Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Pohjois-Savon piiri

Pohjois-Savo
Navigaatio päälle/pois

Valitus päätökseen koskien Liunan voimalaitoksen padotusta ja juoksutusta sekä niiden tarkkailua koskevien lu­pa­mää­räys­ten tarkistamista, Joroinen 30.9.2023

VAASAN HALLINTO-OIKEUDELLE

PÄÄTÖS, JOHON HAETAAN MUUTOSTA

Itä-Suomen aluehallintoviraston päätös 24.8.2023 nro 57/2023, Liunan
voimalaitoksen padotusta ja juoksutusta sekä niiden tarkkailua koskevien
lupamääräysten tarkistaminen, Joroinen

VALITTAJA

Pohjois-Savon luonnonsuojelupiiri ry

PROSESSIOSOITE

Tuula Muranen, varapuheenjohtaja
Pohjois-Savon luonnonsuojelupiiri ry
Puijonkatu 15
70100 KUOPIO
044 033 1678
pohjois-savo@sll.fi

VAATIMUKSET

Vaadimme lupamääräyksen 15) muuttamista siten, että luvan saajan on muutettava
voimalaitoksen koneikko lupapäätöksen B. kohdan määräyksen 2 mukaiseksi
viimeistään kahden (2) vuoden kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta.
Mahdollisuus vaihtoehdosta hakea lupamääräyksen muuttamista vastaamaan
nykyistä juoksutuskäytäntöä on perusteettomana poistettava.

Lisäksi lupamääräyksen 14) mukaiseen juoksutussäännön tarkistamishakemukseenon lisättävä Vuoksen vesienhoitosuunnitelman 2022–2027 tavoitteiden ja Pohjois-
Savon vesienhoidon toimenpideohjelman 2022–2027 toimenpide-esitystenhuomioon ottaminen niin, että Liunan voimalaitoksen juoksutuskäytäntö ei estä
vaikutusalueen vesistöjen hyvän ekologisen tilan saavuttamista tai säilyttämistä.

Lupamääräys 15) on muutettava kuulumaan seuraavasti:
15) Luvan saajan on viimeistään kahden (2) vuoden kuluessa tämän
päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta muutettava voimalaitoksen koneikko
säätyvätoimiseksi niin, että juoksutus voidaan toteuttaa lupapäätöksen B.
kohdan määräyksen 2 mukaisesti.
Hakemukseen on liitettävä vesilain ja vesitalousasetuksen edellyttämät
selvitykset.

Lisäksi vaadimme, että lupamääräyksen 14) muutettavaksi siten, että hakemus
lupamääräysten B. kohdan tarkastamiseksi on pantava vireille viimeistään neljän
(4) vuoden kuluttua päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta. Hakemuksen
sisältövaatimuksia on täydennettävä vesienhoitosuunnitelman huomioon
ottamiseksi.

Lupamääräys 14) on muutettava kuulumaan seuraavasti:
14) Luvan saajan on viimeistään neljän (4) vuoden kuluessa tämän
päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta pantava aluehallintovirastossa vireille
hakemus lupapäätöksen B. kohdan määräysten tarkistamiseksi.
Hakemukseen on liitettävä tiedot vuodesta 2000 alkaen toteutuneista
voimalaitoksen ylä- ja alapuolisista vedenkorkeuksista, koneisto-, tulo- ja
ohijuoksutusvirtaamista, vuorokausisäännöstelyn toimeenpanosta,
toteutuneista virtaaman ja vedenkorkeuden vuorokausivaihteluista,
säännöstelyn kalataloudellisia vaikutuksia koskeva selvitys sekä selvitys
säännöstelystä johtuvasta voimalaitoksen alapuolisen jokiuoman
rantaeroosiosta ja sen estämiseksi mahdollisesti tarvittavista toimenpiteistä.

Lisäksi hakemukseen on liittävä perusteltu selvitys siitä, miten
lupamääräysten tarkistamisessa otetaan huomioon Vuoksen
vesienhoitosuunnitelman 2022–2027 tavoitteen ja Pohjois-Savon
vesienhoidon toimenpideohjelman 2022–2027 toimenpide-esitykset Liunan
voimalaitoksen ylä- ja alapuolista vesistöä koskien.

