Taajamaosayleiskaavan päivitys: lausunto valmisteluvaiheesta
Lohjan Seudun Ympäristöyhdistys ry antoi 3.6.2024 Lohjan kaupungin kaavoitukselle lausunnon taajamaosayleiskaavan päivityksen valmisteluvaiheesta. Nauhakaupunki 2050 -nimisen taajamaosayleiskaavan päivityksen aineistoon voi tutustua Lohjan kaupungin kaavoituksen sivuilla: Y9 Taajamaosayleiskaavan päivitys ja Nauhakaupunki 2050.
Lausunnossamme vaadimme muun muassa perusteellisia luontoselvityksiä, lähiluonnon säilyttämistä ja ekologisen verkoston vahvistamista. Osayleiskaavan nyt esitetyistä kolmesta vaihtoehdosta kannatamme vaihtoehtoa C, joka perustuu nauhakaupungin olemassa olevien taajamien kehittämiseen. Vaihtoehdot A ja B perustuvat kokonaan uuden taajama-alueen rakentamiseen keskelle luontoa kauas Lohjan keskustasta sekä metsä- ja luontokatoa aiheuttavan Länsiradan toteuttamiseen. Luonnon monimutoisuuden turvaamisen ja ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta ne ovatkin erittäin huonoja vaihtoehtoja.
Mikäli lausunnosta herää kysyttävää tai kommentoitavaa, lähetä meille sähköpostia: lohjanseutu@sll.fi.
Lausunto kokonaisuudessaan
Lohjan Seudun Ympäristöyhdistys pitää myönteisenä asiana, että laajaa taajamaosayleiskaavaa päivitetään nykytarpeisiin nähden ja tulevaisuutta ajatellen. Taajamaosayleiskaavalla suunnitellaan nyt Lohjan nauhataajaman maankäyttöä vuoteen 2050 saakka. Ympäristöyhdistys pitää hyvänä työn lähtökohtia, joita ovat ilmastonmuutoksen hillintä ja luontoarvojen turvaaminen sekä Lohjan nauhataajaman, keskustan ja Lohjansolmun alakeskuksen muodostuminen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Taajamaosayleiskaava tulee valmistuttuaan olemaan tärkein ohjaava työkalu Lohjan vetovoiman ja pitovoiman kannalta. Se luo myös puitteet Lohjan kasvulle, ihmisten hyvinvoinnille, arvokkaiden luontokohteiden säilymiselle ja luonnon monimuotoisuuden turvaamiselle. Siksi siihen on paneuduttava erityisen huolella. Työ on haastava sen laajuuden ja alueen erityispiirteiden takia, joista tässä mainittakoon pohjavesien suojelu ja monien merkittävien luontoarvojen turvaaminen.
Taajamaosayleiskaavan laatiminen on yhdistyksen mielestä lähtenyt hyvin käyntiin. Myönteistä on ollut porrasmainen valmistelutyö, jossa ensin on ollut mukana useita vaihtoehtoja, joista nyt on esillä kolme vaihtoehtoa. Kaavan valmistelu on ollut avointa ja siitä on järjestetty lukuisia eri tiedotustilaisuuksia asukkaille, sidosryhmille ja yhdistyksille. Kaavavalmistelijoihin on voinut ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä ja tapaamisilla. Erilaisia selvityksiä on jo tehty kiitettävästi, vaikka osa niistä onkin vielä esiselvityksiä. Myös lapset ja nuoret on otettu mukaan valmistelutyöhön. Mielenkiintoista on nähdä, miten heidän toivomuksensa näkyvät lopputuloksissa. Kaavamateriaali on ollut kaupungin verkkosivuilla kaikkien saatavissa. Tästä valmistelutyöstä iso kiitos.
