Avoimet peltomaisemat ovat kuuluneet Keravanjoen varteen vuosisatojen ajan, mutta niiden määrä on nopeasti vähentymässä. Postlarin asemakaava jatkaa tätä trendiä. Olemassa olevien työpaikka-alueiden kehittäminen on kestävämpää kaavoituspolitiikkaa kuin uusien alueiden perustaminen asutuksen naapuriin ja perinnemaisemiin.
Postlarin asemakaavan tarkoituksena on työpaikka-alueen rakentaminen peltoalueelle Kytömaantien ja pääradan väliin. Avoimet peltomaisemat ovat kuuluneet Keravanjoen varteen vuosisatojen ajan, mutta niiden määrä on nopeasti vähentymässä. Postlarin asemakaava jatkaa tätä trendiä. Muuttamalla pellot työpaikka-alueeksi menetetään avoimen perinnemaiseman arvo ja kymmenkunta hehtaaria hyvää viljelysmaata.
Kaupungin suunnitelmissa on kaavoittaa asuinalue Kytömaantien itäpuolelle. Tien toisella puolella oleva työpaikka-alue tuskin lisäisi alueen vetovoimaa, joka on osoittautunut verrattain vähäiseksi jo Kivisillan asuinalueen yhteydessä. Olemassa olevien työpaikka-alueiden kehittäminen on kestävämpää kaavoituspolitiikkaa kuin uusien alueiden perustaminen asutuksen naapuriin ja perinnemaisemiin.
Alueen eteläosan läpi virtaa oja kohti Keravanjokea. Ojaa ei tule ohjata putkeen maan alle, jotta virtaveteen liittyvä luonnon monimuotoisuus säilyy. Ojan eteläpuolella olevalle alueelle voisi perustaa niityn hyönteisten, lintujen ja Kivisillan alueen asukkaiden iloksi.
Kaavoitettavan alueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee kaksi arvokasta luontokohdetta, Kytömaan suo ja lähde. Suo on Etelä-Suomessa erittäin uhanalainen ojittamaton korpiräme, eikä Keravalla ole muita luonnontilaisia lähteitä. Koillis-Kytömaan kaavaluonnos tulee hylätä ja alueen asemakaavoitus saattaa loppuun siten, että moottoritien ja olemassa olevan asuinalueen väliin jäävä metsä soineen ja lähteineen kaavoitetaan lähivirkistysalueeksi ja suojaviheralueeksi.
Kaavan tarkoituksena on lisätä logistiikkakeskuksen tontin rakennusoikeutta. Tontin rakentamattomalla osalla ei ole luontoarvoja ja se on jättömaata, joten sen tehokas rakentaminen on perusteltua.
Asemakaavamuutoksen lähtökohtana on, että synteettistä metaania valmistamalla voidaan korvata raskaan liikenteen käyttämää fossiilista dieseliä. Kuinka luotettavia nämä näkymät ovat? Vihreään talouteen siirtymisessä on ollut ongelmia, ja esimerkiksi Neste on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, koska sen valmistama biodiesel ei mene kaupaksi.