyse ei ole siitä, että
osallistumis- ja valitusoikeuksien kaventaminen elinympäristön osalta olisi systemaattisesti
perustuslain mukaista, vaan se oli sitä tässä nimenomaisessa tapauksessa. Perustuslakivaliokunta oli
lausunnossa korostanut myös perustuslakivaliokunnan aiempaa näkemystä siitä, että valiokunta on
pitänyt tärkeänä, että MRL:n muutoksenhaku oikeus säilyy laajana (PeVL 38/1998 vp, s. 2).
Perustuslakivaliokunta on kyseisessä lausunnossa korostanut sitä kuinka todellisia yksilön
osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet käytännössä ovat (PeVL 38/1998 vp, s. 2). Nyt käsillä
olevasta luonnoksesta käy ilmi, että yksilöiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet
muuttuvat käytännössä olemattomiksi rakennetun kulttuuriympäristön osalta, kuten jo aiemmin on
tuotu ilmi. Luonnonsuojeluliitto katsoo, ettei valitusoikeuksien poiston osalta ole toimittu
suhteellisuusperiaatteen mukaisesti.
Näistä syistä Luonnonsuojeluliitto vaatii, että ehdotetut muutokset museoviranomaisten ja
järjestöjen valitusoikeuden kaventamiseksi tulee poistaa (179 – 182 §). Lisäksi uudessa 183.2 §:ssa
maisematyöluvan valitusoikeus tulee olla myös järjestöillä. Näin nekin voisivat valvoa esimerkiksi
että toiminta todella on kaavan mukaista.
Lopuksi Luonnonsuojeluliitto muistuttaa, että kaavoitusta ja rakentamista koskevaan lakikokonaisuuteenliittyy myös muita korjaustarpeita. Tärkeintä olisi ELY-keskusten muutoksenhakuoikeuden palauttaminen ns. KARALUSU-muutosta edeltävään aikaan. Nyt yleisen edun ja kaavojen laillisuuden valvonta on jäänyt monta kertaa kansalaisten ja järjestöjen aktiivisuuden varaan. Niillä ei kuitenkaan ole riittäviä voimavaroja seurata asioita yhtä hyvin kuin viranomaisilla. Myös poikkeamislupaa käyttötarkoituksen muutokseen (57.3 §) tulisi tarkastella uudelleen alueidenkäyttölaissa. Nyt siinä ei ole riittävää vaikutusten arviointia eikä vuorovaikutusta.
Viitteet
[1] https://www.stat.fi/julkaisu/cl8a4c4tivtd00bvyvo6fy0sv
[2] https://www.sitowise.com/fi/uutiset/korjausrakentamisen-paastoista-ainutlaatuista-tietoa
[3]https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10138/42827/SY_1_2014.pdf;jsessionid=3DA9896F33
DBD9EBA02C80FB4822414A?sequence=1
Luonnonsuojeluliiton lausunto koskien luonnosta hallituksen esitykseksi rakentamislain
muuttamisesta
Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja toteaa seuraavaa.
Yleistä
Yleisesti ottaen maankäyttö- ja rakennuslain pilkkominen moneksi erilliseksi laiksi aiheuttaa monia
haasteita. Eri laeilla on toisiinsa vaikuttavia rajapintoja, ja jotkut tässä ns. rakentamislain
korjaussarjassakin esitetyt asiat tulisi vielä pohtia alueidenkäyttölaissa. Lisäksi käytäntöön
vaikuttavat asetukset ovat vielä kesken.
Hallituksen tämän esityksen tavoitteena on ollut ennen muuta sujuvoittaa luvitusta ja lisätä
rakentamiseen liittyvää ennustettavuutta. Ehdotettuja toimia ei tule kuitenkaan toteuttaa vastoin
perusoikeuksia. Luonnonsuojeluliiton mielestä ympäristöperusoikeuden toteutuminen on
ehdotettujen muutosten myötä vaarassa heikentyä. Hallituksen tavoitteena on lisäksi sujuvoittaa
rakentamista vähentämällä velvoitteita koskien vähähiilistä rakentamista. Tämä kuitenkin voi
vaikeuttaa Suomea sitovien ympäristötavoitteiden toteutumisen.
