Avoimet peltomaisemat ovat kuuluneet Keravanjoen varteen vuosisatojen ajan, mutta niiden määrä on nopeasti vähentymässä. Postlarin asemakaava jatkaa tätä trendiä. Olemassa olevien työpaikka-alueiden kehittäminen on kestävämpää kaavoituspolitiikkaa kuin uusien alueiden perustaminen asutuksen naapuriin ja perinnemaisemiin.
Postlarin asemakaavan tarkoituksena on työpaikka-alueen rakentaminen peltoalueelle Kytömaantien ja pääradan väliin. Avoimet peltomaisemat ovat kuuluneet Keravanjoen varteen vuosisatojen ajan, mutta niiden määrä on nopeasti vähentymässä. Postlarin asemakaava jatkaa tätä trendiä. Muuttamalla pellot työpaikka-alueeksi menetetään avoimen perinnemaiseman arvo ja kymmenkunta hehtaaria hyvää viljelysmaata.
Kaupungin suunnitelmissa on kaavoittaa asuinalue Kytömaantien itäpuolelle. Tien toisella puolella oleva työpaikka-alue tuskin lisäisi alueen vetovoimaa, joka on osoittautunut verrattain vähäiseksi jo Kivisillan asuinalueen yhteydessä. Olemassa olevien työpaikka-alueiden kehittäminen on kestävämpää kaavoituspolitiikkaa kuin uusien alueiden perustaminen asutuksen naapuriin ja perinnemaisemiin.
Alueen eteläosan läpi virtaa oja kohti Keravanjokea. Ojaa ei tule ohjata putkeen maan alle, jotta virtaveteen liittyvä luonnon monimuotoisuus säilyy. Ojan eteläpuolella olevalle alueelle voisi perustaa niityn hyönteisten, lintujen ja Kivisillan alueen asukkaiden iloksi.
Keravan ympäristönsuojeluyhdistys pitää merkittävänä, että Kaskelan alueen (Jänisvuori ja Skogster) suunnittelun lähtökohtana pidetään Keravan niukkojen metsäalueiden säilyttämistä. Kaskelan eteläosan metsä pitäisi kiireellisesti määritellä asemakaavassa virkistysmetsäksi tai luonnonsuojelualueeksi…
Kaavaselostuksessa Skogsterin metsä luvataan säilyttää luonnontilaisena. Metsä tuleekin muuttaa luonnonsuojelualueeksi tai kaavoittaa lähivirkistysalueeksi, jotta sitä ei nakerreta vähitellen pientaloalueiden tieltä.
Alue soveltuu hyvin kaasutuotantolaitoksen sijoittamiseen, mutta laitokselta on tarvetta rakentaa kaasuputki Vanhan Lahdentien luo ja uusi voimajohto Keravan kaakkoiskulmaan. Sekä kaasuputken että voimajohdon rakentamisella on merkittäviä ympäristövaikutuksia, ja niiden reitit tulee suunnitella erittäin huolellisesti.