Pohjois-Savon luonnonsuojelupiiri hakee muutosta maakuntakaavaan
–

Pohjois-Savon luonnonsuojelupiiri ry on jättänyt valituksen Itä-Suomen hallinto-oikeudelle koskien Pohjois-Savon maakuntakaavan 2. vaihetta.
Luonnonsuojelupiiri vaatii, että Pohjois-Savon maakuntakaava 2040:n 2. vaihe tulee kumota ja palauttaa valmisteluun tuulivoiman osalta. Tuulivoiman vaikutukset Natura-alueisiin, suojeltuihin ja uhanalaisiin lajeihin sekä ekologisiin yhteyksiin tulisi selvittää ja huomioida luonnonsuojelulain ja alueidenkäyttölain edellyttämällä tavalla.
Pohjois-Savon maakuntakaavassa (2. vaihe) osoitetaan 24 tuulivoimapotentiaalista aluetta, joista suurin osa sijoittuu yhtenäisille luontoalueille. Maakuntakaava on muutoinkin luonnonsuojelun osalta puutteellinen, ja tuulivoiman sijoittelu luontoarvoiltaan merkittäville alueille voimistaa tätä ongelmaa.
Luonnonvarakeskuksen kansainvälisen koostejulkaisun (Tolvanen ym. 2023) mukaan monet lintu- ja nisäkäsryhmät väistävät tuulivoimaa. Yksilöiden siirtyminen osittain tai kokonaan voimaloiden alueelta voi pienentää populaatiokokoja, mistä on haitallisia seurauksia erityisesti harvinaisille ja uhanalaisille lajeille. Vaikutukset ulottuvat monilla lajeilla usean kilometrin päähän. Tutkittua tietoa tuulivoiman luontovaikutuksista on yhä vähän, varsinkin Suomen oloissa ja nykyisillä voimalakorkeuksilla. Sen vuoksi varovaisuusperiaatteen noudattaminen on erityisen tärkeää.
Pohjois-Savon maakuntakaavassa tuulivoiman vaikutusten arviointi perustuu pitkälti vuonna 2021 laadittuun Pohjois-Savon tuulivoimapotentiaalin selvitykseen, jossa luontovaikutuksia on kuvattu vain lyhyesti. Erillinen selvitys on tehty vain maisemavaikutuksista, mutta ei esimerkiksi linnustosta tai Natura-alueista. Merkittäviäkin vaikutuksia on jätetty arvioitavaksi alemmille kaavatasoille hankekohtaisen suunnittelun yhteydessä.
Tuulivoimahankkeiden kaikkia vaikutuksia ei ole tarpeen eikä mahdollistakaan arvioida vielä maakuntakaavassa, mutta maakuntakaava on kuitenkin tärkeä suunnitelma, jonka tulisi ohjata tuulivoimarakentamisen kokonaisuutta ekologisesti kestävällä tavalla.
Ympäristöministeriön Tuulivoimarakentamisen suunnittelu -oppaan (2016) mukaan maakuntakaavoituksessa voidaan arvioida eri tuulivoima-alueiden ja niihin liittyvien voimajohtojen yhteisvaikutuksia ja suunnittelun kautta löytää ympäristövaikutuksiltaan paras mahdollinen lopputulos tuulivoima-alueiden sijoittumisessa.
Pohjois-Savon maakuntakaavassa yhteisvaikutusten arviointi on jäänyt puutteelliseksi ja tuulivoima-alueita on osoitettu myös riskialttiisiin paikkoihin, kuten Tiilikkajärven kansallispuiston ja Talaskankaan suojelualueen läheisyyteen sekä uhanalaisten lajien reviireille. Tuulivoimahankkeita on vireillä runsaasti myös naapurimaakunnissa, etenkin Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Pohjois-Savon rajaseudulla, jolloin yhteisvaikutukset voivat nousta merkittäviksi.
Alla valituksessa esitetyt vaatimukset sekä yhteenveto perusteluista.
Vaatimukset
- Pohjois-Savon maakuntakaava 2040:n 2. vaihe tulee kumota ja palauttaa valmisteluun tuulivoimaa koskevan ratkaisun osalta. Kaava tulee valmistella siten, että tuulivoimaratkaisun vaikutukset Natura-alueisiin, suojeltuihin ja uhanalaisiin lajeihin sekä ekologisiin yhteyksiin on arvioitu, selvitetty ja huomioitu luonnonsuojelulain ja alueidenkäyttölain edellyttämällä tavalla.
