Muistutus Rio Tinton malminetsintäluvista
Muistutus Tukesille Rio Tinto Exploration Finland Oy:n malminetsintälupahakemuksista ML2023:0082 Kitee ja ML2023:0013 Kitee, Tohmajärvi
Kunta ja kaavoitus
Kunnat eivät pysty ottamaan kantaa asiaa, koska esimerkiksi kairauksen melu ja saastumisvaikutuksia ei ole asianmukaisesti kerrottu.
Kuntien kuuluisi joka tapauksessa valvoa myös yleistä ympäristöetua.
Luvat ovat Kiteen keskustan läheisyydessä, niin että kaivos tuskin sopisi aluille
toinen alueista ei ole kovin kaukana Tohmajärven keskustastakaan. Kaivostoiminnan haitat tunnetaan yleisellä tasolla ja toiminnan soveltuvuutta alueelle voidaan arvioida. Vaikka kaivostoiminnan vaikutukset eivät yleensä ole kelvanneet malminetsintäluvan esteeksi
Kaivosyhtiön tulisi myös kertoa paikallisille aikooko se ajaa hanketta, vaikka alueen kunnat ilmoittaisivat vastustavansa sitä.
Luontoarvot
Malminetsintä voi vaikuttaa kauempana oleviin luonnonsuojelualueisiin esimerkiksi kairauksen melu ja vesivaikutusten vuoksi. Vaikutukset direktiivi- ja muihin suojeltuihin lajeihin, kuten esimerkiksi liito-orava, viitasammakko, saukko, vaelluskalat, raakku, lepakot sekä suojellut sudenkorennot tulee selvittää.
Yksityiskohtainen tutkimussuunnitelma täytyy lain mukaan esittää
Lupahakemuksesta puuttuu tutkimussuunnitelma kairauksien ja muiden toimenpiteiden sijoittumisesta ja ajoista.
Jotta vaikutuksia voisi arvioida tulee esittää yksityiskohtaiset tiedot kairauksen ja muiden toimien sijoittumisesta sekä ajankohdista ja kestosta. Kysymys on lainmukaisesta lupahakemuksen liitteestä, joten se on esitettävä.
Kaivannaisjätesuunnitelma täytyy lain mukaan esittää
Litiummineraalien yhteydessä esiintyy mustaliuskeita ja myös asbestimineraaleja, jotka tulee erityisesti selvittää. Litium sinänsä on ympäristössä haitallinen mineraali hyvin pieninä pitoisuuksina (US EPA, ekotox, amerikkalainen siikalaji), jolla on myös terveysvaikutuksia ihmiseen ml. neurologiset vaikutukset psyykelääkkeenä sekä eteläamerikkalaisen tutkimuksen mukaan haitallisia vaikutuksia lasten kasvuun juomaveden kautta. Litiumin yhteydessä esiintyy myös haitallisia mineraaleja kuten tina, beryllium ja cesium. Tantaalin haitallisuus tulee selvittää.
Asbestimineraalien esiintymisestä alueella
GTKn työraportissa litiumin etsimisestä 2023 alueella kerrotaan asbestimineraaleista tremoliitti, antofylliitti ja aktinoliitti. Mineraalien alkuainekoostumus ja vaaralliset raskasmetallit täytyy selvittää.
Melu
Mikä on toiminnan melutaso suhteessa Tukesin lausunnoissa esiintyvään 950 metrin päässä 40 dB, joka on loma-asutuksen ja luonnonsuojelualueiden yönormi.
Miten asutuksen melusuojelu on huomioitu suhteessa esimerkiksi pysyvän ja
ja loma-asutusuksen ja luonnonsuojelun melunormeihin sekä toisaalta
luonnonsuojelulain mukaiseen lintujen pesinnän suojeluun.
Toiminta on asutulla alueella, aikooko Rio Tinto hakea toiminnalle melulupaa kun
asuntojen kaivoslain suojaetäisyydet ovat merkittävästi pienemmät, kuin mitä kairauksen melusuojelu voi edellyttää (150 m vs. jopa noin 1 km).
