Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Uudenmaan piiri Helsingin yhdistys

Kannanotto Helsingin eläin­pe­las­tusyk­si­kön toiminnan turvaamisesta

Korkeasaaren Villieläinsairaalan hoitoon toimitettu siimaan ja koukkuun sotkeutunut kyhmyjoutsenen poikanen. Kuva: Korkeasaaren arkisto

Lähetimme 23.9.2025 Helsingin kaupunginhallitukselle kannanoton, jossa tuemme valtuutettu Amanda Pasasen aloitetta Helsingin eläinpelastusyksikön toiminnan turvaamisesta:

Arvoisat kaupunginhallituksen jäsenet ja varajäsenet,

Kaupunginhallituksen asialistalla on tänään valtuutettu Amanda Pasasen aloite Helsingin eläinpelastusyksikön toiminnan turvaamisesta. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys kannattaa Pasasen aloitetta. Pidämme tärkeänä, että Helsinki jatkaa edelläkävijänä luonnonvaraisten eläinten auttamisessa ja osoittaa esimerkillään, että kaikilla luonnonvaraisilla eläimillä on tarvittaessa oikeus apuun ja huolenpitoon. Huomautamme, että tiivistyvässä kaupungissa, ympäristömuutosten keskellä luonnonvaraiset eläimet ovat yhä enemmän vaaroille alttiina juuri ihmisten toiminnan takia. Siten eläinten auttamiseen on lain asettaman velvoitteen lisäksi moraalinen vastuu. Eläinten selviämistä Helsingissä uhkaavat muun muassa lisääntyvä liikenne, katkeavat siirtymäreitit sekä elinympäristöjen väheneminen ja heikkeneminen.

Pelastustoiminnan rahoitus siirtyi valtiolle ja rahoitus keskitetään sen lakisääteiseen toimintaan, johon ei kuulu eläinten pelastamista niiden itsensä takia. Helsingin kaupungin tulee kuitenkin tavallisten kaupunkilaisten rinnalla kantaa vastuu vahingoittuneista, sairastuneista tai muuten avuttomista luonnonvaraisista eläimistä eläinsuojelulain hengessä. Tätä ilman kaupungin pyrkimykset pysäyttää luontokato sekä tulla lintu- ja luontopääkaupungiksi jäävät ontoiksi. Jos kaupunki ei pysty antamaan pelastuslaitokselle lisäresursseja eläinten pelastamiseen ja kuljetukseen nykyisellä käytännöllä, on tärkeää tutkia, miten eläinpelastusyksikön tärkeä palvelu voidaan kuitenkin toteuttaa.

Helsingissä 23.9.2024

Noora Kaunisto