Vappulantien kevyen liikenteen väylä: muistutus katusuunnitelmista
–

Vappulantien yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä. Noin 2,7 kilometriä pitkän kevyen liikenteen väylän suunnitelmiin voi tutustua Lohjan kaupungin sivuilla: Katusuunnitelmat. Suunnitelmat ovat kahdessa osassa:
- Kärrärinkuja–Niemenhaantie
- Niemenhaantie–Matinmäentie
Ympäristöyhdistys pitää hyvänä asiana, että kauan vireillä ollut kevyeen liikenteen väylän rakentaminen Vappulantiellä etenee. Muistutuksessamme otimme kuitenkin kantaa pyöräilyn turvallisuuden sekä Jusolan arvokkaan kalliokedon ja Tiilenkääntäjänkujan maisemallisesti tärkeän männyn säilyttämisen puolesta.
Onko sinulla kysyttävää tai kommentoitavaa muistutuksesta? Lähetä meille sähköpostia: lohjanseutu@sll.fi.
Muistutus kokonaisuudessaan
Vappulantien kevyen liikenteen suunnitelmissa on valittavissa Jusolan tilan kohdalta Virkkalaan päin mentäessä, kummalle puolelle olemassa olevaa tietä kevyen liikenteen väylä sijoitetaan. Nykyinen kevyen liikenteen väylä kulkee kulkusunnassa Virkkalaan päin tien oikealla puolella, mutta esityksen mukaan se siirtyisi ennen Jusolan tilaa tien vasemmalle puolelle, kunnes taas palaisi Virkkalan suoran jälkeen takaisin tien oikealle puolelle. Tätä vaihtoehtoa perustellaan sillä, että nykyiseen Vappulantiehen ei tarvitsisi koskea ja rakennuskustannukset olisivat siksi halvemmat. Tämä ratkaisu on kuitenkin kevyen liikenteen kulkijoiden turvallisuuden ja käyttökokemuksen sekä luontovaikutusten kannalta huonompi.
Kevyen liikenteen turvallisuus
Esityksen mukainen vaihtoehto on kevyen liikenteen turvallisuuden ja käyttökokemuksen kannalta huonompi, sillä siinä Vappulantie joudutaan ylittämään suojatiellä kahteen kertaan. Ylitykset tekevät etenkin pyöräilijöille kaksi merkittävää hidastetta heikentäen kevyen liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta. Liikennemäärät eivät tulevaisuudessa ainakaan vähene, ja riski onnettomuuksille kasvaa vuosi vuodelta.
Vaihtoehtoisessa linjauksessa kevyen liikenteen väylä kulkisi Virkkalaan päin koko matkan tien oikealla puolella. Tällöin vältytään vaarallisilta ja hidastavilta tien ylityksiltä. Tässä vaihtoehdossa nykyistä Vappulantietä tulee siirtää Jusolan tilan kohdalta uuteen paikkaan, mikä kasvattaa luonnollisesti rakentamiskustannuksia. Tietä siirrettäessä uudesta, pehmeäpohjaiselle pellolle rakennettavasta tienpätkästä saataisiin kuitenkin rakenteeltaan vahvempi ja nykyvaatimusten mukainen, joten se tulisi kestämään vanhaa tietä paremmin routimista ja raskaan liikenteen entistä suurempia painomääriä painumatta. Tämä tulee huomioida valintoja tehtäessä.
Käytännössä vastakkain ovat siis kevyen liikenteen väylän turvallinen ja sujuva käyttö toisaalta ja kalliimmat rakentamiskustannukset toisaalta.
Perinnemaiseman säilyttäminen
Vappulantien tievarausalue sivuaa voimassa olevan asemakaavan paikallisesti arvokasta perinnemaisemakohdetta Jusolan kallioketoa. Osa kedosta sijaitsee tiealueella. Jos kevyen liikenteen väylä sijoitetaan tien kulkusuunnassa Virkkalaan päin tien vasemmalle puolelle, joudutaan osa arvokkaasta kalliosta räjäyttämään pois. Myös tästä syytä kevyen liikenteen väylä tulee rakentaa tien oikealle puolelle, jotta arvokas kallioalue säilyy nykyisenlaisena luontokohteena. Ympäristöyhdistys muistuttaa, että kaikki perinnemaiset ovat uhanalaisia luontotyyppejä ja kaupungin on omissa toiminnoissaan pyrittävä niitä säilyttämään.
Jusolan kalliokedon nykytilanne ja lajisto tulee päivittää ja selvittää, mikäli valitaan kevyen liikenteen väylän kallioketoa osittain tuhoava vaihtoehto. Selvitys tulee tehdä uuden luonnonsuojelulain mukaisin edellytyksin ja nykyvaatimuksien mukaisesti. Ympäristöyhdistys haluaa varata mahdollisuuden antaa asiasta uuden lausunnon selvitysten julkistamisen jälkeen.
Makedonianmännyn säilyttäminen
Tiesuunnitelmaan on merkitty säilytettävä puu Vappulantien ja Tiilenkääntäjäntien risteyksessä uuden suojatien jatkeen reunalle. Puu on tietojen mukaan makedonianmänty. Suunnitelman mukaan näyttää siltä, että osa puun juuristosta tuhoutuu kaivuutöiden takia. Tästä syystä on epävarmaa, säilyykö puu hengissä tai pysyykö se edes pystyssä kovassa tuulessa, ja puu olisi jatkossa myös turvallisuusriski. Yleisenä perussääntönä on, että puun latvuspeittävyyden rajaama maa-alue tulee säilyttää koskemattomana, mikäli puu halutaan varmasti säilyttää elinvoimaisena kasvupaikallaan.
Havainnekuvien perusteella ei näyttäisi olevan esteitä sille, että suojatie voitaisiin siirtää risteyksen toiselle puollelle. Näin puu voitaisiin säilyttää kasvupaikallaan alkuperäisten rakennussuunnitelmien mukaisesti. Puun säilyttämistä puoltaa myös voimassa olevan asemaavan määräys ko. tontin kohdalla: ”Istutettava alueen osa. Olemassa olevan puuston säilyttämiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota rakennustöiden yhteydessä.”
Yksittäisen puun merkitys ihmisten hyvinvoinnille on todettu uusimpien tutkimusten mukaan olevan erittäin suuri. Puun vihreys luo mielenrauhaa ja johdattaa ajatukset vihreään metsäiseen luontoon. Puun eliöiden, lintujen ja oravien seuraamisesta saa myös iloa ja nautintoa. Näitä asioita ei pidä vähätellä etenkään tässä tapauksessa, kun on olemassa vaihtoehtoinen ratkaisu puun säilyttämiselle.
Makedonianmännyllä on myös maisemallista arvoa tiheänä, kookkaana, vihreänä puuna rakennetussa maisemakuvassa. Sitä voidaan hyvin pitää eräänlaisena paikallisena maamerkkinä myös kevyen liikenteen väylällä tulevaisuudessa liikkuville. Säilytetään tämä ilo heille myös jatkossa. Ympäristöyhdistys vaatii, että laaditaan vaihtoehtoinen rakentamissuunnitelma, jossa puun alue säilyy entisellään.
Ympäristöyhdistys kannattaa kevyenliikenteen väylän rakentamista koko matkalta tien oikealle puollelle kulusuunnassa Virkkalaan päin. Tällöin sen käyttö on turvallisempaa ja sujuvampaa ja samalla säilyy nykyisenlaisena kokonaisuutena Jusolan arvokas kallioketo. Lisäksi yhdistys esittää, että makedonianmänty säilytetään siirtämällä uuden suojatien paikka muualle.