Kairauksen ja muiden koneellisten töiden kemialliset vaikutukset
Kairauksen ja muiden maa- ja kallioperään kajoavien töiden vaikutukset pyydetään selvittämään huomioiden
a) maa- ja/tai kallioperässä tunnetut haitalliset mineraalit ja alkuaineet, erityisesti raskasmetallit, arseeni, rauta, mangaani, alumiini, suolat, ravinteet sekä litium mineraalien osalta litium, cesium, tina ja tantaali.
b) kairauksen mineraalipitoisen jätteen vaikutukset kairauksen kiinteissä ja nestemäisissä jätteissä
c) mitä tarkoittaa suljettu kierto kairauksen kiinteiden ja nestemäisten jätteiden suhteen
d) miten Rio Tinto estää kairauksen veden ja kiinteän jätteen pääsyn kalliohalkeamiin kairareiässä, mikäli yhtiö pitää kiinni väitteestään ”suljetusta kierrosta” e) mahdolliset kairauksen kemialliset apuaineet
f) mahdollisesti avoimiksi jäävien kairareikien vaikutukset
g) mahdollisesti avoimiksi jäävien kairauksen maaputkien vaikutukset. Etelä-Savon ELY-keskus on ilmoittanut, että maastoon hylätyt kairaputket ovat jätettä, riippumatta putken ruostumisnopeudesta (Boliden Vekseli-lupa Joroinen Pieksämäki)
h) pohjavesivaikutukset mukaan lukien vaikutukset kaivoihin ja lähteisiin
Kairauksen vedenkäyttö ja vesilain luvan tarve
Lapin ELY-keskus on ottanut useammin kantaa, että kairausveden otto edellyttää vesilain mukaista oikeutta. Kairauksien veden otto, käsittely ja purku on selvitettävä kattavasti vesitaseena.
Alueet, joilla malminetsintää ei saa harjoittaa
Kaivoslain 7 ja 9 mukaan suojaetäisyydellä ja muuten suojeltavien kohteiden suojaetäisyydet on määritettävä kattavasti ja erotettava malminetsintäalueesta. Erityisesti on huomioitava asuin- ja työskentelyrakennusten sekä pihojen 150 metrin, yleisten teiden tms. sekä puutarhojen suojatäisyydet ja- alueet.
Vaikutukset maanomistajille kuuluviin koru- ja jalokiivin sekä keräiltäviin kiteisiin
GTKn raportista alueella ilmenee, että litium-mineraalien yhteydessä esiintyy koru- ja jalokiviä sekä suuria jopa kymmenien senttimetrien pituisia keräiltäviä kiderakenteisia kiviä. Kivet ovat lähtökohtaisesti maanomistajan omaisuutta. Toisaalta kyseessä voivat olla myös poikkeukselliset geologiset luontoarvot. Luvassa tulee selvittää, mitä kiteitä ja kiviä saa ottaa näytteeksi, sekä näytekirjanpito ja dokumentaatio kuvaamalla ja tutkimuksesta ylijäävien kiteiden ja arvokivien palautus maanomistajalle.
Toiminnanharjoittajan uskottavuus
Vastaako emoyhtiö Rio Tinto juridisesti Suomen yhtiön tai se sen konsulttien aiheuttamista vahingoista.
Mikä on toiminnanharjoittajan taloudellinen tilanne ml. rahoitus koko malminetsintäluvan neljän vuoden ajaksi?
Vakuus
Vakuuden määrä on määritettävä suhteessa esimerkiksi vaarallisten kaivannaisjätteiden aiheuttamiin riskeihin ml pohjavesiriskit sekä varovaisuusperiaatteella luontoarvoille ja esimerkiksi maanomistajien omistamille kiviaineksille mahdollisesti aiheutuviin riskeihin.
Kaivoslain valtausperiaatteen vastainen toiminta
Toisessa lupahakemuksessa kerrotaan yhtiön saaneen alueen haltuunsa GTKn luovuttua varauksestaan. GTK antoi tiedotteen varauksestaan luopumisen ajankohdasta, jolloin alue vapautui muiden hakemuksille. GTK ei ole viranomainen, joka kuuluttaa lupien hakemisaikoja. Menettely on ei ole hallintomenettelynä tasapuolinen vaan satunnainen sen mukaan miten tahot sattuivat seuraamaan GTKn tiedotteita. Tukesin tulee määrittää uudelleen aika, jolloin varaus tulee haettavaksi ja kuuluttaa se, niin että alue on tasapuolisesti kaikkien malminetsijöiden saatavissa.
13.5.2024 Helsinki ja Kitee
Kansalaisten kaivosvaltuuskunta – MiningWatch Finland ry
Keski-Karjalan Luonto