Lausunto Inarin kirkonkylän asemakaavan muutoksesta koskien satama-aluetta ja tonttia 30/1

Ajankohtaista, Lausunnot

Vuopajanniemi ja satama-alue ovat Inarin kylän keskeisiä lähiluontokohteita sekä paikallisille asukkaille että matkailijoille, sillä ne sijaitsevat kävelyetäisyydellä kylän keskustasta. Näiden alueiden suunnittelussa on ensiarvoisen tärkeää kiinnittää huomiota sekä luontoarvoihin että viihtyisyyteen.

Yleistä

Inarin Luonnonystävät ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto kyseisestä asemakaavan muutoksesta. Vuopajanniemi ja satama-alue ovat Inarin kylän keskeisiä lähiluontokohteita sekä paikallisille asukkaille että matkailijoille, sillä ne sijaitsevat kävelyetäisyydellä kylän keskustasta. Näiden alueiden suunnittelussa on ensiarvoisen tärkeää kiinnittää huomiota sekä luontoarvoihin että viihtyisyyteen.

Kaava-alueen luonnosta ja suunnitelmien vaikutuksista siihen

Kaavaluonnoksessa Vuopajanniemen aluetta on käsitelty kiitettävän maltillisesti. Rakentamispainetta
ei ole lisätty, vaan alue pyritään säilyttämään luonnontilaisena niiltä osin, missä nykyisin ei ole infraa tai
rakennuksia. Huutokallioiden säilyttäminen sellaisenaan ja Huutokalliontien katualuevarauksen poistaminen ovat erityisen myönteisiä ratkaisuja. Myös venevalkama-alueen poistaminen tukee Vuopajanniemen säilymistä rauhallisena luontokohteena. Kulttuuritoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueelle on osoitettu kaavassa rakennusoikeutta 200k-m2. Mikäli tämä tulee käytäntöön, tulee rakentamisen mielekkyyttä ko. alueelle tarkastella perusteellisesti, ja ottaa huomioon alueen käytön vaikutukset koko Vuopajanniemeen.

Satama-alueen 2. vaiheen muutokset, kuten esteettömän reitin ja oleskelualueen suunnittelu, ovat toivottavia, mikäli toteutus tehdään alueen erityispiirteet huomioiden. Merkittävä osa ranta-alueesta on tuoretta lehtoa, joka on metsälain alainen ja uhanalainen luontotyyppi. Tämä alue tulee säilyttää mahdollisimman luonnontilaisena. Lisäksi esteettömän reitin pinnoite tulee olla alueelle sopiva, esim. asfaltointi ei ole tarpeellista edes esteettömyyden vuoksi.

Kaava-alueen luontoselvitystä tehdessä alueella on havaittu useita lintulajeja, joiden uhanalaisuusluokitus on joko silmälläpidettävä, vaarantunut, erittäin uhanalainen tai äärimmäisen uhanalainen. Ehdotamme, että Varessaari suojellaan lintuluodoksi asettamalla saarelle maihinnousukielto ja raivaamalla rehevöitynyttä kasvillisuutta lintujen pesimäajan ulkopuolella.

Kaavamuutokset vaikuttavat välillisesti myös Inarijärven tilaan. Laituripaikkojen lisääntyessä yksityinen
veneliikenne todennäköisesti kasvaa. Veneliikenteen kasvun tulee tapahtua rajatusti siten, ettei se aiheuta haittaa luontoarvoille. Myös veneliikenteen turvallisuuteen satama-alueella tulee kiinnittää huomiota vahinkojen ennaltaehkäisyn näkökulmasta.

Valaistus ja valosaasteen ehkäisy

Kalasataman valaisinpylväiden madaltaminen ja valojen kohdistaminen siten, etteivät ne häikäise järveltä tulevia, on erittäin myönteinen ratkaisu. Nykyiset sataman valot aiheuttavat merkittävää valosaastetta kaava-alueella ja sen ulkopuolella. Moni kuntalainen on toivonut, että valosaasteen vähentämiseen kiinnitettäisiin enemmän huomiota (esim. Yle Oddasat 7.1.2025), ja valosaasteen lisääntyminen merkittävästi aivan viime vuosien aikana on ollut myös valtakunnallisesti esillä (esim. Yle Uutiset 20.12.2024).

Kaavoitusprosesseissa olisi tarpeellista tehdä valosaasteselvitys meluselvityksen tapaan, sillä valaistuksen vaikutuksiin voidaan vaikuttaa parhaiten suunnitteluvaiheessa. Satama-alueen yleisvalaistusta lisätessä tulee välttää kirkasta päivänvalon sävyistä LED-valaistusta. Ehdotamme satama-alueelle soveltuvissa osin kausiluontoista valaistusta eli mahdollisuutta sammuttaa osa valoista veneilykauden ulkopuolella.

Tontin 30/1 rakennusoikeudesta

Rakennusoikeuden määrä yhdistetyllä tontilla 30/1 on 3500 k-m², josta nykyisellään on käytetty yhteensä 2035 k-m². Rakennusoikeutta on siis vielä n. 1500 k-m², joka on merkittävä määrä kylän yhdellä keskeisimmistä tonteista. Radikaalisti kasvaneet matkailijamäärät Inarin kylän tuntumassa ovat aiheuttaneet vastakkainasettelua. Matkailua tulisi kehittää sosiaalisesti kestävällä tavalla, minkä vuoksi mahdollisuus n. 1500 k-m²:n lisäämiseksi matkailutarkoitukseen aivan kylän keskellä vaikuttaa alueelle sopimattomalta.

Varaamme mahdollisuuden täydentää kannanottoamme lausuntoajan jälkeen.

Inarissa 16.1.2025

Ilkka Roininen, puheenjohtaja

Anna-Maria Märsynaho, sihteeri

Ajankohtaista