- Toissijainen vaatimus: Kaavasta tulee kumota ja palauttaa valmisteluun seuraavat tuulivoimapotentiaaliset alueet: Murtomäki, Kurvilanmäki, Peräsuo, Rikkasuo (Lapinsalo), Taivalsuo, Maaselänmäki, Ruokosuo (Vornankorpi), Korpisenkangas. Kaava tulee näiden alueiden osalta valmistella siten, että vaikutukset Natura-alueisiin, suojeltuihin ja uhanalaisiin lajeihin sekä ekologisiin yhteyksiin on arvioitu, selvitetty ja huomioitu luonnonsuojelulain ja alueidenkäyttölain edellyttämällä tavalla.
- Lisäksi vaadimme kokonaisvaikutuksiltaan merkittävimmän Maaselänmäen tv-alueen kumoamista ja poistamista kaavasta.
Tärkeimmät perustelut (tiivistelmä)
Pohjois-Savon maakuntakaava 2040:n 2. vaiheen Natura-arvioinnin tarpeellisuutta ei ole selvitetty siten, että voitaisiin luotettavasti sulkea pois kaavaratkaisujen aiheuttamat merkittävät vaikutukset Natura-alueiden suojeluperusteille luonnonsuojelulain 35 §:n mukaisesti.
Jo tehtyjen yleispiirteisten arvioiden perusteella ainakin osalle Natura-alueista kohdistuu tuulivoima-alueista vaikutuksia ja yhteisvaikutuksia, jotka voivat olla merkittäviä. Näitä alueita ovat etenkin Talaskankaan ja Tiilikan Natura-alueet.
Natura-arvioinnin tarveharkinnaksi kutsutusta selvityksestä ei ole pyydetty LSL:n 35.2 §:n mukaista lausuntoa Natura-alueiden hallinnoijalta eli Metsähallituksenluontopalveluilta.
Pohjois-Savon maakuntakaavan 2. vaiheen selvitykset eivät muiltakaan osin ole riittäviä, jotta olisi voitu arvioida, onko maakuntakaavaan merkittyjen tuulivoima-alueiden soveltuvuus tuulivoimatuotannolle sovitettavissa yhteen luonnonarvojen vaalimiseen liittyvien valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja maakuntakaavan sisältövaatimusten kanssa.
Kaavassa osoitetuista tuulivoima-alueista voi aiheutua merkittäviä vaikutuksia ja yhteisvaikutuksia, jotka kohdistuvat linnustoon, uhanalaisiin lajeihin (mm. maakotka, metsäpeura, susi), maisemaan sekä maakunnallisesti ja ylimaakunnallisesti tärkeisiin ekologisiin yhteyksiin. Näitä vaikutuksia ei ole arvioitu eikä huomioitu alueidenkäyttölain mukaisella riittävyydellä.
Koska maakuntakaavan tuulivoimaratkaisujen vaikutuksia ei voida riittävällä tavalla arvioida ainoastaan yksittäisten tuulivoima-alueiden suunnittelussa, kaava ei siten perustu alueidenkäyttölain 9 §:n mukaiseen merkittävät vaikutukset arvioivaan suunnitteluun ja sen edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin.
Maakuntakaava kokonaisuudessaan on puutteellinen luonnonsuojelun osalta. Tuulivoima-alueiden sijoittelu luonnonydinalueille ja niiden läheisyyteen entisestään heikentää maakunnan ekologista verkostoa ja luonnonsuojelun tasoa. Kaava ei täytä AKL 28 §:n sisältövaatimuksia ekologisen kestävyyden ja luonnonarvojen osalta, koska niihin ei ole kiinnitetty erityistä huomiota lain edellyttämällä tavalla.
Näillä perusteilla vaadimme ensisijaisesti kaavan kumoamista koko tuulivoimaratkaisun osalta. Luontovaikutusten koontiraportissa (13.11.2024) riskialttiimmiksi tuulivoima-alueiksi nousevat Murtomäki, Kurvilanmäki, Peräsuo, Rikkasuo (Lapinsalo), Taivalsuo, Maaselänmäki, Ruokosuo (Vornankorpi), Korpisenkangas. Erityisen ongelmallinen kaikki vaikutukset huomioiden on Maaselänmäen tuulivoimapotentiaalinen alue, joka sijaitsee Tiilikkajärven kansallispuiston ja Tiilikan Natura-alueen läheisyydessä ekologisesti ja maisemallisesti arvokkaalla alueella.