Kannanotto tiesuunnitelmasta Alasjärvi Huutijärvi VT 12

Artikkelit, Kannanotot

ALUSTUS Alasjärvi-Huutijärvi -tiesuunnitelman hanke esittely oli 23.1.2025. Siellä pyydettiin palautetta suunnitelmasta. VT12 parantamiseen tehdyistä suunnitelmista Kangasalan luonto ry on antanut aiemmin jo kolme lausuntoa (2008, 2010 ja 2016 yhdessä Pirkanmaan…

ALUSTUS

Alasjärvi-Huutijärvi -tiesuunnitelman hanke esittely oli 23.1.2025. Siellä pyydettiin palautetta suunnitelmasta.

VT12 parantamiseen tehdyistä suunnitelmista Kangasalan luonto ry on antanut aiemmin jo kolme lausuntoa (2008, 2010 ja 2016 yhdessä Pirkanmaan Lintutieteellisen yhdistyksen (PiLy) kanssa). Mikään ei ole muuttanut tilannetta siitä, mitä näissä lausunnoissa on mainittu.

KIRKKOJÄRVI

Luonnon ja luontoarvojen kannalta ongelmallisin paikka tiehankkeessa on Kirkkojärven Natura-alueen ja Kuohunlahden ylitys. Kirkkojärven alue on kansainvälisesti arvokas kosteikko ja linnustoalue. Suojelun perustana on luonto ja lintudirektiivit (SPA ja SCA). Tiehankkeesta ja sen vaikutuksista alueen luontoarvoihin on tehty useita selvityksiä aiemmin. Esittelytilaisuudessa kuultiin, että uusimpien luontoselvitys ten tuloksia ei ole vielä tullut.

Tosiasia on, että voimassao levassa maakuntakaavassa VT12 on osoitettu merkittäväksi parannettavaksi valtatieksi lukuun ottamatta Kirkkojärveen rajautuvaa aluetta. Tien parannuksen toteuttaminen ei saa muuttaa merkittävästi Kirkkojärven Natura alueen järvialtaiden kosteikko- ja linnusto-olosuhteita.

Nyt esitetyssä tiesuunnitelmassa (23.1.2025) koko parannettava osuus esitetään kuitenkin tehtäväksi nelikaistaisena moottoritienä, jossa on välikaista keskellä. Tien leveys kasvaa nykyisestä 10,5 metristä kasvaa 22,5 metriin. Levennys on tarkoitus tehdä nykyisen tien eteläpuolelle eli Kirkkojärven rantametsään. Lisäksi tulee vielä melusuojauksen rakentaminen, joka suunnittelijankin mukaan on paikalle haastavaa.

On täysin selvää, että tällainen massiivinen rakentaminen tulee vaikuttamaan merkittävästi Natura-alueen luontoon ja luonnonolosuhteisiin. Tämän kieltää sekä alueen luontoon ja luonnonolosuhteisiin.

Ely-keskuksen Kirkkojärvikeskuksen Kirkkojärvi-raportissa (2016) todetaan:

”Luontodirektiivin suojeluarvoihin kohdistuvien heikennysten kannalta VE0+ Luontodirektiivin suojeluarvoihin kohdistuvien heikennysten kannalta VE0+ haitalliset vaikutukset ovat vähäisimmät, koska luontotyyppien pintahaitalliset vaikutukset ovat vähäisimmät, koska luontotyyppien pinta–alavähennystä alavähennystä ei käytännössä tapahdu eivätkä melukaiteen rakentamisen työnaikaiset ei käytännössä tapahdu eivätkä melukaiteen rakentamisen työnaikaiset kiintoainevalumat ole merkittäkiintoainevalumat ole merkittäviä.”

VE0+ tarkoittaa tien säilyttämistä Kirkkojärvi-Kuohunlahti kohdalla kaksikaistaisena Kuohunlahti kohdalla kaksikaistaisena eli nykyisellä leveydellä tietyin parannuksin.

Kangasalan luonto ry:n ja Pily ry:n lausunnossa (2016) todetaan:
Kirkkojärven Natura 2000 -alueen kohdalla on lähde ttävä VE0+ vaihtoehdosta. Tietä ei voi rakentaa nelikaistaiseksi. Lisäksi tie on pidettävä kaksikaistaisena riittävän pitkällä matkalla ennen ja jälkeen Kirkkojärven ja valtatien kapeinta kohtaa. Kaistat voi erottaa toisistaan kaiteella. Näin kyetään sääst ämään Kirkkojärven rannassa olevaa kapeaa ja suojaavaa tervalepikkoa ja muuta puustoa. Liikennemelun torjuntaan on paneuduttava erityisen huolellisesti.

Lisäksi on torjuttava häirintävaikutusta linnustoon laittamalla Kirkkojärven kohdalle alennettu nopeusrajoitus esim. 70 km/h. Samalla kyetään estämään lintujen törmäämistä ajoneuvoihin. Nopeuden noustessa yli 70-80 km/t meluhaitta kasvaa tuntuvasti häiriten paitsi lintuja myös Kangasalan kuntakeskusta, joka on aivan VT12 varressa.

Lausunnossa (2016) on esitetty perusteelliset perustelut tälle kannanotolle. Niitä emme tässä enää toista.

Yleisötilaisuudessa (23.1.2025) esitetyillä liikennemäärien kasvulla välillä Alasjärvi-Lentola -välillä liikennemäärien kasvu on ennusteen mukaan vuoteen 2050 mennessä huomattavasti suurempaa (noin 70-80 %), kuin välillä Ranta Koivisto Huutijärvi, jossa kasvu on huomattavasti maltillisempaa (alle 40 %). Laskelma on tehty tilaisuudessa esitettyjen lukujen perusteella. Liikenteen siirtymä Kangasalantieltä valtatielle olisi kaupungin sisäisessä liikenteessä erittäin pieni.

Liikennemäärien ennustaminen tulevaisuudessa on ylipäätään haasteellista, koska elämme siirtymäkautta pois polttomoottoriautoista kohti päästötöntä liikennettä. Joukkoliikenteen palvelut ja tiheys ovat viime vuosina merkittävästi kehittyneet Kangasalla osana seutuliikennettä. Kangasalan kaupungin tuleva ennustettu väestönkasvu tulee keskittymään kaupungin länsipuolelle Lamminrahkan alueelle.

Näillä perusteilla esitämme, että suunnitelmaa muokataan Kirkkojärven kohdalta uudelleen siten, että se vastaa Natura 2000 alueen suojeluperusteita ja maakuntakaavan vaatimusta.

LIITO-ORAVA

Tiealueen leventäminen ja sen edellyttämät puuston poistot aiheuttavat ekologisten yhteyksien heikentymisen tai katkeamisen kokonaan. Osuudella Alasjärvi-Lentola on tällä hetkellä kohtia, jossa liito-oravalle on vielä mahdollista ylittää tiealue. Tiealueen leventäminen suunnitelman mukaisesti eristää eteläpuolisen liito oravapopulaation.

Tarkastelemalla aluetta suurempana kokonaisuutena voidaan todeta, että Tampereen itäpuolella liito-orava on jäämässä eristyksiin. Eristystä täydentää etelässä Saarenmaan alueelle suunnittelussa oleva kehätien rakentaminen. Näkemyksemme mukaan tiesuunnitelmassa tulee ottaa huomioon EU:n luontodirektiivi ja Suomen luonnonsuojelulaki, jotka edellyttävät liito-oravan suotuisan suojelutason säilyttämistä, jonka tässä voi vaarantaa kulkuyhteyksien katkaiseminen.

Kangasala 8.2.2025

Kangasalan luonto ry