PERUSTELUT

Itä-Suomen aluehallintoviraston (jäljempänä AVI) päätöksestä ilmenee, että hakijan
selvityksestä on käynyt ilmi, että voimalaitoksen nykyisellä koneikolla ei ole
mahdollista noudattaa voimassa olevia, lainvoimaisia juoksutusmääräyksiä.
Säännöstelyn ja voimalan lyhytaikaissäädön on havaittu esitettyjen lausuntojen ja
muistutusten mukaan vaikuttavan haitallisesti voimalaitoksen ylä- ja alapuolisten
vesistöjen virtaamiin ja vedenkorkeuksiin sekä heikentävästi veden laatuun ja
kalakantoihin.

Lupamääräysten vastainen juoksutuskäytäntö on jatkunut koko laitoksen toiminta-
ajan. Lupamääräyksen B. 2) mukaan ”Vuorokausisäännöstelyä ei saa harjoittaa 1.6.–31.8. välisenä aikana, vaan juoksutus suoritetaan tulovirtaaman mukaisena.”

Pohjois-Savon luonnonsuojelupiiri huomauttaa, että luvanhaltijan on noudatettava
lupamääräyksiä. Pohjois-Savon ELY-keskukselle kuuluu vesilain valvojana valvoa,
että näin tapahtuu eikä esimerkiksi kesäaikaista lyhytaikaissäätöä voimalassa
harjoiteta.

Hakijat ovat tuoneet ilmi hakemuksen liitteenä olevan raportin mukaan, että
esimerkiksi taimenen osalta tilanne on heikentynyt verrattuna aiempaan
tarkastelujaksoon ja taimenen lisääntyminen on Liunan voimalaitoksen alapuolella
erittäin vähäistä. Taimenen lisääntymisen katsotaan olevan suoraan yhteydessä
voimalaitoksen alapuolisen uoman olosuhteisiin, jotka ovat vahvasti riippuvaisia
voimalaitoksen juoksutuskäytännöstä. Muutokset kalakannoissa ovat erityisen
huolestuttavia ottaen huomioon alueen vesienhoitosuunnitelma, jossa Joroisvirran
on todettu olevan merkittävä vaelluskalavesistö ja vesienhoitosuunnitelman mukaan sinne on esitetty toteutettavaksi elinympäristökunnostuksia kalojen luontaisen
lisääntymisen parantamiseksi ja elvyttämiseksi (Vuoksen vesienhoitosuunnitelma
2022–2027 s. 5 ja 109–110).

Elinympäristökunnostukset on huomioitu Liunan osalta myös Pohjois-Savon
vesienhoidon toimenpideohjelmassa. Toimenpideohjelman mukaan Liunan
voimalaitoksella on määrä tehdä sivuhaaran kunnostus sekä voimalaitoksen
alapuolisten koskien täydennyskunnostus vuosina 2024–2026 (s. 108 ja taulukko
31).

Hakemuksessa, lausunnoissa ja muistutuksissa ilmi tulleiden seikkojen johdosta on
AVI:n päätöksessä määrätty hakijalle uusi lupamääräyksen 15), jolla pyritään
vastaamaan niihin merkittäviin haittavaikutuksiin, joita vesivoimalaitoksen
toiminnasta on ilmennyt ja jotta vesivoimalaitoksen toiminta saadaan vastaamaan
lupamääräyksiä. AVI on määrännyt uuden, säädettävän koneikon asentamiseksi
kuuden vuoden määräajan päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta. Tämä määräaika
on kuitenkin vesiympäristön kannalta kestämätön ja hakija tulee velvoittaa
koneikon muuttamiseen mahdollisimman pian, viimeistään kahden vuoden kuluessa
päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta. Tämä on myös luvan haltijan (Savon Voima
Oyj) etu, sillä luvanvastaisen juoksutuskäytännön jatkaminen voi johtaa vesilain
hallintopakon käyttämiseen tilanteen saattamiseksi lupamääräysten mukaiseksi.

AVI on päätöksessään katsonut lupamääräyksessä 14) 12 vuoden määräajan
päätöksen lainvoimaisuudesta riittäväksi AVI:ssa vireille pantavalle hakemukselle
lupapäätösten B. kohdan määräysten tarkistamiseksi. AVI on perustellut määräaikaa
sillä, että näin voidaan huomioida uuden määräyksen 15) toimeenpanemiseksi
varattu määräaika niin, että tarkistamisajankohtana on käytettävissä tietoa
voimalaitoksen uuden koneikon käytön vaikutuksista juoksutussäännön
toteuttamiseen.

