Lausunto Tolsanportin pohjoisen ja eteläisen asemakaavan muutoksen ehdotusaineistosta
–

Pohjoinen
Hule-2 saattaa olla vesilain suojaama noro. Se tulee jättää luonnontilaan/ennallistumaan sekä sille riittävä suojavyöhyke, jota tarvittaessa ennallistetaan istutuksin. EV-alueen ja tonteilla olevien suojavyöhykkeiden leveyden on oltava yhteensä noin 100 metriä.
Eteläinen
Kaikkien toimivien liito-oravayhteyksien päälle on nyt merkitty rakentamista. Kaava-alueen rajalla kulkevan uoman ympäristön puusto on KM-1:n kohdalla hyvin vähäistä ja se on liito-oravaselvityksessäkin merkitty ”heikoksi kulkuyhteydeksi”. Tällä hetkellä toimiva kulkuyhteys on säilytettävä vähintään siihen asti, että uoman läheinen kulkuyhteys on vahvistunut esitettyä leveämpäna istutettujen tai luontaisesti syntyneiden puiden kasvettua tarpeeksi korkeiksi.
Uoman ympäristön kulkuyhteys on merkitty aivan liian kapeaksi KTY-2:n ja KM-1:n kohdalla, sitä on levennettävä ainakin kahden puun korkeuden levyiseksi. Lisäksi KM-1:n kohdalla VL-alueelle on osoitettu sekä hulevesien käsittelyä että liito-oravan kulkuyhteys samalle alueelle. Nämä ovat osittain ristiriitaisia, vähintään ne tekevät hulevesien hallinnan suunnittelun ja toteutuksen haastaviksi, koska ne on toteutettava samaan aikaan liito-oravalle soveltuvan puuston lisäämisen kanssa. Joten VL-aluetta on tästäkin syystä levennettävä merkittävästi.
Esitetty kaavamerkintä ja määräys rakentamattomasta tontinosasta KM-1 alueen liito-oravan ydinalueeseen rajautuvalla osalla eivät ole riittäviä. Niissä on määrättävä nykyinen puusto säilytettäväksi vähintään 30 metrin leveydeltä haitallisten reunavaikutuksien vähentämiseksi.