Vähähiilisyydestä ja luonnonvarojen kestävästä käytöstä (38 §)
Suomi on sitoutunut kansainvälisin sopimuksin vähentämään kasvihuonepäästöjä. Suomi on
säätänyt muun muassa ilmastolaista, jonka mukaan Suomen tulee olla hiilineutraali vuoteen 2035
mennessä ja hiilinegatiivinen vuoteen 2040 mennessä. Erityisen painavana tekijänä tulee huomioida
EU:n taakanjakoasetus, jonka myötä Suomen tulee vähentää kasvihuonekaasuja 39 % vuoteen 2030
mennessä vuoden 2005 tasosta ja 50 % prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Loppuvuodesta
Tilastokeskus julkaisi tiedotteen [1] , jonka mukaan maankäyttösektori oli nettopäästölähde, ja
sektorin päästöt ovat ylittäneet eri varastoihin vuoden aikana sitoutuneen hiilen määrän. Kuten
lakiluonnoksessakin on tuotu ilmi, rakennettu ympäristö on merkittävä päästölähde tuottaen
kolmanneksen kaikista kasvihuonekaasuista myös Suomessa (s. 8). Näillä tiedoilla osa ehdotetuista
muutoksista näyttäytyy varsin huolestuttavassa valossa.
Hallitus aikoo poistaa ilmastoselvityksen laatimisvelvoitteen merkittävältä määrältä uudiskohteita,
sitoen ilmastoselvityksen laatimisvelvoitteen esityksen mukaiseen hiilijalanjäljen raja-arvoon.
Ehdotetut kohteet eivät olisi kuitenkaan yhdenmukaisia rakennuksen energiatodistuksesta annetun
lain kanssa, joihin sisältyvät muun muassa pien- ja paritalot sekä lämmitetyt varastot.
Hallituksen esityksen eduskunnalle rakentamislaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 139/2022 vp)
mukaan suurin osa talovalmistajista laskee valmistamiensa pientalojen hiilijalanjäljen jo nyt, ja
ilmastotieto nähdään markkinoinnin kannalta hyödyllisenä. HE:ssä on arvioitu ettei ilmastoselvitys
aiheuttaisi vaikutuksia kotitalouksille, koska talotehdas tai suunnittelija itse laatisi selvityksen osana
hanketta. Omakotitalojen ilmastotieto on kuitenkin nähty hyödyllisenä, jotta omakotitaloudet
voisivat tehdä ilmastomyönteisiä ratkaisuja. Ilmastoselvitysten avulla voidaan ohjata
energiankulutuksen optimointiin, jolla voidaan alentaa rakennuksen käytön aikaisia kustannuksia
rakennuksen omistajalle (HE 139/2022 vp, s. 48-49). Lisäksi ilmastotiedon lisääntyminen on
johtanut muun muassa siihen että eri pankit ovat alkaneet kehittämään ja tutkimaan vihreitä
asuntolainoja jolloin marginaalikorko olisi tavallista asuntolainaa alhaisempi. Hallituksen esityksen
mukaan tämän on arvioitu alentavan investointikustannuksia ja laskevan joissakin tapauksissa
omakotitalon toteuttamisen kynnystä (HE 139/2022 vp, s. 38-39).