On hyvin poikkeuksellista, että selkeä lupamääräysten vastainen juoksutuskäytäntö
on sallittu lähes 30 vuoden ajan. Nyt aluehallintovirasto on joutunut puuttumaan
päätöksessään tämän lainvastaisen tilanteen korjaamiseen antamalla määräyksiä
koneikon uusimisesta niin, että juoksutus voidaan toteuttaa lupapäätöksen B.
kohdan määräyksen 2 mukaisesti.

Pohjois-Savon luonnonsuojelupiiri katsoo, että lupamääräysten tarkistamishakemus
on pantava vireille viimeistään neljän vuoden kuluessa päätöksen
lainvoimaisuudesta, koska Liunan voimalan säännöstely- ja juoksutuskäytäntö on
jatkunut muuttumattomana jo lähes 30 vuotta. Koneikon uusiminen vastaamaan
nykyisiä lupamääräyksiä ei poista aiheutuneita haittoja kalataloudelle sekä rantojen
ja vesistön käytölle kuin osittain. Erityisesti on otettava huomioon, että Liunan
vaikutusalueen virtavesialueilla on toteutettu jo useita kunnostushankkeita ja
vesienhoitosuunnitelman 2022–2027 tavoitteiden saavuttaminen edellyttää nopeita
toimia myös Liunan voimalan säännöstely- ja juoksutuskäytännössä.

Vesilain 3 luvun 20 §:n mukaan lupamääräysten määräaikaisessa
tarkistamisessa ”Lupaviranomaisen on käsiteltävä asia soveltuvin osin kuten
lupahakemus.” Vesilain 3 luvun 6 §:n 2 momentin mukaan lupaa myönnettäessä on
yleisten hyötyjen ja menetysten arvioinnissa otettava huomioon, mitä vesienhoidon
ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain mukaisessa vesienhoitosuunnitelmassa
ja merenhoitosuunnitelmassa on esitetty hankkeen vaikutusalueen vesien tilaan ja
käyttöön liittyvistä seikoista.

Aluehallintoviraston päätöksessä vesienhoitosuunnitelmaa ei ole otettu huomioon
vesilain vaatimusten mukaisesti määräaikojen asettamisessa ja
tarkistamishakemuksen sisältövaatimuksissa. Myös tästä syystä
luonnonsuojelupiirin edellyttämät muutokset lupamääräyksiin ovat perusteltuja ja
ne perustuvat edellä mainittuihin vesilain säännöksiin.

3 YHTEENVETO

Hakijan Liunan vesivoimalaitoksen toiminta on juoksutusmääräysten
noudattamisen osalta tällä hetkellä lupamääräysten vastaista ja tämä oikeudellisesti
lainvastainen tila on vaikuttanut ja vaikuttaa ympäristöolosuhteisiin. Lupamääräystä
15) ei voida nykyisessä muodossaan katsoa riittäväksi ratkaisuksi ympäristön
näkökulmasta, kun hankkeella on todettu olevan haitallisia vaikutuksia vesistöön,
sen käyttöön ja kalakantojen lisääntymisedellytyksiin. Juoksutussäännön
tarkastaminen (määräys 14) on tehtävä nopeasti ja hakemuksen käsittelyssä on
otettava huomioon erityisesti vesienhoitosuunnitelman ja sitä koskevan
toimenpideohjelman vaatimukset.

Liunan voimalaitoksen nykyisen juoksutussäännön ja sen toteutuksen haitalliset
ympäristövaikutukset ovat erittäin huomattavia ja niihin tulee reagoida
mahdollisimman nopealla aikataululla. Lupamääräysten tarkistamisessa on otettava
huomioon erityisesti Vuoksen vesienhoitosuunnitelma ja sen toimenpideohjelma.
Siksi AVI:n luvassa määrättyjä määräaikoja on lyhennettävä luonnonsuojelupiirin
vaatimalla tavalla.

VAKUUDEKSI

KUOPIO, 30. syyskuuta 2023

POHJOIS-SAVON LUONNONSUOJELUPIIRI RY

Tuula Muranen Timo Koskinen
Varapuheenjohtaja Sihteeri

LIITTEET

Päätös liitteineen: Liunan voimalaitoksen padotusta ja juoksutusta sekä niiden
tarkkailua koskevien lupamääräysten tarkistaminen, Joroinen, Nro 57/2023, Dnro
ISAVI/10857/2022.
Vesienhoitosuunnitelma: Vuoksen vesienhoitosuunnitelma vuosille 2022-2027.
Osa 1. Vesienhoitoaluekohtaiset tiedot.
Toimenpideohjelma: Pohjois-Savon vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille
2022-2027.