Pikisaaressa metsän ja viheralueiden osuus tulee pitää mahdollisimman suurena
Asemakaavan muutosalue koskee Pikisaaren kaupunginosan korttelia 8 osoitteissa Pikisaarentie 13, 15, 17 ja 21. Alueelle osoitetaan täydennysrakentamista majoitus-, kulttuuri- ja tapahtumatoiminnalle. Alueelta on vasta purettu entinen OSAO:n käsi- ja taideteollisen oppilaitoksen päärakennus. Täydennysrakentaminen purettujen rakennusten alueelle ja jo valmiiksi muokatuille kohdille on kannatettavaa, mutta parkkipaikka-alueen rakentaminen kaava-alueen pohjoisosan lehtometsään olisi valitettavaa. Koko Pikisaari on Oulun kaupungin Vilmo-suunnitelmassa tärkeää ydinviheraluetta ja keskustan alueen merkittävimpiä viheralueita. Tällöin lähtökohtaisesti metsää ja viheralueen osuus Pikisaaresta tulisi pitää mahdollisimman suurena. Sen vuoksi metsän säästämiseksi edes osittain tulisi vielä selvittää vaihtoehtoja.
Asemakaavamuutosta varten on tehty asianmukaiset luontoselvitykset. Luontotyypit ja uhanalaiset lajit on kartoitettu asiansa tuntevien ammattilaisten toimesta. On hyvä, että kaava-alueen eteläosassa oleva tiheä rantalehto säästetään luonnontilassa. Se on varmasti linnustolle tärkeä suoja- ja pesimäpaikka. Metsikkö suojaa myös mereltä puhaltavilta kylmiltä tuulilta. On myös hyvä, että rantaviiva jää pääosin luonnontilaan. Näin ei vaaranneta esimerkiksi lietetattaren kasvupaikkaa.
Kaavassa oleva varaus kulttuurisalin rakentamiselle suunnittelualueen pohjoisosaan osin metsän päälle ja noin 80 parkkipaikan pysäköintialue (LPA-4) vähentävät luontoalueita Pikisaaressa, joka on muutenkin ollut muutosten alla 2000-luvulla (mm. uudet pientalot Pikisaarentien varressa ja puiden kaadot pyöräbaanan alta). On sinällään hyvä, että kulttuurisalin toteutuessa sen luoteispuolelle jäisi viheraluetta/puistoa. Myös parkkipaikkojen rakentaminen vaiheittain, rakentamisen edistymisen mukaan, on järkevää.
On positiivista, että parkkipaikkojen tarvetta on arvioitu huolellisesti ja otettu huomioon alueen keskeinen sijainti ja helppo saavutettavuus esimerkiksi keskustasta kävellen ja pyöräillen. Pysäköinnin määrän tarvetta voisi vielä arvioida kriittisesti, sillä
- suurin osa alueella kulkijoista liikkuu kävellen tai pyörällä (vuonna 2023 1340 jalankulkijaa/vrk ja 1210 pyöräilijää/vrk, vrt. Pursitiellä 636-920 autoa/vrk tai Pikisaarentien n. 300 autoa/vrk),
- alueen sijainti on hyvin keskeinen, jolloin se on hyvin potentiaalinen kohde lihasvoimin liikkumiselle sekä sinne on helposti mahdollisuus järjestää konserttiaikoina kuljetuksia esim. Raatista tai keskustasta, ja
- autoliikenteen määrän kasvu alueella todennäköisesti lisää vaaratilanteita.
Vähemmällä pysäköinnin määrällä suunnittelualueella voidaan Pikisaaren rauhallisuus ja suunnittelualueen pohjoispuolen lehtometsää säästää. Vaihtoehtoisesti pohjoispuolen lehtometsän säästämiseksi voisi selvittää, voisiko pysäköinnin laittaa kahteen tasoon, jolloin maa-alaa tarvittaisiin puolet vähemmän. Mikäli parkkipaikka rakennetaan, tulee panostaa sen reunaistutuksiin, jotta se sopeutuu ympäröiviin saaren monimuotoisiin metsiin ja ei näy liikaa saaren läpi menevälle reitille (pyöräbaanalle).
Pikisaari on kulttuurin ja kädentaitajien saari. Siihen saaren ainutlaatuinen kulttuuriympäristö ja luontoalueet tarjoavat ihanteelliset puitteet. Näiden arvojen yhteensovittaminen laajenevan käytön kanssa tuo haasteita. Voisi vielä pohtia, olisiko kulttuurisalin toimintoja mahdollista sijoittaa olemassa oleviin rakennuksiin tai rakentaa tilat tulevan majoitusrakennuksen yhteyteen.