Itäradan YVA-ohjelma

Lausunnot

Itäradan tavoite junayhteyksien parantamisesta Porvooseen ja itäiseen Suomeen on sinällään kannatettava, mutta hankkeen ympäristövaikutukset ovat merkittävät. Radan toteuttamisesta syntyvät ekologiset haitat tulee kompensoida, ja sopivia kohteita esimerkiksi metsäkadon hyvittämiseen tulee etsiä alusta alkaen.

Keravan ympäristönsuojeluyhdistyksen mielipide Itäradan ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta

Itäradan tavoite junayhteyksien parantamisesta Porvooseen ja itäiseen Suomeen on sinällään kannatettava, mutta hankkeen ympäristövaikutukset ovat merkittävät.

Itärata erkaantuu Lentoradan tunnelista jo ennen Matkoissuon-Harminkallion luonnonsuojelualuetta, joten alueen alle tulisi kaksi tunnelia. Radan linjaus tulee toteuttaa niin, että se ei alita suoaluetta. Muuten uhkana on suon kuivuminen.

Molemmat ratalinjaukset (KE ja KP) alittavat Keravan kaupungin tunnelissa. Tämä vaatii omat louhinta- ja huoltokuilunsa, joten Keravalle tulisi myös maanpäällisiä kuilujen suuaukkoja ja runsaasti raskasta ajoneuvoliikennettä rakentamisvaiheessa. Huoltokuilut jäisivät pysyviksi. Kuilujen suuaukkojen sijainti tulee suunnitella huolella siten, etteivät ne vaikuta haitallisesti asutukseen ja luonto- ja virkistysalueisiin. Kuilujen sijoittelua pohdittaessa on välttämätöntä kuulla niin kaupunkia kuin paikallisia asukas- ja ympäristönsuojeluyhdistyksiä. Koska ratalinjaukset kulkevat pientaloalueiden ja Keravan ydinkeskustan ali, runkomelu- ja tärinävaikutusten arviointi on toteuttava erityisellä huolella.

Sipoon puolella rata nousee kaikissa linjausvaihtoehdoissa (KE, KP, N) maan pinnalle siten, että siitä voi tulla uusi este maakuntakaavassa esitetylle Sipoonkorven ja Rörstrandin vanhan metsän väliselle viheryhteydelle. Keravan ja Nikkilän välillä eteläinen linjaus (N) ei kulkisi läheltä luonnonsuojelualueita, mutta se kulkisi kolmen pohjavesialueen ali tai halki. Tunnelin rakentaminen pohjavesialueelle vaatii tarkkaa vaikutusten arviointia. Pohjoiset linjaukset (KE ja KP) kulkisivat Degerbergin luonnonsuojelualueen ohi todennäköisesti tunnelissa ja nousisivat tunnelista Kalkbergetin kallioalueen ja Skogsbackan luonnonsuojelualueen välittömässä läheisyydessä. Kalkberget on valtakunnallisesti arvokas kallioalue, jonka vanhat kalkkikivilouhokset ovat kiinteitä muinaisjäännöksiä. Ympäristövaikutusten arvioinnissa tulee selvittää, miten rata vaikuttaisi näiden alueiden ominaispiirteisiin ja luontoarvoihin.

Keravan ja Porvoon välillä kulkee jo nyt junarata. Itäradan ympäristövaikutukset Keravan ja Porvoon välillä olisivat pienimmät, jos rata nousisi tunnelista Nikkilän länsipuolella niin, että se yhdistyisi suoraan olemassa olevaan rataan. Jostain syystä tätä vaihtoehtoa ei ole esitetty reittilinjauksissa, mutta se tulee ehdottomasti tutkia. Tällöin täysin uutta maanpäällistä rataa tarvitsisi rakentaa vain Porvoon ja Korian välille. Ratayhteys tulee suunnitella siten, että samalla radalla voidaan toteuttaa sekä Sipoon ja Porvoon lähijunaliikenne että Itäradan kaukojunaliikenne.

Itäradan toteuttamisesta syntyvät ekologiset haitat tulee kompensoida, ja sopivia kohteita esimerkiksi metsäkadon hyvittämiseen tulee etsiä alusta alkaen.

Hankkeeseen voi tutustua tarkemmin Ympäristö.fi-sivuilla.

Ajankohtaista