Sopimukseton "kova" Brexit uhkaa sulkea Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) vedet EU:n kalastajilta. EU valmistautuu sopimuksettomaan tilaan valmistautumalla kiintiövaihtoihin UK:n kanssa ja tukemalla ylikapasiteetin leikkauksia.
Iso-Britannian ero EU:sta voi aiheuttaa vaikeuksia muiden maiden kalastajille, jotka kalastavat sen vesillä. Luonnolle pahinta olisi jos laivat suuntaisivat muille vesille aiheuttamaan ylikalastusta. Siksi EUn suunnittelemat yhteistyö- ja sopetumiskeinot ovat kannatettavia.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan vieraslajeja koskeneessa kuulemisessa 16.1.2019 nousivat esiin koirasudet. Niiden osalta asia on kuitenkin hoidettu jo hallussapidonkin osalta vuonna 2015.
Luonnonsuojeluliiton hallitus hyväksyi viikonloppuna liiton uudet suotavoitteet, jotka yltävät vuoteen 2030. Luonnonsuojeluliitto haluaa uusilla tavoitteilla pelastaa suoluonnon, parantaa vesistöjen tilaa sekä kamppailla ilmastonmuutosta vastaan muun muassa lopettamalla ilmastoa…
Ympäristöllisten lupamenettelyiden yhteensovittaminen on lähtökohtaisesti kannatettavaa ja voi edistää lupaprosessien toimivuutta. Lakiehdotuksessa on kuitenkin huomioitu osin puutteellisesti muiden osallisten kuin toiminnanharjoittajan ja viranomaisen tosiasialliset vaikutusmahdollisuudet. YVA-menettelyn ja lupamenettelyn yhteensovittamista pidämme tarpeettomana niiden pienestä määrästä ja rajallisesta soveltamisalasta johtuen.
Olisi parempi, että kultasakaali (euroopansakaali) pidettäisiin luonnonsuojelulaissa eikä sitä siirretä metsästyslakiin ennen kuin se on meille tullutkaan. Monien vieraslajien siirtäminen rauhoittamattomiin lajeihin voi johtaa sekaannuksiin ja eläinsuojeluongelmiin.
Luonnonsuojeluliitto kannattaa hallituksen esittämiä riistavahinkolain muutoksia. Porovahinkojen maksaminen järkeistyy, kun eteläisten paliskuntien korvauskerroin ("Lex Halla") poistetaan ja vahinkojen todistamisvaatimuksia korotetaan. Esitimme lakiin uutta pykälää reviirikohtaisen korvauskokeilun tekemiseen ahmalle.
Hallitus esittää kaivoslakiin muutoksia, joilla heikennetään ympäristöselvitysten asemaa lupaproseseissa. Esitystä ei lähetetty etukäteen edes lausunnoille, vaan se tuotiin suoraan eduskuntaan. Menettely ei ole hyvän lainvalmistelun ja avoimuuden vaatimusten mukainen.
Ehdotusta voidaan pitää oikeansuuntaisena ja sinänsä kannatettavana, mutta osin riittämättömänä. Yleisellä tasolla Luonnonsuojeluliitto pitäisi perustellumpana ympäristövastuiden katsomista massavelkaisiksi laajemmin kuin ehdotuksessa on esitetty. Ehdotuksessa ei myöskään huomioida maakuntauudistuksen vaikutuksia viranomaisten mahdollisuuksiin hoitaa valvontatehtäviään.
Luonnonsuojeluliitto vastustaa jyrkästi ahman rauhoittamisesta poikkeamista ja poikkeuslupien myöntämistä varsinkin Natura-alueille. Esitetyllä metsästyksellä on toisaalta vakavia biologisia ja oikeudellisia ongelmia sekä toisaalta muita tyydyttäviä vaihtoehtoja. Viime talvien kokemukset osoittivat, että asetus ja lupaehdot olivat riittämättömät suojaamaan naaraita. Jos asetus annetaan, tulee muu ihmisen toimesta aiheutunut kuolleisuus poistaa kiintiöstä, kuten sudella on tehty.
SLL ympäristöministeriölle: MARA-asetus (eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa) on riskialtis, ja riskit sekä muun lainsäädännön rajoitukset on tuotava esiin.