Kuten ympäristöministeriön perustelumuistiossa todetaan, rakennuksen ilmastoselvitystä ja
vähähiilisyyden arviointimenetelmää koskevalla sääntelyllä edistetään siirtymistä vähähiiliseen
rakentamiseen sillä on vaikea vähentää sellaista, jota ei mitata yhtenäisellä tavalla. Pientalojen
sisällyttäminen ilmastoselvityksen velvoittavan sääntelyn piiriin on tärkeää, jotta saadaan tietoa
omakotitalouksien aiheuttamista kasvihuonepäästöistä sekä niiden tekemien ilmastovalintojen
vaikutuksista muun rakentamissektorin ilmastovalintoihin. Yritysten näkökulmasta hallituksen
esityksessä vähähiilisyyden vaikutukset rakennustuoteteollisuuteen on arvioitu merkittäviksi ja
uusia innovaatioita tukeviksi (HE 139/2022 vp, s. 46). Nykyinen hallitusohjelma on
peräänkuuluttanut innovaatioita ilmastonmuutoksen hillinnässä. Suomen luonnonsuojeluliitto
ehdottaa siten näiltä osin rakennuslain sääntelyn pitämistä nykyisellään, mutta pitää avoimena
mahdollisuutta pientalojen sisällyttämistä velvoittavan sääntelyn piiriin porrastetusti. Tällöin
voidaan turvata asiantuntijoiden riittävän osaamisen edellytykset myös suurkaupunkien
ulkopuolella.
Lisäksi Luonnonsuojeluliitto ehdottaa, että merkittävät korjaustyöt pidettäisiin ilmastoselvitystä
koskevan velvoittavan sääntelyn piirissä. Hallituksen esityksen (HE 139/2022 vp) mukaan kun
rakennuksen käytöstä aiheutuvat päästöt arvioidaan ja tehdään näkyviksi, tietoisuus niistä lisääntyy
ja auttaa ohjaamaan hankintoja ja suunnittelua ilmastoystävällisemmiksi. Mikäli hiilijalanjäljen
raja-arvon huomioiminen tulee rutiiniksi uusien rakennusten suunnittelutyössä, vastaavilla
suunnitteluohjelmistoilla voidaan vastaavasti huomioida hiilijalanjälki myös korjausrakentamisen
kohteissa. Ilmastoselvityksessä huomioidaan eri energiamuotojen päästökertoimet, mikä voi entistä
enemmän kannustaa tarkastelemaan myös päälämmitysjärjestelmän vaihtoa laajamittaisen
korjauksen yhteydessä. Mikäli tämä lisää vähäpäästöisiin päälämmitysjärjestelmiin siirtymistä,
saavutetaan myönteisiä ilmastovaikutuksia. Lisäksi velvoite laatia ilmastoselvitys myös
laajamittaisen korjausrakentamisen hankkeissa toimenpidealueelta mahdollistaisi tiedon keräämisen
olemassa olevasta rakennuskannasta ja sen päästöistä, mikä edistää kansallisen
peruskorjausstrategian toimeenpanoa (HE 139/2022 vp, s. 87). Nämä ovat erittäin tärkeitä
huomioita, jotka nyt käsillä olevassa luonnosehdotuksessa on jätetty huomiotta.
Hiilijalanjäljen laskenta uudisrakennusten lisäksi korjattaville rakennuksille on tärkeää, koska
merkittävät korjaukset voivat olla hyvin mittavia ja niillä voidaan myös pidentää rakennuksen
elinikää huomattavasti. Lisäksi hallituksen esityksessä HE 139/2022 vp oli katsottu että
laajamittaisen korjausrakentamisen yhteydessä vaadittava ilmastoselvitys todennäköisesti
edesauttaisi rakennusten kasvihuonekaasupäästöjen pienentämistä (HE 139/2022 vp, s. 87). Turku,
Tampere ja Helsinki ovat selvittäneet korjausrakentamisen päästöjä analysoimalla tekoälyn avulla
vuoden 2022 rakennuslupatietonsa. Selvityksen mukaan korjausrakentamisen päästöt olivat
kyseisissä kaupungeissa 1,4 – 1,7-kertaiset uudisrakentamiseen verrattuna. [2]
Ilmastoselvityksen laatimisvelvoitteen vaatiminen korjattavilta rakennuksilta olisi tässä tilanteessa
erittäin arvokasta Suomea velvoittaviin tavoitteisiin pääsemisen näkökulmasta kun huomioidaan
rakentamiseen liittyvien kasvihuonekaasujen määrä suhteessa muihin päästölähteisiin, sillä muutoin
niitä koskevat päästöt jäisivät selvitysten ulkopuolelle. Mikäli päästöjä ei selvitetä ja tietoja kerätä,
ei niille voida asettaa tulevaisuudessakaan päästöraja-arvoja.
