Mielipidekirjoitus: Puskiaisten oikaisun suunnittelu pitäisi keskeyttää
–
Hannu Raittinen kirjoittaa Aamulehden Lukijalta-palstalla 9.1.2025:
Helsingin moottoritien pohjoispään ja kehä ykkösen ruuhkaisuuden ratkaisuksi yleissuunnitteluun on nostettu täysin uusi väyläratkaisu, Puskiaisten oikaisu. Tie tulisi pahoin tuhoamaan laajaa ja hiljaista virkistysmetsäkokonaisuutta, LemPi-metsää, Pirkkalan ja Lempäälän rajalla. Ratkaisun pohjaksi valmistui 2022 vaihtoehtoja tarkasteleva ympäristövaikutusarviointi. Jatkoon valittiin uusi moottoritieoikaisun rakentaminen nykyisen tieverkon lisäkaistojen sijaan.
Valinta perustuu maantielain 17 pykälään, jonka mukaan yleissuunnitelma on tehtävä aina voimassa olevan maakuntakaavan mukaan, joten muita ympäristövaikutusten arviontimenettelyssä YVA:ssa tutkittuja vaihtoehtoja ei voitu käyttää. Laki ympäristönvaikutusten arvioinnista edellyttää, että moottoritien pohjaksi on aina tehtävä YVA-selvitys. Maakuntakaavan oikaisun varauksesta ei YVA-lain mukaista selvitystä ole laadittu. Vuonna 2017 vahvistettu maakuntakaava perustuu ainoastaan noin kymmenen vuotta vanhoihin rakenneselvityksiin ja kaavallisiin ympäristötarkasteluihin.
Luontokadon selättäminen ja ilmaston muutoksen torjunta ovat tällä hetkellä vakavia globaaleja huolenaiheita, jotka ovat kaikissa uusissa maankäyttöratkaisuissa keskeisiä asioita, joita pitäisi vahvasti ohjata EU:n biodiversiteettistrategia ja YK:n luontokatosopimus. Kymmenen vuotta sitten, kun maakuntakaavaa valmisteltiin, asia oli paljolti toisin. LemPi-metsäalue vaatisi uuden kokonaistarkastelun. Nyt voidaan perustellusti kysyäkin, onko voimassa oleva maakuntakaava Puskiaisten oikaisun osalta täysin vanhentunut ja edellyttäisikö nyt valmisteilla oleva yleissuunnitelma pohjakseen uuden maakuntakaavatarkastelun. Valmisteilla olevaan Elonkierto ja Energia -vaihemaakuntakaavan valmisteluun se ei enää ehdi, vaikka se juuri tämän maakuntakaavamuutoksen teemana istuisi oikein hyvin.
Pääkirjoituksessa (AL 5.1.) korostettiin moottoritien tärkeyttä järjestelyratapihan ja lentokentän kehittämisessä. LemPi-metsää kuvataan vain suurena rakentamattomana reservialueena. Käytännössä kuitenkin liikenne logistiikka-alueille hoituu kakkoskehän kautta Vuoreksen risteyksestä. Moottoritien oikaisu ei tuo liikenteellisesti sen haittoihin nähden mitään olennaista lisäarvoa. Viheralueet ovat ekologisesti tärkeä osa kaupunkirakennetta, kuten Kauppi-Niihama, johon LemPi-metsä on rinnastettavissa ykköskehän eteläpuolella.
Metsäluonnon tila Pirkanmaalla on huolestuttava. Metsiä ylihakataan ja metsäkato etenee kovaa vauhtia. Pirkanmaan liitossa on arvioitu, että voimassa olevan maakuntakaavan toteutus tuhoaa metsää yli 30 000 hehtaaria, mikä on yhtä suuri luku kuin nykyinen täysin riittämätön suojeltu metsäala. Yhdyskuntarakenteen ja liikenneverkon toteutukset tulevat aiheuttamaan laajaa metsäkatoa. Erityisen tuhoisaa LemPi-metsälle on tien molemmille puolille rakentuvat laajat tuotanto- ja palvelualueet katuverkkoineen.
Uudet ympäristövaatimukset ja lainsäädännön ristiriitaisuus Puskiaisten oikaisun kohdalla liittyvien suunnitelmien eriaikaisuuteen olisi mielestäni riittävä peruste moottoritieoikaisun yleissuunnittelun keskeyttämiseen ja uuteen maakuntakaavatarkastelun. Hankkeella ei rahoitussyistä liene kiire. Samalla voitaisiin päivittää LemPi-metsän muitakin maankäyttöratkaisuja.
Hannu Raittinen
hallituksen jäsen, Pirkanmaan luonnonsuojelupiiri