Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Pirkanmaan piiri

Suomen luonnonsuojeluliiton Pirkanmaan piiri ry

TIEDOTE 30.5.2024

Voitto ilveksille – hallinto-oikeus kumosi tappoluvat Pirkanmaallakin

Hämeenlinnan hallinto-oikeuden marraskuussa välipäätöksellä pysäyttämä ilvesten metsästys on nyt lopullisesti ja odotetusti kumottu. Suojellun lajin metsästys poikkeusluvilla vaatisi täsmällisen, tieteellisesti perustellun syyn.

Kaikki 22 Pohjois-Hämeen alueelle ilveksen kaatoon myönnettyä poikkeuslupaa on odotetusti kumottu. Riistakeskuksen aluejaossa melkein koko Pirkanmaa Akaasta Virroille ja Kuhmoisista Nokialle kuuluu Pohjois-Hämeeseen. Ilveksen metsästyksen poikkeuslupien perusteet olivat epäjohdonmukaisia ja lainvastaisia verrattuna EU-tuomioistuimen ja korkeimman hallinto-oikeuden aiempiin linjauksiin.

“Poikkeusluvan, joka sallii tiukasti suojellun lajin metsästämisen, täytyy perustua täsmällisiin ja tieteellisiin faktoihin. Nyt todellista syytä ilvesten metsästämiseen ei ollut”, toteaa Suomen luonnonsuojeluliiton ympäristöoikeuden asiantuntija Hannes Koljonen.

“Merkittävää on, että Suomen riistakeskus on korottanut syksyn ilveskeskustelun jälkeen myös sudenmetsästyksen perusteluille asetettuja vaatimuksia”, Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Tapani Veistola toteaa. “Se on hylännyt kaikki suden yleisen kannanhoidollisen kiintiömetsästyksen lupahakemukset, mutta hyväksynyt kaksi vahinkoperusteista poikkeuslupaa.”

Suomalaiset haluavat elää ilvesten kanssa

Suomen luonnonsuojeluliiton piirit ja yhdistykset jättivät yhteensä 168 valitusta ilveksen metsästykseen tarkoitetuista poikkeusluvista. Tämän teki mahdolliseksi Luonnonsuojeluliiton keräys, joka tuotti viikossa historialliset 52 000 euroa. Hallinto-oikeuteen valittaminen ei itsessään maksa, mutta mahdollisesta häviämisestä aiheutuisi
kustannuksia. Voitetuista valituksista säästyneet maksut käytetään muuhun ympäristöoikeustyöhön.

Onneksi ilveksillä on ystäviä laajalti, yhtenä vilppulalainen Paavo Rauskanen: ”Yksi elämäni mielenkiintoisimmista luontoelämyksistä oli, kun sain lapsenlasteni kanssa seurata ilveksen elämää mummulan pihapiirissä. Ilves oli saalistanut metsäkauriin ja piilottanut sen lumihankeen. Usean viikon ajan seurasimme, kun se käytti kaurista
ravinnokseen ja aina välillä vaihtoi sen piilotuspaikkaa, ettemme me tai villieläimet olisi tulleet kutsumattomina vieraina sen apajalle. Oli hieno mahdollisuus opettaa lapsille normaalia luonnon kiertokulkua suomalaisessa luonnossa.”

Lisätietoja:

Suomen luonnonsuojeluliiton Pirkanmaan piiri ry.

pirkanmaa@sll.fi

040 930 4118 (yhteydenotot tekstiviestillä)

Seppo Leinosen ilvespiirros ladattavissa: TÄÄLTÄKuvaa saa käyttää korvauksetta Suomen luonnonsuojeluliiton Pirkanmaan piirin ilvestiedotteen yhteydessä

Artikkelin kuva: Ilves, Pixabay