Lisäksi materiaaliselosteen laatimisvelvoitetta esitetään supistettavaksi vastaavalla tavalla kuin
ilmastoselvitystä. Luonnonsuojeluliitto huomauttaa 39 §:stä, että materiaaleja koskevat tiedot ovat
olennaisia niiden uudelleenkäytön ja siten luonnonvarojen riittävyyden kannalta.
Säädöksen soveltamiseen liittyvät olennaisesti myös sitä koskevat asetukset, joita ei ole vielä
laadittu.
Puhtaan siirtymän sijoittamislupa (43 a §)
Pykälä mahdollistaa eräiden ns. puhtaan siirtymän teollisuushankkeen sijoittamisen ilman
asemakaavaa tai sellaista yleiskaavaa, jossa on määrätty sen käyttämisestä rakentamisluvan
myöntämisen perusteena. Pykälä ei koske aurinko- tai tuulivoimaa, kiertotalouden laitoksia tai
pienydinvoimaa, mutta esimerkiksi vetylaitoksia ja akkutehtaita. Vesivoimaloita ei ole mainittu,
mutta niiden ei pitäisi missään tapauksessa olla laajojen vaikutuksiensa mukana tässä mukana.
Suomen luonnonsuojeluliitto kannattaa puhdasta siirtymää, mutta esittää 43 a §:n poistamista. Uusi
menettely sallisi jopa elinympäristön laadun merkityksellisen heikentämisen väljin sanakääntein:
jos se on “perusteltua puhtaan siirtymän sijoittamisluvan tarkoitus huomioon ottaen.” Vaikka
puhtaan siirtymän hankkeiden käsittelyä voidaan priorisoida, niin laadukasta ja ympäristön
huomioon ottavaa suunnittelua tulee niiltäkin edellyttää. Teollisissa hankkeissa kaavallinen
tarkastelu, vaikutusten arviointi, vuorovaikutteisuus, maanomistajien ja osallisten kuuleminen sekä
muutoksenhakuoikeus ovat aina tarpeen.
Luonnonsuojeluliitto katsoo, että esitys vaarantaa koko nykyisen suunnittelujärjestelmän ja se on
erittäin huolestuttavaa osallistumisen näkökulmasta.
Huomattakoon, että mitä enemmän tällaisia poikkeuslupa-asioita tulee, se vie pohjan kaavalliselta
suunnittelulta ja kunnan maapolitiikalta (mukaan lukien maankäyttösopimukset).
Suunnittelujärjestelmän merkitys tulee säilyttää ennallaan.
Luonnonsuojeluliitto esittää, että tämä pykälä hylättäisiin tai toissijaisesti ratkaistaisiin
alueidenkäyttölain yhteydessä niin, että myös riittävät selvitykset, osallistuminen ja vuorovaikutus
sekä muutoksenhaku turvattaisiin.
Purkamisluvan edellytykset (56 §)
Ilmastotavoitteiden kannalta ensisijaisena tavoitteena tulisi olla olemassa olevan rakennuskannan
vaaliminen, säilyttäminen ja hyödyntäminen. Pykälä ei kannusta olemassa olevan rakennuskannan
vaalimiseen ja hyödyntämiseen, mikä monessa tapauksessa olisi ilmastovaikutuksiltaan kestävämpi
ratkaisu kuin helpotettu purkaminen. Pykälä ei myöskään vahvasti velvoita purkumateriaalien
uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen. Pykälä ei näin ollen edistä ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Pykälän muotoilua tulee tarkistaa kierrätyksen velvoittavuuden ja vaikutusten arviointien osalta.
