Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Uudenmaan piiri

Uusimaa
Navigaatio päälle/pois

Hiljan päivänä palkittiin pyö­räi­ly­kam­pan­ja Kilometrikisa

Sanna Ojajärvi ja Matti Hirvonen pitelevät kunniakirjaa. Taustalla Luonnonsuojeluliiton kotkabanderolli.
Sanna Ojajärvi ja Matti Hirvonen Pyöräilykuntien verkostosta ottivat vastaan kunniakirjan Suomen luonnonsuojeluliiton toimistolla. Kuva: Riina Simonen

Pyöräily vähentää melua

Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin Hiljainen haavanlehti -palkinto myönnettiin tänä vuonna Kilometrikisa-pyöräilykampanjalle, jota järjestää Pyöräilykuntien verkosto ry. Pyöräilyn lisääminen paitsi edistää kansanterveyttä myös vähentää autoilun tarvetta ja siten myös melua.

Pyörän käyttäminen auton sijaan vähentää liikenteen melua, joka on suurin melun lähde ja aiheuttaa haittaa jo yli miljoonalle ihmiselle Suomessa. Toisaalta pyöräilyn hyödyt ovat kiistattomat niin taloudellisesti kuin terveydellisestikin. Työmatka- ja muunkin pyöräilyn edistäminen Kilometrikisan avulla on Luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin mielestä oivallinen tapa lisätä huomiota hyvälle asialle. Kunnat ovat tässä tärkeässä roolissa ja voivat olla sekä suurina työnantajina että kaavoittajina ja liikennesuunnittelijoina esimerkkinä pyöräilyn lisäämisessä.

”Työmatkan kulkeminen pyörällä kannattaa aina. Se on virkistävää, useimmiten myös hauskaa ja kuntoilukin hoituu samalla. Kun liikenneolosuhteet ovat kunnossa, niin polkupyörä on myös nopein liikkumistapa kaupunkiympäristössä. Sähköavusteisten polkupyörien ansiosta myös pidemmät, 10-15 kilometrin pyöräilymatkat arjessa ovat kilpailukykyinen ja nautittava vaihtoehto entistä useammalle kansalaiselle,” sanoo Pyöräilykuntien verkoston johtava asiantuntija Matti Hirvonen.

”Myös työnantajan kannattaa tukea työntekijöidensä pyöräilyä parantamalla olosuhteita ja tarjoamalla kannusteita, joista merkittävin on voimakkaasti suosiotaan kasvattanut työsuhdepyöräetu. Tyytyväisemmät ja hyvinvoivat työntekijät tuovat nämä panostukset moninkertaisesti takaisin,” Hirvonen jatkaa.

Mummomallinen vaihteeton polkupyörä Vanhankaupunginkosken kevyenliikenteen sillalla jo hieman hämärtyvässä illassa.
Polkupyöräily kauniissa maisemissa rentouttaa mieltä. Kuva: Riina Simonen

“Luonnonsuojeluliiton toimistolla Lauttasaaressa pyörän saa autohalliin parkkiin ja suihkussa voi käydä tarvittaessa. Lisäksi toimistolle on hankittu pyöränhuoltotarvikkeita”, kehuu Luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Ursula Immonen. “Liiton joukkue on osallistunut myös Kilometrikisaan!”

Pyöräilyinfraan pitää investoida enemmän

Liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2018 julkaisemaan ja nykyisessä hallitusohjelmassa päivitettäväksi luvattuun Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan on kirjattu tavoite, että kävelyn ja pyöräilyn yhteisen kulkutapaosuuden tulisi nousta nykyisestä noin 30 prosentista 35–38 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Nykytoimet ovat kuitenkin riittämättömiä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Valtion budjetissa oli vuonna 2024 kävelyä ja pyöräliikennettä edistäviin infrahankkeisiin kuntien katuverkolla vain kolme miljoonaa euroa, joka on vähemmän kuin koskaan aikaisemmin.

“Se on liian pieni satsaus muihin liikenneinvestointeihin verrattuna ja toivoisimme enemmän tukea näihin hyödyllisiin hankkeisiin, toteavat Immonen ja Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Sanna Ojajärvi yhdessä. EU-maat kattavan tutkimuksen mukaan pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 € kilometriä kohden ja yksityisautoilusta puolestaan aiheutuu 0,11 € kustannus jokaista ajettua kilometriä kohden (1).

Asennemuutostakin tarvitaan. Suunnittelua on tehty vuosikymmeniä autoilu edellä. Koska pyöräilyhankkeet ovat taloudellisesti kannattavia ja lisäksi absoluuttisesti paljon halvempia, olisi niiden tukeminen kaikella tapaa yhteiskunnallisesti hyödyllistä. Turvalliset ja hyväkuntoiset pyöräilyväylät ovat tietysti ensisijainen edellytys, jotta saadaan houkuteltua lisää ihmisiä pyöräilyn pariin.

”Kilometrikisan järjestäjänä meitä ilahduttaa erityisesti se, että osallistuminen todella lisää pyöräilyn määrää ja muuttaa kulkutapatottumuksia kestävämmäksi,” Hirvonen iloitsee.
Osallistujille viimeksi tehdyn vaikuttavuuskyselyn mukaan 85 % vastaajista oli korvannut pyöräilyllä muita kulkutapoja ja heistä puolet oli korvannut henkilöautomatkoja. Toiseksi eniten oli korvattu linja-automatkoja.

Kilometrikisaa on järjestetty jo vuodesta 2007 asti ja tänä vuonna polkijoita oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin, yli 42 400 henkilöä ja 3183 työpaikkojen sekä muiden yhteisöjen joukkuetta.

Kilometrikisa www.kilometrikisa.fi
on kaikille osallistujille maksuton ja sen järjestäjä on Pyöräilykuntien verkosto ry (www.poljin.fi)
Tietoa kuntien pyöräilyn edistämisohjelmista:
https://www.poljin.fi/jasenyhteisot/pyorailyn-edistamisohjelmat-ja-seuranta

1) https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0921800918308097?via%3Dihub

Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri on yksi liiton 15 piiristä. Luonnonsuojeluliitossa on vietetty 8.10. olevana Hiljan päivänä hiljaisuuden teemapäivää. Uudenmaan piiri haluaa Hiljainen haavanlehti -palkinnon avulla nostaa esille tahoja, jotka jollain tavalla edistävät luonnonhiljaisuutta ja meluntorjuntaa. Aiemmat palkinnon saajat tästä.

Lisätiedot:

Matti Hirvonen , johtava asiantuntija, p. 040 419 4555, matti.hirvonen@poljin.fi,

Pyöräilykuntien verkosto ry

Ursula Immonen, toiminnanjohtaja, p. 044 258 0598, ursula.immonen@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri ry

Luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin puheenjohtaja Laura Räsänen, Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Sanna Ojajärvi, Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Ursula Immonen ja Pyöräilykuntien verkoston johtava asiantuntija Matti Hirvonen. Molemmilla järjestöillä on tavoitteena pyöräilyn ja sen kulkutapaosuuden lisääminen.