Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Etelä-Hämeen piiri Hollolan yhdistys

Hollola
Navigaatio päälle/pois

Paljonko on tarpeeksi?

 

Nyt on viimein herätty ns. hiilijalanjäljen suuruuteen ja sen pienentämisen tarpeeseen. Yksi suurimpia päästölähteitä on liikenne. Kummastuttaa, että kaikkein tehokkain keino päästöjen pienentämiseen eli liikenteen vähentäminen ei ole koskaan keskusteluissa mukana. Kaikin keinoin tehdään kaikki mahdollinen hillittömän tavara- ja henkilöliikenteen kasvun ja helppouden eteen. Liikenne on suurin öljyn käyttäjä.

Asian sivuuttamisen suurin syy lienee se, että vähentäminen on ristiriidassa jatkuvan talouskasvun opin kanssa. Liikenteen vähentäminen tarkoittaa sitä, että lähituotanto on saatava kunniaan. Kaikki mahdollinen tehdään lähellä. Silloin myös tuotannon ja raaka-aineiden eettisyyttä sekä laatua on helpompi kontrolloida. Täytyisi todella saada päättäjät, yliopistot ja korkeakoulut yhteisvoimin tutkimaan asiaa ja tekemään yhteistyötä keskenään ja yritysten kanssa.

Se ei välttämättä ole työllisyyden kannalta niin paha asia kuin saatetaan kuvitella. Kun puhutaan tehokkuudesta niin eikö se tarkoita sitä, että yhteiskunta ja kansa toimii siten että energiaa ja raaka-aineita kulutetaan mahdollisimman vähän! Nyt ei siltä vaikuta. Myös energia-asioiden kokonaisvaltaisen käsittelyn tasoa täytyisi roimasti parantaa. Nyt monet asiat, jotka voitaisiin kohtuullisen tarkasti laskea ainoastaan arvioidaan ja pieleen menee.

Seuraavaksi Tekniikka & Talous lehden (14.12.2018) hyvin tehty sähköauton kulutuslaskelma.

Sähköauton moottori tarjoaa alle puolet voimalasta lähteneestä tehosta

Keskiarvo

Siirtohäviö voimalasta pistorasiaan, %:a 6

Laturiin päätyvän energian osuus, %:a 94

Latauksen ja akun hyötysuhde, %:a 83

Litium-ioni akun latauksen/purun hyötysuhde, %:a 85

Sähkömoottorin ja ohjauselektroniikan hyötysuhde osateholla; %:a 72,5

Laskennallinen hyötysuhde voimalasta auton sähkömoottorin akseliin,

%:a (0,94 * 0,83 * 0,85 * 0,725) 48

Arvio kulutuksesta 100 km varovassa ajossa, kWh 13,75

Auton voimalasta tarvitsema teho, kWh / 100 km 29

Lähde: Antti Rauhalan verkosta kokoamat aineistot

Tällainen laskelma täytyisi tehdä myös biopolttoaineiden valmistuksesta. Termi KULUTTJA täytyisi julistaa pannaan. Se on kansalaisia halventava ja aliarvioiva sana. Kuluttajamassaa voidaan mainoksilla ohjailla ja manipuloida sekä johdattaa harhaan. Ihme, että esimerkiksi yksikään toimittaja ei ole tarttunut tähän joka paikkaan levinneeseen sanaan. Olkaamme kansalaisia, jotka alistavat markkinavoimat oman järkensä alle eikä anna ahneuden ohjata itseään. Ota kolme maksa kaksi ansaan ei pidä mennä, ellei kolmea tarvitse. Jokaiselle voi suositella Tim Jacksonin kirjaa ”Hyvinvointia ilman kasvua”

21.9.2019 Raimo Mikkola

Toiminta

Yhdistyksen tehtävänä on herättää ja ylläpitää harrastusta luonnon tuntemiseen ja tutkimiseen sekä edistää luonnon– ja ympäristönsuojelua.…

Lue lisää
Hyvät kaavat säilyvät

Elinympäristömme kaavoista

Mielipide Hirvimäen asemakaavan ja asemakaavan muutoksen OAS:sta.  

Lue lisää