Määräaika rakentamislupahakemuksen käsittelylle (68 a §)
Rakennusvalvontaviranomaiselle säädettäisiin kolmen kuukauden määräaika ratkaista
rakentamislupahakemus siitä, kun rakentamislupahakemus liitteineen on vastaanotettu
rakennusvalvonnassa.
Luonnonsuojeluliitto esittää, että pykälä poistetaan. Se olisi kunnille kohtuuton. Hakemukset ovat
usein puutteellisia. Lisäksi kunnat joutuvat hakemaan usein lausuntoja muilta viranomaisilta. Näistä
syistä asia voi viivästyä niiden takia tavalla, johon kunta ei voi vaikuttaa.
Muutoksista valitusoikeuteen (179 –183 §)
Luonnoksessa hallituksen esitykseksi on ehdotettu valitusoikeuden kaventamista, jota kutsutaan
luonnoksessa valitusoikeuden “selkeyttämiseksi”. Luonnoksessa on katsottu, että valitusoikeuden
kaventaminen erityisesti järjestöjen osalta olisi Århusin sopimuksen ja perustuslain 20 §:n
mukaista, koska näin oli tulkittu kummankin osalta noin 20 vuotta sitten (s. 55-56).
Muutoksenhakuun tehtiin muutoksia jo hallituksen esityksessä eduskunnalle rakentamislaiksi ja
siihen liittyviksi laeiksi (HE 139/2022 vp). Tuolloin valitusoikeutta kavennettiin purkamis- ja
rakentamislupien (siltä osin kuin jälkimmäiset antoivat luvan purkaa) osalta siten, ettei
purkamislupa kuulunut enää kunnallisvalituksen piiriin. Tällä haluttiin selkeyttää oikeustilaa,
turvaten kuitenkin kansalaisten vaikutusmahdollisuudet kulttuuriympäristön kannalta tärkeissä
kohteissa laajentamalla muutoksenhakuoikeutta ympäristöjärjestöille, ELY-keskukselle ja
museovirastolle. Vaikutusmahdollisuuksien turvaamisen lisäksi on asiantuntijapainotteisella
muutoksenhaulla haluttu varmistaa, ettei suojelun arvoisia rakennuksia pureta ennen kuin niiden
suojelukysymys on ratkaistu (HE 139/2022 vp, s. 261-263).
Nyt käsillä oleva luonnos hallituksen esitykseksi osoittaa puutteellisuutta sen vaikutusten arvioinnin
osalta. Valitusoikeuteen tehtyjen muutosten ympäristö- tai yhteiskunnallisia vaikutuksia ei ole
arvioitu vaikka näillä muutoksilla voi olla merkittäviä vaikutuksia suojelun arvoisten rakennusten
säilymisen näkökulmasta.
