
Järjestä tapahtumia ja tempauksia
Erilaiset tapahtumat, mielenosoitukset ja tempaukset luovat näkyvyyttä, sitouttavat mukaan uusia toimijoita tai ovat mahdollisuuksia luoda yhteyksiä päättäjiin. Valitse toiminta tavoitteen ja kohderyhmän mukaan. Käytä ideoinnissa mielikuvitusta!
Omat tapahtumat ovat oiva keino saada paikkakunnallasi keskustelua käyntiin lähimetsistä. Voit järjestää esimerkiksi keskusteluillan, vaalipaneelin paikallisille ehdokkaille tai vaikkapa tempauksen tai mielenosoituksen paikkakuntasi keskustassa. Mukaan kannattaa pyytää tapahtumasta riippuen paikallisia toimijoita tai esimerkiksi kirjastoa ja kouluja.
Tapahtumajärjestäjän muistilista
- Ideointi: Kenelle, miksi, miten, missä, milloin ja mikä mielikuva halutaan antaa?
- Budjetti ja rahoitus: Mitä kuluja tapahtumasta syntyy ja miten ne katetaan?
- Suunnittelu: Tapahtuman nimi, kuvaus (ohjelma, palvelut, tarjoilut) ja kulku (aikataulu) sekä toteutus (organisointi)
- Organisaatio: yhteyshenkilöt, järjestäjät, työnjako/vastuut, yhteistyökumppanit, esiintyjät
- Toimintasuunnitelma: mitä tehdään, missä järjestyksessä, kuka tekee, miten tekee
- Tiedottaminen, markkinointi ja liput: mistä, miten
- Tapahtuman toteutus: sähkö, valot, äänet, tietotekniikka, rakenteet, kalusteet ja somistus
- Tapahtumavieraan viihtyminen: liput, tervetuloa, naulakko, wc, ruokailu, istumapaikat, esitysten näkeminen ja kuuleminen, huomioiminen
- Tapahtuman esiintyjän viihtyminen: tervetuloa, raideri, kiitoslahjat, laskutustiedot
- Lupa-asiat: melu, anniskelu, tupakka, järjestys, jne.
- Turvallisuus: riskit, paikan vaatimukset, paloturvallisuus, ensiapu
- Jätteet ja siivous
- Tapahtuman jälkimainingit: Purkaminen, arviointi ja palautteet, viestintä, kiitokset
- Muut: vapaaehtoiset, yhteistyökumppanit, esiintyjät
Järjestä retki päättäjille
Opastettu tutustumisretki kunnan omistamaan metsään on hyvä tapa välittää tietoa päättäjille ja viranhaltijoille. Se kannattaa usein järjestää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kampanjointia.
Metsäretken tavoitteet ja pääviestit
Mieti ensin metsäretken tavoitteita. Mitä vieraiden on tarkoitus kokea retkellä ja mitä heillä jää mieleen? Mitä he voisivat tehdä retken jälkeen? Tavoitteena voi olla esimerkiksi esitellä metsän poikkeuksellisia luonto- tai virkistysarvoja tai vaikuttaa ajankohtaiseen kaavahankkeeseen.
Luottamushenkilöillä ja viranhaltijoilla on usein kova kiire. Valitse siis yksi, kaksi tai korkeintaan kolme seikkaa, jotka tuodaan esille retken aikana. Vasta tämän jälkeen alkaa retken suunnittelu – muista kerrata pääasiat retken alussa ja lopussa.
Laadi myös lyhyt esite, josta ilmenevät esimerkiksi metsän nimi, tärkeät paikat ja luontoarvot sekä toiveet ja uhat, jotka halutaan tuoda esille. Muodoltaan se voi olla A4-sivu tekstiä tai taitettu esite.
Ajankohta ja kutsut liikkeelle
Hyvä ajankohta retkelle on usein arkena heti työajan jälkeen. Retken sopiva kesto on yksi tunti, korkeintaan kaksi.
Lähetä kutsut hyvissä ajoin. Rajaa kutsuttavat sopivalla tavalla, mutta katso rohkeasti puoluerajojen yli. Lautakuntien, valtuuston ja hallituksen yhteystietoja saa kunnanvirastosta. Pyydä kutsuihin vastaus, jotta tiedät tulijamäärän. Voit kutsua myös paikallislehden toimittajan tai järjestää toimittajille oman retken.
