Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Etelä-Hämeen piiri

Etelä-Häme
Navigaatio päälle/pois

Kuntien on ohjattava maankäyttöä tuu­li­voi­ma­ra­ken­ta­mi­ses­sa

Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiirin kannanotto / tiedote 24.10.

Vapaa julkaistavaksi

Vihreän siirtymän aikaansaama tuulivoimabuumi on saavuttanut Hämeen. Hämeenlinnaan ja Hattulaan on suunnitteilla uusia tuulivoiman tuotantoalueita, jotka sijoittuvat rakentamattomaan maa- ja metsätalousmaisemaan. Vaikka uusiutuvan energiantuotannon lisääntyminen on periaatteessa positiivinen asia, siihen liittyy myös negatiivisia vaikutuksia. Uusiutuva energia ei ole automaattisesti hyväksi luonnolle.

Tuulivoiman tuotantoalueilla aiheutuu vaikutuksia luontoon voimaloiden rakentamisesta sekä niihin liittyvässä tie- ja sähkölinjarakentamisessa. Sähkölinjojen ja teiden luonnonalueita pirstovat vaikutukset voivat olla jopa merkittävämpiä kuin itse tuulivoimaloiden. Tuulivoima tuo mukanaan elinympäristöjen pirstoutumista, avoimia sähkölinjakäytäviä, levennettyjä teitä, kivennäisaineiden louhintaa ja maa-ainesten ottoa, maisemahaittoja sekä paikallisluonnon köyhtymistä, kun eläimet välttelevät liikkumista ja pesimistä tuulimyllyjen läheisyydessä.

Kuntien tulee käyttää maankäytön ohjausoikeuttaan

Kunnilla on luonnonsuojelulain 11 § mukaan velvoite ”edistää luonnon monimuotoisuuden suojelua sekä maisemansuojelua alueellaan.” Lisäksi Suomen perustuslain 20 § mukaan ”vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.” On siis kunnan lakisääteinen tehtävä huolehtia luonnosta ja turvata asukkailleen terveellinen elinympäristö ja mahdollisuus vaikuttaa sitä koskeviin päätöksiin.

Tuulivoiman rakentaminen luvitetaan useimmiten tuulivoimaosayleiskaavalla. Tuulivoimakaava on useimmiten hankevetoinen kaava, jossa hanketoimija tekee aloitteen kaavoituksesta ja kaava laaditaan yleensä konsulttityönä. Hankeyhtiö suunnittelee omien tarpeidensa mukaan, eikä välttämättä huomioi yleistä etua. Suomessa kunnilla on kaavoitusmonopoli eli ne saavat itsenäisesti päättää maankäytöstä alueellaan hyväksymällä tai hylkäämällä kaavoja. Tuulivoimarakentamisessa kunnan tahtotila on ensisijainen. Kunta voi sekä sallia että estää tuulivoimarakentamista poliittisesti ja tarkoituksenmukaisuusperusteilla. Kunnan mahdollisuudet maankäytön ohjaukseen tuulivoimarakentamisessa ovat siten suuret. On kunnan tehtävä huolehtia, että se käyttää ohjausoikeuttaan yleisen edun mukaisesti.

Tuulivoimassa ja koko vihreässä siirtymässä on kyseessä isot rahat. On paljon tahoja, jotka hyötyvät tuulivoimarakentamisesta taloudellisesti ja näitä on sekä yksityisellä että julkisella puolella. Tässä tilanteessa vaaditaan niin kunnan polittisilta päättäjiltä kuin virkahenkilöiltä rohkeutta puolustaa muita arvoja taloudellisen voitontavoittelun yli.

Ihannetilanteessa kunnassa olisi määritelty valmiiksi tahtotila ja reunaehdot tuulivoimarakentamiselle sekä huomioitu ympäristön ja luonnontilaisten alueiden merkitys sosiaaliselle ja ekologiselle kestävyydelle. Hämeenlinnassa yhteinen keskustelu ja tahtotilan määrittely on alkanut. Odotamme kuntapäättäjiltä viisautta tuulivoimarakentamisen ohjauksessa. Tuulivoimarakentamista tulee ohjata soveltuville alueille ja mieluiten jo rakennettuun ympäristöön. Esimerkiksi luonnon ydinalueet, pimeät ja hiljaiset alueet, kansallispuistot, maisema-alueet ja niiden välitön lähiympäristö tulisi rauhoittaa rakentamiselta.

Lisätiedot:

Ina Rosberg, aluesihteeri, p. 050 5768953, ina.rosberg@sll.fi