Taajamaosayleiskaavan päivityksen valmisteluaineistossa ei ole vielä esitetty yksityiskohtaista kaavakarttaa, joten tältä osin ei voida ottaa tarkemmin kantaa itse kaavaan. Ympäristöyhdistys toivoo, että myös yksityiskohtaisesta kaavakarttaluonnoksesta on esillä eri vaihtoehtoja. Niiden tulee painottua kaavan lähtökohtien vertailuun. Halutaanko esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillintään perustuva vaihtoehto, tai painotetaanko kenties luontoarvojen ja viherverkostojen turvaamista? Kun kaavoittajat ovat itse laatineet eri vaihtoehtoja, saadaan vertailukelpoinen kuva eri vaihtoehtojen vaikutuksista, ja voidaan perustellummin valita mieleinen vaihtoehto jatkoon.
Luontotietojen päivittäminen välttämätöntä
Luontoarvojen esiselvitys osoittaa hyvin, että taajamaosayleiskaavan alue on luontoarvoiltaan hyvin monipuolista ja siellä on huomattavan paljon eri arvoluokkiin ja suojeluohjelmiin kuuluvia alueita. Näitä on poikkeuksellisen paljon johtuen alueen läpi lounais-koillissuunnassa kulkevasta Lohjanharjun reunamoreenimuodostumasta ja sen eri luontotyypeistä, joita löytyy ravinteikkaista lettosoista ja niiden tihku- ja lähdepinnoista aina kuiviin paahderinteisiin. Huomattavia luontoarvoja lisäävät tietysti myös alueen kalkkikalliot, maaperän rehevyys sekä Lohjanjärven arvokkaat tervaleppälehdot ja rehevät lahdenpoukamat. Monet kohteet on luokiteltu valtakunnallisesti arvokkaiksi, ja kaava-alueella esiintyy poikkeuksellisen paljon uhanalaista ja erityisesti suojeltavaa lajistoa.
Luontoarvojen esiselvityksen mukaan taajamaosayleiskaavan alueelta on kyllä tehty runsaasti erilaisia luontoselvityksiä, mutta suurin osa niistä on vanhoja. Niitä tulee päivittää, sillä luonnonsuojeluun liittyvää lainsäädäntöä on uudistettu merkittävästi vuosina 2020–2023. Luontoarvojen selvittäminen on ehdottoman tärkeää. Ympäristöyhdistys kannattaa luontoarvojen esiselvityksen luvun ”4. Johtopäätökset ja yhteenveto” toteuttamista kaikkine toimenpidehdotuksineen ja suosituksineen.
Rakentaminen ei saa heikentää pääsyä lähiluontoon
Ympäristöyhdistys muistuttaa, että täydennysrakentamista ei saa toteuttaa vähentämällä lähiluontoa, supistamalla puistoalueita tai kaventamalla ekologisia käytäviä. Lähiluonnolla on suuri merkitys ihmisten hyvinvoinnille, kuten käy ilmi myös ansiokkaasta selvityksestä Arkiluonto hyvinvoinnin lähteenä, joka on kaava-aineiston liitteenä. Kaavan jatkokäsittelyssä tulee selvittää, missä lähiluontoa kaivataan lisää ja onko rakentamiseen aiemmin osoitettuja paikkoja jäänyt toteuttamatta niin, että niitä voitaisiin nyt palauttaa lähiluontokohteiksi. Erityisesti lähiluontoa tulee säilyttää oppilaitosten, päiväkotien ja ikääntyneiden ihmisten hoitopaikkojen lähiympäristössä. Kaikki kaupungin omistamat ranta-alueet tulee säilyttää julkisessa käytössä, ja ranta-alueelle tulee aina merkitä varaus ulkoilureitille tai kevyenliikenteen väylälle.
Ekologista verkostoa on parannettava
Lohjalla on tehty erinomainen ekologisen verkoston selvitys, joka kattaa myös taajamaosayleiskaavan alueen ja löytyy kaava-aineistosta liitteenä. Tässäkin selvityksessä korostuu hyvin taajamaosayleiskaavan alueen huomattava merkitys arvokkaiden luontokohteiden esiintymisalueena. Hyvänä esimerkkinä on ekologisen verkoston kartta, jossa uhanalaisten lajien havaintoja on nostettu esiin lämpökartta-esitystavan avulla: mitä tummempi piste, sen enemmän havaintoja uhanalaisista lajeista. Kartassa useita tummia tihentymiä osuu juuri taajamaosayleiskaavan alueelle.
