Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Uudenmaan piiri

Uusimaa
Navigaatio päälle/pois

Lausunto Tuusulan ra­ken­nus­jär­jes­tyk­sen uusimisen osallistumis- ja ar­vioin­ti­suun­ni­tel­mas­ta

LAUSUNTO 14.12.2023

Tuusulan kunta, rakennusvalvonta

Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri ry

ASIA: Lausunto Tuusulan rakennusjärjestyksen uusimisen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta

Tuusulan kunta on käynnistänyt rakennusjärjestyksen uudistamisprosessin. Rakennusjärjestyksessä annetaan paikallisista oloista johtuvat suunnitelmallisen ja sopivan rakentamisen, kulttuuri- ja luonnonarvojen huomioon ottamisen sekä hyvän elinympäristön toteutumisen ja säilyttämisen kannalta tarpeelliset määräykset. Rakennusjärjestyksen määräykset voivat koskea rakennuspaikkaa ja 1.1.2025 voimaan astuvan rakentamislain mukaan myös muita alueita, rakennuksen kokoa ja sen sijoittumista, rakennuksen sopeutumista ympäristöön, rakentamistapaa, istutuksia, aitoja ja muita rakennelmia, rakennetun ympäristön hoitoa, vesihuollon järjestämistä, suunnittelutarvealueen määrittelemistä sekä muita niihin rinnastettavia paikallisia rakentamista koskevia seikkoja. Rakennusjärjestyksessä olevia määräyksiä ei sovelleta, jos oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa, asemakaavassa tai Suomen rakentamismääräyskokoelmassa on asiasta toisin määrätty.

Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri haluaa tässä vaiheessa muistuttaa, että merkittäviä maankäytön ja yhdyskuntarakenteen muutoksia on ohjattava kaavoituksella, johon kuuluvat lakisääteiset selvitykset, vaikutustenarvioinnit ja kuulemisprosessit. Rakennusjärjestyksen uudistamisessa on tärkeää kiinnittää huomiota määräysten mahdollisiin laajoihin vaikutuksiin erityisesti, mikäli rakennusjärjestys vaikuttaa rakennuspaikkojen määrään ja kunnan voimassaolevien kaavojen määräyksissä viitataan rakennusjärjestyksen määräyksiin ja siten kaavan sisältö muuttuu rakennusjärjestyksen muuttuessa. Tällöin rakennusjärjestyksen muutoksella on näiden kaavojen alueella mahdollisesti merkittäviä seurausvaikutuksia, jotka edellyttäisivät kaavojen muuttamista.

Tuore esimerkki tällaisesta rakennusjärjestyksen lainvastaisesta uudistamisyrityksestä löytyy Sipoosta, jonka rakennusjärjestyksen sivuasuntojen rakentamista koskeva määräys on kumottu SLL:n Uudenmaan piirin valitusten seurauksena eri oikeusasteissa jo useaan kertaan: https://www.sll.fi/uusimaa/2022/09/26/oikeusvoitto-sipoossa/.

Helsingin hallinto-oikeus totesi päätöksensä 26.9.2022 perusteluissa muun muassa seuraavaa (lihavoinnit lisätty):

”Maankäyttö- ja rakennuslain kaavoitusta koskevat säännökset huomioon ottaen tulee yhdyskuntarakenteeseen vaikuttavan asuinrakentamisen lisääminen ratkaista suunnitelmallisesti kaavoituksen kautta eikä voimassa olevan kaavan sisältöä voida rakennusjärjestyksen määräyksillä tosiasiallisesti muuttaa tai kaavoitusta korvata rakennusjärjestyksellä. Laajoja alueita ja lukuisia rakennuspaikkoja koskevan määräyksen hyväksyttävyyttä arvioitaessa on lisäksi otettava huomioon myös se, että ilman yksityiskohtaisia tarkasteluja ei ole selvää, että vastaavaa kahden asuinrakennuksen rakentamisen kiinteistölle sallivaa rakentamista voitaisiin kaikilta osin kaavallakaan osoittaa, kun otetaan huomioon muun ohella maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimukset.”

”Tehdystä rajauksesta huolimatta sivuasuntojen rakentamisen salliva määräys mahdollistaa lähtökohtaisesti asuinrakentamisen lisäämisen suunnittelemattomasti eri puolilla kunnan aluetta. Rakennusjärjestyksen määräyksen vaikutuksia ei myöskään ole arvioitu.

”Edellä lausuttuun nähden hallinto-oikeus katsoo, että rakennusjärjestyksen muutosta hyväksyttäessä ei ole riittävästi selvitetty sitä, onko sivuasuntoja koskeva määräys tarpeen kunnan paikallisista oloista johtuvan suunnitelmallisen ja sopivan rakentamisen kannalta. Asiassa on myös jäänyt epäselväksi, mitä vaikutuksia rakennusjärjestyksen määräyksellä tulisi olemaan niillä Saariston ja rannikon osayleiskaavan alueilla, joita koskevissa kaavamääräyksissä on viittauksia rakennusjärjestykseen. Tämän vuoksi ei voida myöskään arvioida, täyttääkö sivuasuntojen rakentamisen salliva määräys maankäyttö- ja rakennuslain 14 §:ssä rakennusjärjestyksen määräyksille asetetut vaatimukset. Näin ollen kunnanvaltuuston päätös rakennusjärjestyksen muuttamisesta on riittämättömästi selvitettynä lainvastainen kuntalain 135 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla ja päätös on kumottava.”

Sipoon kunta haki edellä mainitusta Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta, mutta KHO:n päätöksellä 1.12.2023 valituslupaa ei myönnettu ja HHAO:n päätös jäi siten voimaan.

Yhteystiedot: Lauri Kajander, erityisasiantuntija, uusimaa(a)sll.fi, p. 045 114 0088

Helsingissä 14.12.2023,

Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri ry

Laura Räsänen
puheenjohtaja

Lauri Kajander
erityisasiantuntija