Anttila–Länsisalmi-voimajohto
–
Keravan ympäristönsuojeluyhdistyksen mielipide Fingridin 400 kV:n Anttila–Länsisalmi-voimajohdon
ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta
Fingrid Oyj suunnittelee voimajohtoa välille Porvoon Anttila – Vantaan Länsisalmi. Johtolinja tulisi kulkemaan Porvoon, Sipoon, Vantaan ja Helsingin alueella. Eniten suunnitelma koskettaa Sipoon kuntaa. Kerava on pieni tiheään asuttu kunta, jossa luontokohteita ei ole liikaa. Tämän takia monet asukkaat käyttävät retkeilyyn suurten itäisten naapuriensa, varsinkin Sipoon ja Porvoon, kansallispuistoja, muita luonnonsuojelualueita, vesistöjä ja metsiä. Siksi keravalaisia kiinnostavat kovastikin naapurikuntien asiat ja Keravan ympäristönsuojeluyhdistyskin haluaa kiinnittää omalta osaltaan huomiota seuraaviin kohtiin.
Yhteiskunnan sähköistyessä tarve sujuvaan sähkönsiirtoon kasvaa. Linjojen rakentamiseen liittyy kuitenkin ongelmia. Voimajohdot ovat huomattava maisemahaitta ja vaarallisia suurille linnuille, ja uusien johtokäytävien tieltä joudutaan kaatamaan laajoja metsäalueita.
Anttila-Länsisalmi-voimajohto tulee toteuttaa siten, että uutta johtokäytävää ei rakenneta ja että olemassaolevia käytäviä laajennetaan mahdollisimman vähän. Tämä on teknisesti toteutettavissa yhteispylväiden avulla, kuten YVA-ohjelmassa kuvataan. Myös pylväiden korkeus on pidettävä mahdollisimman matalana. Voimajohdon sijoitusalueella on niin runsaasti arvokkaita luontokohteita ja maisemallisesti arvokkaita alueita, että niitä ei voi peittää uusien tai entistä leveämpien johtokäytävien alle. Voimalinjan sijoittelussa on otettava huomioon myös lintujen lentoreitit ja paikallisten lintuyhdistysten suositukset. Avoimilla paikoilla ja tunnetuilla lentoreiteillä on linjojen huomiomerkkaukseen (heijastinliput tms.) kiinnitettävä huomiota.
Näiden näkökohtien valossa lausumme reittivaihtoehdoista seuraavaa. Porvoon Anttilan sähköaseman läheisyydessä sijaitseva Savijärven luonnonsuojelualue on tärkeä lintujen pesimä- ja muuttoalue. Voimajohtoa ei tule rakentaa järven läheisyyteen (D-E) vaan itäisemmän linjauksen C-E mukaisesti. Flyenin eteläpuolella esitetään useita reittivaihtoehtoja, joista F-G-J ja F-G-I kulkisivat uusissa maastokäytävissä esimerkiksi Sipoonjokilaakson kulttuurimaiseman lävitse. Uusia johtokäytäviä ei pidä missään tapauksessa rakentaa tälle luonnoltaan ja maisemaltaan herkälle alueelle. Ainoa kestävä vaihtoehto on olemassa oleva johtokäytävä F-H-J, joka toteutetaan yhteispylväillä.
Yhteenvetona Keravan ympäristönsuojeluyhdistys toteaa, että voimajohto tulee toteuttaa koko matkaltaan olemassa olevaa voimajohtoa seuraten. Anttilan ja Landbon välille se on syytä rakentaa mahdollisimman matalin yhteispylväin, jotta tärkeitä luonto- ja peltoalueita ei menetetä laajenevien maastokäytävien alle.
Hankkeeseen voi tutustua tarkemmin Ympäristö.fi-sivuilla.