Luonnoksessa hallituksen esitykseksi on tuotu ilmi, että esimerkiksi museoviranomaisten toiminta
vaikeutuisi. Hallituksen esityksessä HE 139/2022 vp katsottiin museoviraston valitusoikeus
perustelluksi esimerkiksi korjaamistilanteissa, joissa olemassa olevaa suojelun piirissä olevaa
rakennusta esimerkiksi laajennetaan taikka siihen tai sen yhteydessä suojeltuun välittömään
ympäristöön tehdään muutoksia, jotka vaikuttavat suojelun perusteena olevien arvojen säilymiseen
(HE 139/2022 vp, s. 261). Museoviraston tehtäviin kuuluu kulttuuriperinnön ja -ympäristön
suojelusta vastaavana asiantuntijaviranomaisena toimiminen. Valitusoikeuden poistaminen
museoviranomaisilta voi vaarantaa rakennussuojelun kohteena olevien, paikallisesti merkittävien,
rakennusten suojelun tason. Maankäyttö- ja rakennuslain toimivuudesta vuonna 2013 tehdyn
arvioinnin mukaan korjausrakentamisen viranomaisohjaukseen kunnilla ei yleensä ole käytettävissä
rakennusten ja kaupunkikuvan kulttuurihistoriallisten, arkkitehtonisten ja
rakennussuojelutavoitteiden arviointiin koulutettua henkilökuntaa [3, s. 186-187.] Nyt ehdotettu
valitusoikeuden kaventaminen johtaa väistämättä rakennussuojelun eriarvoistumiseen. Rakennusten
suojelu olisi jatkossa riippuvainen naapurien aktiivisuudesta, sekä virkamiesten osaamisesta joka
kunnissa on tutkimusten mukaan vaihtelevaa ja paikoittain myös puutteellista.
Muutosehdotuksella aiotaan kaventaa myös järjestöjen valitusoikeutta (179 §, 182 §). Perustuslain
20 §:ssä säädetään ympäristöperusoikeudesta. Pykälän 1 momentin mukaan vastuu luonnosta ja sen
monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Hallituksen esityksen
eduskunnalle perustuslakien perussäännösten muuttamisesta (HE 309/1993 vp) mukaan säätämällä
vastuun kuulumisesta kaikille on haluttu korostaa sitä, että ympäristönsuojelu edellyttää
laaja-alaista yhteistyötä eri tahojen kesken (s. 66).
Osallistumis- ja vaikuttamisoikeudet on turvattu perustuslailla. Kansanvaltaisuusperiaatteen
mukaan kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja
elinympäristönsä kehittämiseen (PL 2.2 §). Hallituksen esityksen mukaan säännöksellä korostetaan
yksilön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien tärkeyttä, jotka tulee turvata yhteiskunnallisen
toiminnan eri tasoilla. Säännöksen on tarkoitus ilmaista se periaate, etteivät yksilön mahdollisuudet
vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristön kehittämiseen voi kansanvaltaisessa yhteiskunnassa
rajoittua pelkästään mahdollisuuteen äänestää vaaleissa. Vaikka ehdotuksen taustalla on vahva
poliittinen tahtotila luvituksen selkeyttämisestä, tulee kuitenkin muistaa, ettei äänestyksin valittu
eduskunta, joka pyrkii ilmentämään kansanmielipidettä, riitä turvaamaan osallistumis- ja
vaikutusmahdollisuuksia.
Viranomaisten turvaamisvelvoitteesta ympäristöperusoikeuden toteutumiseksi säädetään lisäksi
perustuslain 20 §:n 2 momentissa, jonka mukaan julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle
oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan
päätöksentekoon. Säännös on kohdennettu ensisijaisesti lainsäätäjän ja muiden norminantajien
toimintaan (HE 309/1993 vp, s. 66). Hallituksen esityksen mukaan säännös merkitsee myös
perustuslaillista toimeksiantoa ympäristölainsäädännön kehittämiseksi siten, että ihmisten
vaikutusmahdollisuuksia omaa elinympäristöä koskevaan päätöksentekoon laajennetaan. Käsillä
olevassa luonnosehdotuksessa suunta on täysin päinvastainen eikä sen suhdetta nykyisten tai
tulevien sukupolvien perusoikeuksiin ole luonnoksessa arvioitu kattavasti.
Suomen luonnonsuojeluliitto muistuttaa myös siitä, että hallituksen esityksessä eduskunnalle
rakennuslaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 139/2022 vp) on arvioitu valitusten vähenevän jopa
10 %. Se on laskennallisesti noin yhden henkilötyövuoden verran lupien kokonaismäärän
pienentymisen myötä (HE 139/2022 vp, s. 81). Hallituksen esityksessä HE 139/2022 vp on esitetty
lukuisia muitakin arvioita siitä, kuinka luvitus tulee sujuvoitumaan viranomaisessa muiden
muutosten myötä. Näitä muutosarvioita ei kuitenkaan ole huomioitu käsillä olevassa luonnoksessa.
