Eteläinen Jokilaakso

Lausunnot

Lausuntopyyntöön liittyvissä asiakirjoissa ei ole alkuunkaan riittävästi selvitetty, mitä kyseinen datakeskus oikeasti tekee ja kuka sen taustalla toimii. Nämä tiedot ovat välttämättömiä arvioitaessa sitä, voidaanko kyseistä hanketta ilmastomuutoksen, luonnonsuojelun ym. kannalta pitää lainkaan hyväksyttävänä.

Keravan ympäristönsuojeluyhdistyksen lausunto Eteläisen Jokilaakson asemakaavasta ja Eteläisen Jokilaakson osayleiskaavasta

Lausuntopyyntöön liittyvissä asiakirjoissa ei ole alkuunkaan riittävästi selvitetty, mitä kyseinen datakeskus oikeasti tekee ja kuka sen taustalla toimii. Nämä tiedot ovat välttämättömiä arvioitaessa sitä, voidaanko kyseistä hanketta ilmastomuutoksen, luonnonsuojelun ym. kannalta pitää lainkaan hyväksyttävänä. Hankkeen ympäristövaikutuksia arvioitaessa pitää ottaa huomioon myös laitoksen vaatiman sähköntuotannon aiheuttamat ympäristövaikutukset. Kuinka monta tuulivoimalaa ja talviajan huippuvoimalaitosta keskusta varten tarvitaan ja mitkä ovat näiden vaikutukset.

Kerava on aivan liian pieni ja maaston muodoiltaan täysin sopimaton paikka tämän suuruusluokan rakennushankkeille. Kalliot ovat lopultakin Keravan tärkein luontoarvo. Kerran louhittuja alueita ei millään keinolla voi ennallistaa eikä korvata uusilla kallioita. Hankkeen seurauksena menetettäisiin myös vähintään 12 ha metsää eikä Keravalta löydy tilaa vastaavalle määrälle korvaavaa metsää.

Jotta Jokilaakson maisema-arvot säilyvät, saa rakentamiseen käytettävä alue ulottua enintään 175 metrin päähän Lahdenväylän ajoradan reunasta. Rakennetun alueen ja peltoaukean väliin pitää jättää riittävästi metsää, jotta rakennushanke ei näy Jokilaaksoon. Tämä on välttämätöntä myös, jotta tonttialue ei ulotu rakentamisen kannalta aivan liian jyrkkään alarinteeseen. Kaikki edellinen edellyttää tontin rajaamista paljon ahtaammin, mitä lausuntopyynnössä on ajateltu. Varsinaisen Jokilaakson alueeseen ei saa kajota.

Rakennusta ja pihoja varten tarvitaan vaakasuoraa aluetta noin 120.000 -130.000 neliömetriä. Ensimmäisessä vaiheessa alueelta pitää poistaa rakentamisen kannalta huonot pintamaat. Vaikka tällaista maata olisi keskimäärin vain puoli metriä, tarkoittaa se noin 6000 autokuormaa, jotka pitää läjittää johonkin. Jos tämä läjä tehdään keskimäärin 6 metriä korkeana, vaatisi se aluetta yhden hehtaarin, 100 x 100 metriä.

Jokilaakson peltoalue on noin tasolla +32, Lahdenväylä 20 metriä ylempänä tasolla +52 ja kalliot ylimmillään tasolla +57. Luonteva enimmäiskorkeus piha-alueille olisi noin +45, jolloin joen puoleiselle reunalle ei vielä tule korkeita täyttöpenkkoja eikä rakennus näy metsän yli. Likimääräisen arvion mukaan tämä johtaisi siihen, että alueelta pitää ajaa pois kaivumaita ja louhetta reilusti 700.000 kuutiometriä. Jos maatöitä tehdään täysi vuosi, lähtisi alueelta jatkuvana virtana työaikana yksi autokuorma 1,5 minuutin välein.

Kaavoituksen yhteydessä pitää selvittää, miten estetään melun lisääntyminen Jokilaakson alueella. Maakuntakaavassa on esitetty etelä-pohjoissuuntainen viheryhteys ja yleiskaavassa itälänsisuuntainen viheryhteys. Nämä pitää ottaa huomioon kaavoituksessa. Metsässä on ainakin yksi asuttu mäyrän, supin tai ketun luolasto. Jos paikalla ryhdytään maatöihin, niin se ei saa tapahtua poikasaikana eikä talvihorroksen aikana.

Keravan kaupungin sivuilla voi tutustua tarkemmin Eteläisen Jokilaakson asemaakaavaan ja osayleiskaavaan.

Ajankohtaista