Valitse retkelle johtava opas
Retkellä on hyvä olla johtava opas, joka on motivoitunut, tuntee hyvin alueen ja pitää luonto-opastamisesta. Oppaita voi olla myös muutamia, jolloin jokainen voi keskittyä omaan osaamisalueeseensa.
Opastuksen suunnittelu
Opastus alkaa kokoontumisella, jossa myöhästyjiä odotetaan enintään viisi minuuttia. Ensimmäinen pysähdyspiste on näköetäisyydellä ja siellä esittäydytään, näytetään alueen kartta ja kerrotaan, milloin saa kahvia ja välipalaa, jos sellaista on tarjolla.
Opastuksessa kannattaa kertoa alueen luonnosta, mutta osallistujien kanssa voi tehdä myös luontokokemusta vahvistavia harjoituksia, joilla alueen merkitystä voi konkretisoida.
Retkellä metsän merkitystä kannattaa tuoda esille havainnollisesti oikeissa paikoissa: esimerkiksi metsän hyvinvointivaikutuksia kiipeilypuun tai rauhallisen näköalapaikan kohdalla ja ulkona opettamisen hyötyjä kokoontumispaikalla. Erilaisia luontoarvoja voi nostaa esiin pitkin reittiä. Sopivissa kohdissa voi pysähtyä keskustelemaan esimerkiksi lahopuun merkityksestä, lintulajistosta, liito-oravasta tai suoluontotyypeistä.
Muista tarjota retkellä pientä välipalaa ja pitää tunnelma mukavana!
Retken lopetus ja jatko
Päätä retki ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Tarvittaessa hyppää yli liika ohjelma. Rauhallinen lopetus antaa hyvän vaikutelman. Kokoa osallistujat lopuksi yhteen ja kertaa yhteenvedossa pääviestit.
Soita tai viestitä muutaman viikon jälkeen, mitä retkestä jäi mieleen – ehkä kuulet, mitä retkestä on seurannut tai voit jatkaa keskustelua retkellä syntyneistä ideoista.
Lähde: Koulumetsäopas 2014.
Järjestä lähimetsäpäivä tai kaavakävely
Järjestämällä lähimetsäpäivän tai kaavakävelyn voit tuoda huomiota metsäkohteelle, jota uhkaa hakkuut tai rakentaminen. Näillä tapahtumilla kutsutaan alueen asukkaita ja päättäjiä tutustumaan kohteeseen paikan päällä.
Lähimetsäpäivä kutsuu puolustamaan metsää
Lähimetsäpäivä on lämminhenkinen ja positiivinen tapa lähestyä metsiensuojelua. Metsän arvo tulee konkreettisemmaksi, kun siihen tutustuu paikan päällä – tämä voi olla päättäjien kohdalla tärkeää. Lisäksi alueen asukkaita voi saada mukaan puolustamaan metsää matalan kynnyksen tapahtuman kautta. Mieti jo millaisia helppoja vapaaehtoistehtäviä voi tarjota kiinnostuneille!
Metsässä vietetty aika tukee kaikkien jaksamista ja hyvinvointia sekä motivoi jatkamaan kampanjointia.
Paikan päällä on hyvä olla pientä tarjoilua (teetä, kahvia, glögiä, lettuja jne.) ja jotain ohjelmaa (musiikkia, teatteria).
Tapahtuman yhteyteen voi ideoida myös jonkin vaikuttamistoiminnon. Osallistujat voivat esimerkiksi kirjoittaa metsän suojelemiseksi postikortteja päättäjille, jotka toimitetaan kampanjan toimesta perille.
Tapahtumasta kannattaa lähettää paikallismedioille tiedote hyvissä ajoin ja sitä kannattaa mainostaa sosiaalisen median kanavissa.
Kaavakävely tutustuttaa suunnitelmiin
Kaavakävelyillä tutustutaan yhdessä päättäjien kanssa kohteeseen ja käydään maastossa kaavoitussuunnitelmat läpi. Kaavakävelyjä järjestävät toisinaan poliittiset puolueet itse, toisinaan järjestöt.
Päättäjien aika perehtyä kohteisiin on hyvin rajallinen, ja usein he joutuvat tekemään päätöksiä kohteista, joissa eivät ikinä ole käyneet. Päättäjien kutsuminen tutustumaan metsiin onkin erittäin tärkeä tapa vaikuttaa.