Luonnoksessa oli vedottu perustuslakivaliokunnan lausuntoon PeVL 33/2006 vp. Huomionarvoista
on kuitenkin, että tuolloin perustuslakivaliokunta käsitteli kysymystä, rikkooko perusoikeuksia
muutoksenhakuoikeuden poistaminen, mikäli esimerkiksi rakennuslupa on ratkaistu jo lainvoiman
saaneella asema- tai yleiskaavalla. Perustuslakivaliokunta korosti, että näissä tilanteissa valittajalla
on ollut mahdollisuus hakea muutosta yleis- tai asemakaavaan. Toisin sanoen kyse ei ole siitä, että
osallistumis- ja valitusoikeuksien kaventaminen elinympäristön osalta olisi systemaattisesti
perustuslain mukaista, vaan se oli sitä tässä nimenomaisessa tapauksessa. Perustuslakivaliokunta oli
lausunnossa korostanut myös perustuslakivaliokunnan aiempaa näkemystä siitä, että valiokunta on
pitänyt tärkeänä, että MRL:n muutoksenhaku oikeus säilyy laajana (PeVL 38/1998 vp, s. 2).
Perustuslakivaliokunta on kyseisessä lausunnossa korostanut sitä kuinka todellisia yksilön
osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet käytännössä ovat (PeVL 38/1998 vp, s. 2). Nyt käsillä
olevasta luonnoksesta käy ilmi, että yksilöiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet
muuttuvat käytännössä olemattomiksi rakennetun kulttuuriympäristön osalta, kuten jo aiemmin on
tuotu ilmi. Luonnonsuojeluliitto katsoo, ettei valitusoikeuksien poiston osalta ole toimittu
suhteellisuusperiaatteen mukaisesti.
Näistä syistä Luonnonsuojeluliitto vaatii, että ehdotetut muutokset museoviranomaisten ja
järjestöjen valitusoikeuden kaventamiseksi tulee poistaa (179 – 182 §). Lisäksi uudessa 183.2 §:ssa
maisematyöluvan valitusoikeus tulee olla myös järjestöillä. Näin nekin voisivat valvoa esimerkiksi
että toiminta todella on kaavan mukaista.
Lopuksi Luonnonsuojeluliitto muistuttaa, että kaavoitusta ja rakentamista koskevaan lakikokonaisuuteenliittyy myös muita korjaustarpeita. Tärkeintä olisi ELY-keskusten muutoksenhakuoikeuden palauttaminen ns. KARALUSU-muutosta edeltävään aikaan. Nyt yleisen edun ja kaavojen laillisuuden valvonta on jäänyt monta kertaa kansalaisten ja järjestöjen aktiivisuuden varaan. Niillä ei kuitenkaan ole riittäviä voimavaroja seurata asioita yhtä hyvin kuin viranomaisilla. Myös poikkeamislupaa käyttötarkoituksen muutokseen (57.3 §) tulisi tarkastella uudelleen alueidenkäyttölaissa. Nyt siinä ei ole riittävää vaikutusten arviointia eikä vuorovaikutusta.
Viitteet
[1] https://www.stat.fi/julkaisu/cl8a4c4tivtd00bvyvo6fy0sv
[2] https://www.sitowise.com/fi/uutiset/korjausrakentamisen-paastoista-ainutlaatuista-tietoa
[3]https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10138/42827/SY_1_2014.pdf;jsessionid=3DA9896F33
DBD9EBA02C80FB4822414A?sequence=1
Lisätietoja
Ympäristöoikeuden asiantuntija
Janni Saari-Kontkanen
- +358 44 493 8719
- janni.saari-kontkanen(a)sll.fi