Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Pohjois-Pohjanmaan piiri Oulun yhdistys

Oulu
Navigaatio päälle/pois

Merikosken uusien siltojen tulisi korostaa kestäviä kulkumuotoja, rakennettua kult­tuu­riym­pä­ris­töä sekä ym­pä­ris­tö­kes­tä­vyyt­tä

SLL Oulun palaute Merikosken siltojen uusimisesta tai perusteellisesta kunnostamisesta.

Merikosken sillat on tarkoitus uusia tai kunnostaa perusteellisesti. SLL Oulu toivoo, että seuraavat näkökulmat ovat vahvasti edustettuina uusituissa silloissa. Sillat tulevat palvelemaan useita kymmeniä vuosia, jolloin nyt tehtävien ratkaisujen tulee huomioida tulevaisuuden tarpeet.

Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus painottaen kestäviä kulkumuotoja. Tähän päästään mm. varaamalla joukkoliikenteelle (ratikka ja bussit sekä niiden pysäkeille) riittävästi tilaa, hidastamalla liikenteen vauhtia ja tekemällä pysäkeistä helposti saavutettavia molemmilta puolilta siltoja. Lisäksi kuten OAS:ssa on mainittu, kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita silloilla tulee parantaa ja selkeyttää. Oletettavasti reitti on hyvinkin suosittu. Toivomme pyöräilyn ja jalankulun väylien selkeää erottamista autoteistä esimerkiksi istutuksilla turvallisuuden ja viihtyisyyden lisäämiseksi. Molemmilla puolilla siltoja olisi syytä olla selkeä kaksisuuntainen kevyen liikenteen väylä, joista ainakin toisen toivomme olevan baanatasoinen istutuksineen ja penkkeineen. Jos kevyt liikenne kulkee vain toisella puolella, tulee olla riittävästi helppoja ja turvallisia mahdollisuuksia vaihtaa tien puolta esim. Raatin kohdalla. Tällöin näemme, että on paremmat edellytykset kävelijöiden ja pyöräilijöiden määrän kasvamiseen sekä turvallisempaan liikkumiseen. Isona tavoitteena tulisi olla liikkumisen kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä tekeminen helpommaksi. Tällä hetkellä se on ollut epämukavaa.

Rakennettu kulttuuriympäristö: Merikosken siltojen alue on Oulun tärkeää rakennettua kulttuuriympäristöä korkeine kulttuuri-, historia- ja luonnonperintöarvoineen. Tämä perintö, sen säilyttäminen ja enemmän esiin tuominen tulisi ottaa suunnittelun lähtökohdaksi. Esimerkiksi tällä hetkellä Linnasaari on jäänyt pimentoon osin liikenteen melun ja saasteiden sekä hankalahkon saavutettavuuden Ainolan puistolta päin vuoksi. Toivomme, että silloilta on jatkossakin mahdollista ihailla jokisuiston maisemia.

Ympäristön kestävyys: Rakentamisessa tärkeää ottaa merkittävään rooliin ympäristökestävyys. Rakentamisessa tulisi suosia vähähiilisiä ja kiertotalouden mukaisia ratkaisuja. Lisäksi ilmastonmuutoksen vaikutukset, kuten lämpöaallot, myrskyt, tulvat ja kuivuus, tulee ottaa huomioon suunnittelussa. HUOM! luonnonmukaiset ratkaisut ovat usein merkittävästi halvempia kuin tekniset ratkaisut. Koska sillat tulevat seisomaan paikoillaan useita kymmeniä vuosia, kannattaa niissä varautua myös mahdolliseen Oulujoen yhden uoman vapauttamiseen Oulujoen lohen palauttamiseksi.