Perusta luontopolku
Laadi uhattuun lähimetsään oma luontopolku eli merkitty reitti, jonka varrella on opastusta tai tehtäviä. Valitse luontopolulle teema, reitti ja rastit sekä toteutustapa. Ole tarvittaessa yhteydessä maanomistajaan, esimerkiksi jos suunnitelmat kohdistuvat yksityisen maanomistajan maille tai jos haluaisit sijoittaa kunnan virkistysmetsään pysyviä tauluja.
Ohjeet luontopolun perustamiseen
Alue. Valitse kohdealue, jonne polku suunnitellaan.
Toteutustapa. Valitse sopiva toteutustapa, joka voi olla esimerkiksi paperit/vihko, diaesitys tai maastoon vietävät taulut tai QR-koodit. Tärkeää on, että teemaa havainnollistetaan piirroksin ja valokuvin, tekstein ja tehtävin.
Teema. Valitse polulle selkeä teema, joka ilmaistaan kokonaisena lauseena (väitteenä) esimerkiksi ”puut ovat monien metsän asukkaiden koti” tai ”matematiikka metsässä on hauskaa” tai ”tämä metsä on meille tärkeä”. Luontopolun rastit havainnollistavat teemaa monipuolisesti.
Reitti. Määrittele kuljettava reitti, joka voi olla tuttu polku, uusi reitti tai näiden yhdistelmä. Ota kartta käyttöön viimeistään tässä vaiheessa. Piirrä reitti kartalle.
Rastit. Päätä rastien määrä ja sijainti. Ratkaise, onko rasteilla tietoa kohteista, kysymyksiä vai toiminnallisia tehtäviä? Rasteja on hyvä olla noin 3–10 kappaletta riippuen tekijöiden lukumäärästä ja iästä sekä reitistä ja teemasta. Säädä tarvittaessa kuljettavaa reittiä hyvien rastipaikkojen mukaan.
Lähde: Koulumetsäopas. 2014.
Järjestä mielenosoitus
Oikeaan aikaan järjestetty mielenosoitus voi saada ihmiset liikkeelle, median ja päättäjät kiinnostumaan. Mielenosoitus kannattaa järjestää siinä vaiheessa, kun uhka on konkreettinen ja tunteet ovat pinnassa. Tunteissa on voimaa.
Tarvitaanko mielenosoitukseen lupa?
Perustuslain kokoontumisvapaus tarkoittaa, että kaikilla on oikeus lupaa kysymättä järjestää yleinen kokous tai osallistua sellaiseen. Mielenosoituksen saa siis järjestää vaikkei ilmoitusta siitä olisi tehty.
Jos mahdollista, poliisille on kuitenkin hyvä tehdä ilmoitus viimeistään 24 tuntia ennen tapahtumaa, jotta poliisi voi arvioida oman kapasiteettinsa tarpeen kokouksen turvaamisessa. Ilmoituksen voi tehdä poliisin verkkopalvelussa nimellä Ilmoitus yleisestä kokouksesta. Kirjaudu verkkopalveluun ja täytä lomake. Valitse järjestäjäksi Kotitalous. Ilmoita kokouksen järjestäjä, tarkoitus, paikka, alkamis- ja päättymisaika, mahdolliset järjestyksenvalvojat ja käytettävät välineet.
Toisinaan poliisi soittaa ilmoittajalle ennen tapahtumaa ja tarkistaa tiedot. Joskus poliisi saattaa tulla paikan päälle mielenosoitukseen ja kysyä ilmoituksesta. Ilmoituksen voi tehdä myös suullisesti kokoontumisen ollessa käynnissä. Vaikka et olisi tehnyt ilmoitusta ajoissa, mielenosoitusta ei yleensä estetä. Poliisi voi pyytää siirtämään tapahtuman johonkin toiseen paikkaan. Poliisin tehtävä on turvata mielenosoitus, vaikka siitä ei olisi tehty ilmoitusta.
Tarvitaanko vastuuhenkilöä? Mikä hänen tehtävänsä on?
Poliisille ilmoitetaan mielenosoituksen yhteyshenkilö ja puhelinnumero, josta hän on tavoitettavissa. Poliisi voi kysyä yhteyshenkilöltä lisätietoja ennen mielenosoitusta tai olla yhteydessä sen aikana.
Missä mielenosoituksen voi järjestää?
Yleisen kokouksen voi järjestää paikassa, jossa turvallisuus ei vaarannu eikä kokouksesta aiheudu kohtuutonta haittaa ympäristölle tai liikenteelle. Jos samaan paikkaan on ilmoitettu useampia mielenosoituksia samaan aikaan, etusija on ensimmäiseksi ilmoittaneella ryhmällä.
Tarvitaanko järjestyksenvalvojia?
Järjestyksenvalvojia yleiseen kokoukseen ei laissa vaadita, mutta mielenosoituksen turvallisuudesta täytyy huolehtia niin, että kokouksesta ei aiheudu vaaraa. Mielenosoituksen turvaaminen on poliisin velvollisuus.
Jos kyseessä on satojen ihmisten mielenosoitus, on mielenosoittajien turvallisuuden mukaista, että paikalla on tapahtumaa turvaamassa kokeneita, tutkinnon suorittaneita järjestyksenvalvojia, mutta järjestyksenvalvojien puute ei saa olla mielenosoituksen järjestämisen este. Järjestyksenvalvojakortin suorittaneita henkilöitä voi kysellä paikallisilta seuroilta ja järjestöiltä.
Mitä mielenosoituksessa tapahtuu?
Mielenosoituksissa voi olla esimerkiksi puheita, musiikki ja huudatuksia. Toisinaan mielenosoituksessa on kulkue, joskus ollaan vain yhdessä paikassa. Ohjelma ja siihen tarvittava välineistö (esim. äänentoisto) pitää suunnitella etukäteen.
Miten mielenosoituksen viesti saadaan esille?
Mitä kannattaa ottaa mukaan?
Kavereita. Lämpimät tai suojaavat, joka tapauksessa säänkestävät vaatteet. Megafoni, jos tarkoitus on huudattaa iskulauseita. Kylttejä ja banderolleja. Vesipullo. Evästä, joita voit syödä toiminnan lomassa.
Mielenosoituksessa on hyvä olla näkyvillä selkeä banderolli, josta tulee esille mielenosoituksen pääviesti. Banderollin voi tehdä helposti heijastamalla teksti piirtoheittimellä kankaalle, piirtämällä tekstin ääriviivat ja maalaamalla ne sitten.
Lisäksi mielenosoituspaikalla voi olla hyvä olla mukana flyereita ohikulkijoille tai esimerkiksi päättäjille, jos heitä kulkee ohi. Ennen mielenosoitusta voi myös järjestää kylttipajan ihmisten osallistamiseksi ja sitouttamiseksi.
Mieti materiaalit kohdeyleisön ja tavoitteiden mukaan. Mielenosoituksesta kannattaa lähettää mediatiedote viimeistään muutamaa päivää ennen h-hetkeä. Osallistujien saamiseksi mielenosoituksesta kannattaa viestiä sosiaalisen median kanavissa.
Tuo tempauksella näkyvyyttä
Tempauksen tavoitteena on saada media- ja muuta huomiota ongelmalle ja ihmisten huolelle. Sen avulla pyritään kirittämään vastuussa olevaa tahoa toimiin ja muutokseen. Tempauksella voidaan herättää keskustelua vaihtoehdoista ja ratkaisuista. Yksi tärkeä tavoite on usein ihmisten mobilisointi, organisointi ja yhdistäminen. Suunnittele tempaus hyvin, jotta se saa huomiota mutta huomio ei suuntaudu väärään asiaan!
Esitä seuraavat kysymykset itsellesi ennen kuin ryhdyt järjestämään tempausta
- Mitä haluan saavuttaa tempauksella ja saavutanko/edistänkö tempauksella kampanjan tavoitteita?
- Mikä tempauksen sanoma on ja mitä haluan välittää tempauksella?
- Mitä teen ja kenen kanssa?
- Ovatko kaikki mukana olevat samaa mieltä siitä, miten tempaus toteutetaan ja miten tempauksen aikana toimitaan?
- Sopiiko valitsemani toimintamuoto kampanjastrategiaan?
Milloin tempaus on onnistunut?
- Tempaus on osa kampanjastrategiaa ja sopii kampanjan sanomaan.
- Tempaus on hyvin valmisteltu, ja se on turvallinen kaikille osapuolille.
- Tempaus saa tarpeeksi mediahuomiota.
- Tempauksen sanoma on selkeä.
- Tempauksen ilme ja toimintamuoto on yksinkertainen ja selkeä. Tempauksesta näkee yhdellä silmäyksellä, mistä on kyse.
- Tempauksen kohderyhmä on saavutettu.
Mitä käytännön valmisteluita tehdään?
- Etsi yhteistyökumppaneita. Yhteistyö muiden järjestöjen/ryhmien kanssa laajentaa tempauksen vaikuttavuutta.
- Tarkista tempauksen tapahtumapaikka ennen tempausta – ota kuvia, käytä karttaa apuna. jne. Tämä auttaa myös tempauksen ideoinnissa.
- Tee riskikartoitus ennen tempausta: Voiko tempaus aiheuttaa vaaraa osallistujille tai katsojille? Voiko tempaus olla haitallinen kampanjan imagolle? Voiko tempauksella olla juridisia seurauksia?
- Huolehdi selkeästä kommunikoinnista ja viestinnästä tempaukseen osallistuvien kanssa.
- Tee yksityiskohtainen juoksutus jossa tempauksen aikataulu, materiaalit, osallistujien puhelinnumerot ja tehtävien jako.
- Tee viestintäsuunnitelma mediaa ja somea varteen.
- Kutsu media paikalle ja valitse lehdistövastaava tempausta varten.
- Tee tehtävä- ja materiaalilistat. Silloin et unohda asioita tai materiaaleja ja säilytät yleiskuvan kuka tekee mitä ja mitä materiaaleja tarvitaan.
- Anna yhdelle tai useammalle henkilölle tehtäväksi tempauksen valokuvaaminen.
- Anna yhdelle tai useammalle henkilölle tehtäväksi tempauksen videokuvaaminen.
- Ilmoita tempauksesta poliisille.
- Tiedä, mitä olet tekemässä ja kenen kanssa.
- Ole joustava – asiat eivät aina mene juuri niin kuin olet suunnitellut.
Lähde: Korvaamaton-kampanja
Villejä ideoita!
Lähimetsän puolustamiseksi voi järjestää hyvin erilaisia tapahtumia ja tempauksia – vain mielikuvitus on rajana. Nämä ideat voivat auttaa luomaan tietoisuutta ja yhteisöllisyyttä lähimetsän puolustamisen ympärille.
- Yhteisön osallistaminen: Järjestä työpaja, jossa paikalliset asukkaat voivat osallistua ideoimaan metsänsuojelua. Sitoutumispakkoa ei tässä vaiheessa ole, mutta osallistaminen lisää halua olla mukana!
- Järjestä flash mob -tempaus: Tarkoituksena yllättää yleisö tekemällä jotain yllättävää tavallisen arjen keskellä. Esimerkiksi kauppakeskuksen tai rautatieaseman ruuhkassa voi yhtä aikaa nostaa esiin metsäkylttejä tai ryhtyä laulamaan metsän puolesta. Mitä kekseliäämpi flash mob -idea on, sitä enemmän tempaus saa näkyvyyttä. Tempauksesta vinkataan usein suljetussa someryhmässä. Muista taltioida tempaus ja pyydä paikalle luottotoimittaja, jolle tarjoat juttuidean luottamuksella.
- Taideprojektit: Tuota taidenäyttely tai installaatio metsän lähellä, joka nostaa esiin alueen kauneuden ja sen suojelun tärkeyden. Voit myös heijastaa metsään valoja, järjestää kuoroesityksen tai tanssiesityksen. Muista media- ja somenäkyvyys.
- Tarinankerronta: Tuota tarinoita metsään liittyvistä paikallisista eläimistä, kasveista ja historiallisista tapahtumista. Voit luoda podcastin tai blogin, joka tavoittaa laajemman yleisön, ja jakaa tarinoita somessa. Tai voitte luoda lähimetsälle “perhekuva-albumin”, johon kokoatte kuvia ja tarinoita metsän merkityksestä ihmisille.
- Metsän hyvät haltijat: Kannusta ihmisiä, julkkiksia ja vaikuttajia ryhtymään lähimetsän hyväksi haltijaksi tai kummiksi. Näin he voivat sitoutua sen hoitoon ja seuraamiseen.
- Sosiaalisen median kampanjat: Käytä sosiaalista mediaa levittääksesi tietoa metsän merkityksestä ja suojelemisen tarpeesta. Voit luoda esimerkiksi haasteita, jotka innostavat ihmisiä osallistumaan. Käytä kekseliäisyyttä haasteen ideoinnissa, jotta se alkaa todella levitä somessa. Sosiaalisesta mediasta lisää Viesti tehokkaasti -sivulla.