On hyvä, että Euroopan hiilinieluille asetetaan tavoite ja raportointia selkeytetään. Sektorien välisten joustojen mahdollistaminen puolestaan ei vie meitä kohti ilmastotavoitteita.
Korottuva uusiutuvan energian tavoite luo kannusteita ilmastolle ja luonnolle kestämättömään metsien käyttöön ellei direktiivä korjata huomattavasti biomassojen käytön osalta. Suomen ei tule lähteä vesittämään Euroopan komission valmiiksi riittämätöntä esitystä.
Metsät, järjestöt, ilmastopaneeli, kaivosten jäteasiat, kestävä liikenne ja EU-rahastot. Siinä viime nostomme YM:n hallinnonalan budjettiin. Se on muuten kehyksen mukainen, joten osa esityksistämme on tähdätty kauemmas tulevaisuuteen.
Valtioiden on kurottava umpeen kuilu ilmastolupaustensa ja toimiensa välillä, linjaavat suomalaiset ympäristö-, ihmisoikeus- ja kehitysjärjestöt. YK:n ilmastokokous järjestetään Glasgow’ssa 31.10.–12.11. Suomalaisten järjestöjen asiantuntijat ovat median haastateltavissa paikan päällä ja puhelimitse.
On hyvä että Euroopan komissio esittää maankäyttösektorille niulutavoitteen, mutta se ei vielä ole riittävän suuri. Myös sektorien välisistä joustoista ja päästöjen hyvittämisestä maankäyttösektorin nieluilla tulisi luopua.
Virkistyskäyttöstrategia oli yksi SLL:n esityksistä hallitusohjelmaan. Nyt sen luonnos oli lausunnolla. Annoimme sille hyvän arvosanan. Terveisiä lähetimme lähinnä lakiuudistuksiin.
Luonnonsuojelulain uudistus eteneee nyt lausuntopalautteen arvioinnilla työryhmissä. Tässä kommenttimme kokoukseen, jossa käsiteltiin puolet laista. Toinen puoli mennään läpi myöhemmin.
Älä muuta direktiiviä vaan pistä jäsenmaat toimeenpanemaan se kunnolla. Tämä oli Luonnonsuojeluliiton viesti Euroopan komissiolle meristrategiapuitedirektiivin kuulemisessa.
Lentämisen päästöjä on vähennettävä, mutta uusiutuvien polttoaineiden käytön lisäämisen ei tulisi olla ensimmäinen keino, eikä se yksin riitä. Lentovero voisi auttaa päästöjen vähenemiseen.
Avohakkuut historiaan -kansalaisaloitteen takana olevat ympäristöjärjestöt iloitsevat Metsähallituksen tuloutusvaatimuksen ja tuottotavoitteiden maltillistamisesta sekä avohakkuiden vaihtoehtojen etenemisestä. Jatkuvalle kasvatukselle olisi kuitenkin pitänyt saada prosentuaalinen tavoite valtion metsissä.
Punkaharjulla vaihdetaan luonnonsuojelualueesta hotellin ja sen parkkipaikan alue (3,3 ha) uuteen suojeltavaan Unnikkisaareen ja sen vesialueeseen (115 ha). Vaihto on luonnonsuojelulle kannattava.
Suomen luonnonsuojeluliitto torjui kesällä haitallisia vieraskasvilajeja – jättiputkea, jättipalsamia ja keltamajavankaalia – ennätysmäärän, yhteensä lähes 50 hehtaaria kuuden maakunnan alueella. Lisäksi vapaaehtoisten vieraslajikoulutukset, eri tahojen kanssa tehty yhteistyö sekä viestintäkampanjat edistivät vieraslajitoiminnan laajenemista Suomessa.
Metsäbiomassan kestävyyden varmistaminen jää edelleen vakavasti puutteelliseksi komission ehdotuksessa ja Suomi esittää valmiiksi heikkoon esitykseen lisäheikennyksiä. Suomen oma kansallinen sääntely ei riitä varmistamaan, että metsäbioenergian käyttö Suomessakestävää, joten kansallisen lainsäädännön muuttumattomuus ei voi olla kannanmuodostuksen lähtökohtana. Viimeaikaiset räikeät esimerkit siitä, mitä polttoon ohjautuu myös Suomessa, alleviivaavat kiireellistä tarvetta parantaa sääntelyä paitsi EU:n tasolla myös kansallisessa lainsäädännössä.
Euroopan yhteistä nielutavoitetta tulee korottaa komission ehdotuksesta ja joustoista eri sektorien välillä tulee luopua. Selkeämpi raportointitapa on tervetullut, ja seurannan laajentaminen voisi edistää myös monimuotoisuustavoitteita