Kyselytutkimus: lähimetsät ovat suomalaisille tärkeitä
Artikkelit, Uutiset
–
Suomalaisista 96 prosenttia sanoo, että lähimetsän säilyminen on tärkeää. Tämä selviää Luonnonsuojeluliiton ja Luontoliiton tilaamasta kyselytutkimuksesta.
Suomalaisista 96 prosenttia sanoo, että lähimetsän säilyminen on tärkeää. Tämä selviää Luonnonsuojeluliiton ja Luontoliiton tilaamasta kyselytutkimuksesta.
Tärkeys näkyy esimerkiksi siinä, että yli 80 prosentin mielestä lähimetsät ylläpitävät heidän henkistä ja fyysistä terveyttään. Yli 60 prosenttia myös valitsee asuinpaikkansa siten, että lähellä on metsää.
Suurimmalle osalle lähimetsien arvo on ensisijaisesti luonnon monimuotoisuudessa ja virkistymisessä. Vain 11 prosentin mielestä kotikunnan metsänhoidon tavoitteen pitäisi olla metsistä saatava taloudellinen hyöty ja ainoastaan 13 prosenttia näkee, että metsiä pitäisi kaataa enemmän kotikunnan talouden vahvistamiseksi.
Suomalaisten lähimetsiä uhkaa erityisesti rakentaminen, ja 84 prosenttia onkin sitä mieltä, että kotikunnan tärkeät virkistysmetsät pitää säästää hakkuilta ja rakentamiselta.
Kyselytutkimuksen toteutti Verian oy. Tulokset on vakioitu valtakunnallisesti vastaamaan kohderyhmän ikä-, sukupuoli- ja ikäjakaumaa, suuralueita sekä puoluepoliittista kantaa. Koko kyselytutkimuksen löydät Suomen luonnonsuojeluliiton verkkosivuilta.
Kaavoitettavan alueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee kaksi arvokasta luontokohdetta, Kytömaan suo ja lähde. Suo on Etelä-Suomessa erittäin uhanalainen ojittamaton korpiräme, eikä Keravalla ole muita luonnontilaisia lähteitä. Koillis-Kytömaan kaavaluonnos tulee hylätä ja alueen asemakaavoitus saattaa loppuun siten, että moottoritien ja olemassa olevan asuinalueen väliin jäävä metsä soineen ja lähteineen kaavoitetaan lähivirkistysalueeksi ja suojaviheralueeksi.
Kaavan tarkoituksena on lisätä logistiikkakeskuksen tontin rakennusoikeutta. Tontin rakentamattomalla osalla ei ole luontoarvoja ja se on jättömaata, joten sen tehokas rakentaminen on perusteltua.
Asemakaavamuutoksen lähtökohtana on, että synteettistä metaania valmistamalla voidaan korvata raskaan liikenteen käyttämää fossiilista dieseliä. Kuinka luotettavia nämä näkymät ovat? Vihreään talouteen siirtymisessä on ollut ongelmia, ja esimerkiksi Neste on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, koska sen valmistama biodiesel ei mene kaupaksi.