Mielipide Hesperian esplanadin liikennesuunnitelmasta ja puiston suunnitteluperiaatteista
Mielipide Hesperian esplanadin liikennesuunnitelmasta ja puiston suunnitteluperiaatteista
Helsingin luonnonsuojeluyhdistys on tutustunut Hesperian esplanadin liikennesuunnitelmaan ja puiston suunnitteluperiaatteisiin, joista on kerätty mielipiteitä Kerrokantasi-kyselyssä. Yhdistys kiinnittää huomiota ennen kaikkea viheryhteyteen, joka on alueellaan ainoa toimiva, sillä pohjoisempi Humalistonkadun–Sallinkadun yhteys on joko yksirivinen tai puuton (Sallinkatu) eikä pääty idässä puistoon.
Seuraavat seikat on huomioitava suunnitelmissa:
- Yleiskaavakartalla puiston kohdalla on lainvoimainen viheryhteys (ks. kuva 1). Kyseessä on ekologisesti ja kaupunkisuunnittelun kannalta keskeinen itä-länsisuuntainen viheryhteys. Yleiskaavan viheryhteys ei näy suunnitelma-alueen asemakaavoissa. Suurimman osan puistosta kattaa vuoden 1980 asemakaava, joka ulottuu Mannerheimintieltä Mechelininkadulle. Kyseinen kaava on vanhentunut, ja tulisi jo viheryhteyden takia uusia. Samaan tapaan tulisi uusia myös suunnitelma-alueen länsiosan kattava asemakaava vuodelta 1942.
- Toivomme, että viheryhteys ja sen edellyttämät toimet ovat tärkeässä osassa myös puistosuunnitelman tekstiosuudessa toteamalla esimerkiksi, että alue on Helsinginniemen keskeinen viheryhteys ja luettelemalla sen edellyttämät toimet.
- Yleiskaavan Kaupunkiluonto-teemakartalla puiston läpi kulkee kehitettävä metsäverkostoyhteys.
- Puiston kohdalla on kaupungin karttapalveluun merkitty nykyinen ja säilyvä alueellinen metsäverkostoyhteys sekä todennäköinen liito-oravan liikkumisreitti. Puiston kunnostuksessa on syytä kiinnittää huomiota liito-oravien ylitykseen Mannerheimintien yli Töölönlahdelle päin.
- Mahdolliset puiden uusimiset on toteutettava jaksoittain niin, että liito-oravien kulkureitti säilyy joka tilanteessa.
Helsingissä 30.1.2024
Antti Halkka
varapuheenjohtaja, Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry
Emilia Pippola
järjestösihteeri, Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry