Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Uudenmaan piiri

kirjaamo(a)vantaa.fi

Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri ry

ASIA: Lausunto Vantaan viherrakenteen kehityskuvan (VIVA) luonnoksesta

Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri on tutustunut Vantaan viherrakenteen kehityskuvan luonnokseen ja todennut luonnoksen poikkeuksellisen onnistuneeksi.

Vihreä ja virtaava Vantaa (VIVA) eli viherrakenteen kehityskuva ohjaa viheralueiden,
viherrakenteen ja maiseman kehitystä Vantaalla. VIVA ohjaa asemakaavoitusta, viheralueiden suunnittelua ja kunnossapitoa sekä maan hankintaa.

Viherrakenteen kehityskuvan lähtökohtana on Vantaan uusi yleiskaava 2020, joka tuli voimaan 11.1.2023. Yleiskaavassa on tiettyjä arvokkaisiin luontokohteisiin kohdistuvia ongelmia, joita on kaavaprosessin aikana nostettu esiin sekä SLL:n Uudenmaan piirin ja Vantaan yhdistyksen useissa lausunnoissa että valituksissa eri oikeusasteisiin. Näitä luontohaittoja olisi yleiskaavan voimaantulosta huolimatta mahdollista vielä välttää, vähentää tai vähintään viivyttää priorisoimalla asemakaavoituksen toteutusjärjestyksessä vähemmän haitallisia kohteita. Yleiskaavan mukaista kaavavarantoa on tuskin kokonaisuudessaan tarpeen toteuttaa ennen seuraavaa yleiskaavaa ja silloin olisi mahdollista tarkastella uudelleen säästyneiden arvokkaiden luontoalueiden turvaamismahdollisuuksia.

Edellä mainittuja, lähtökohtana toimivaan yleiskaavaan sisältyviä, luontoalueisiin kohdistuva uhkia lukuunottamatta VIVA-kehityskuva on kaikessa laajuudessaan ja yksityiskohtaisuudessaan ansiokasta työtä. Monia tärkeitä teemoja, kuten ekologisten yhteyksien kehittämistarpeita, on huomioitu.

Koska viherrakenteen kehityskuva on itsessään laadukas, kohdistuvat odotukset seuraavaksi laajan suunnitelman toteutukseen asemakaavoissa ja viheralueiden suunnittelussa sekä kunnossapidossa. On pystyttävä varmistamaan, että hyvät tavoitteet saadaan läpäisyperiaatteella käytäntöön kaikissa suunnittelun ja toteutuksen vaiheissa. Tämä edellyttää kattavaa ja konkreettisiin mittareihin perustuvaa seurantaa kaikilla asiaan liittyvillä organisaatiotasoilla ja ulkoisten tilausten sopimusehdoissa.

Yhteystiedot: Lauri Kajander, erityisasiantuntija, p. 045 114 0088, uusimaa(a)sll.fi

Helsingissä 31.1.2024,

Laura Räsänen