Ekologisen verkoston selvitys tuo esille myös verkostossa olevat katkokset ja esteet sekä verkoston kehittämistarpeet. Näistäkin huomattava osa kohdistuu taajamaosayleiskaavan alueeseen. Kaavan jatkosuunnittelussa on näiden puutteiden korjaamiseen ja verkoston kehittämiseen paneuduttava huolella. Kaavatyössä on kerrottava, miten verkostoa on parannettu ja kehitetty.
Länsiradan ja Lohjansolmun asemanseudun toteuttaminen aiheuttaa luontokatoa
Lohjan Seudun Ympäristöyhdistys muistuttaa, että yhdistys on jo alusta alkaen pitänyt Tunnin junaa (Länsirataa) täysin tarpeettomana ja kannattamattomana hankkeena viitaten sen mittaamattomiin ympäristöhaittoihin ja suuriin taloudellisiin kustannuksiin. Kuten yhdistys aikanaan YVA-lausunnoissaan esitti, ratahankkeissa olisi alusta alkaen pitänyt panostaa rantaradan kehittämiseen sekä sellaiseen kaupunkirataan, joka hyödyntää Hanko–Hyvinkää-rataa ja mahdollistaa taajamajunan tulon Lohjan keskustaan ja Virkkalaan. On täysin käsittämätöntä rakentaa risteävä ratalinja, joka ei mahdollista pääsyä risteäville raiteille. Lisäksi Lohjansolmun asemapaikka hajauttaa entisestään Lohjan kaupunkirakennetta, ja asema on saavutettavuudeltaan väärässä paikassa. Alue on myös suo- ja lampialueineen rakennettavuudeltaan vaativa, ja sen rakentaminen aiheuttaa merkittäviä luontohaittoja.
Nauhakaupunkia kehitettävä tasapauolisesti Muijalasta Virkkalaan
Ympäristöyhdistys kannattaa jatkoon vaihtoehtoa C. Jatkosuunnitelmissa tulee vahvistaa Lohjan nauhataajamien tasapuolista kehittämistä Muijalasta Virkkalaan ottamalla huomioon kunkin alakeskuksen omat ominaispiirteet ja niiden vahvistaminen. Kaikkien alataajamien palvelu- ja työpaikkojen omavaraisuusastetta tulee nostaa sekä asukasmäärää kasvattaa. Näin turvataan myös kaikkiin nauhataajamiin liittyvien laajojen haja-asutusalueiden elinvoimaisuus, kun palvelut ja työpaikat ovat lähellä. Tällä vähennetään ylimääräistä pendelöintiä työpaikan ja asuinpaikan välillä. Se vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.
Vaihtoehdossa C voidaan kaikkein parhaiten parantaa joukkoliikennettä ja lisätä sisäisiä joukkoliikenteen vuorovälejä. Tämä edistää parhaiten taajamaosayleiskaavan lähtökohtaa ilmastonmuutoksen hillintä, jossa merkittävin tekijä on juuri liikenteen, etenkin yksityisautoilun, päästöjen vähentäminen. Kokonaan uuden alueen toteuttaminen (vaihoehdot A ja B) tyhjästä keskelle luontoa – yhdistettynä radan vetämisen aiheuttamaan huomattavaan metsäkatoon – ei ole ilmastoystävällinen vaihtoehto verrattuna olemassa olevien alueiden kehittämiseen (vaihtoehto C).
Ympäristöyhdistys on esittänyt aiemmassa lausunnossaan (29.6.2023) monia kaavatyössä huomioitavia asioita, jotka koskevat itse kaavakarttaa ja siihen liittyviä maankäytön ehdotuksia. Koska näitä asioita ei ole vielä ollut esillä, ympäristöyhdistys uudistaa myös aiemman lausuntonsa huomioitavaksi kaavan jatkokäsittelyssä.