Suomesta rakentamisen villi länsi: Mahdollisuuksia puuttua lainvastaiseen päätöksentekoon yritetään rajoittaa 

Kannanotot

Eduskunta on muuttamassa rakentamislakia siten, että ympäristöjärjestöjen oikeutta valittaa lainvastaisista rakennushankkeista rajoitettaisiin.
Kuva: AdobeStock

Eduskunta on muuttamassa rakentamislakia siten, että ympäristöjärjestöjen oikeutta valittaa lainvastaisista rakennushankkeista rajoitettaisiin. Jatkossa kunta voisi muuttaa kaavoituksen ohi jopa lähes 200 hehtaaria lähimetsää voimalaitoskentäksi ilman, että ympäristöjärjestöillä olisi mahdollisuutta vaikuttaa asiaan.

Valitusoikeus kuuluu demokratiaan

Suomessa valitusoikeus on oleellinen osa demokratiaa ja oikeusvaltiota, sillä perustuslaki takaa kansalaisille oikeuden osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon. Rakentamisella ympäristöä voidaan muuttaa pysyvästi. Siksi on kansalaisten oikeusturvan kannalta olennaista, että ympäristön etua valvomaan perustetuilla yhdistyksillä on mahdollisuus viedä lainvastaisina pitämänsä rakentamispäätökset oikeuslaitoksen tutkittaviksi. 

“Ympäri maata on lukuisia tapauksia, joissa oikeus on kumonnut kuntien lainvastaisia päätöksiä, kun Luonnonsuojeluliiton piirit ja yhdistykset ovat valittaneet niistä. Tämä osoittaa, että yhdistysten muutoksenhakumahdollisuus on välttämätön osa toimivaa oikeusvaltiota”, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Tapani Veistola

Jatkossa yhdistykset voisivat valittaa rakentamisen poikkeamisluvista ja suunnittelutarveratkaisuista sekä niin sanotuista puhtaan siirtymän sijoittamisluvista vain, jos hanke on niin suuri, että siltä edellytetään lakisääteistä ympäristövaikutusten arviointia. Rima olisi erittäin korkealla. 

Kaavoituksen ohittavilla poikkeamisluvilla ja suunnittelutarveratkaisulla lähimetsään voitaisiin ilman ympäristöjärjestöjen muutoksenhakumahdollisuutta sijoittaa alle 200 hehtaarin kokoinen aurinkopaneelikenttä tai pystyttää yhdeksän tuulivoimalaa. Puhtaan siirtymän sijoittamislupa puolestaan mahdollistaisi esimerkiksi datakeskuksen rakentamisen. 

“Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Heikki Vestman väittää, että hänen lakialoitteessaan on kyse yksittäisistä omakotitaloista. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan yhdistysten valitusoikeuden poistaminen koskisi myös isoja teollisuushankkeita. Tarkoituksena on mahdollistaa kuntien laittomat päätökset. Eduskunnalta olisi omituinen viesti kunnille, ettei sen säätämiä lakeja tarvitse noudattaa”, toteaa Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin erityisasiantuntija Lauri Kajander

Ympäristöjärjestöjen valitusoikeudella on Suomessa pitkät perinteet. Se on tärkeä laillisen, laadukkaan ja oikeudenmukaisen päätöksenteon takaamiseksi.

“Kun maankäyttö- ja rakennuslaki tehtiin 2000-luvun alussa, järjestöjen valitusoikeus tasapainotti sitä, että valtion ympäristöhallinnon valvontaa kuntia kohtaan vähennettiin. Kun järjestöjenkin valitusoikeus poistetaan, voi lainvastaisia päätöksiä tehdä esteettä. Miten lakien noudattamista ja luonnon etua voidaan jatkossa valvoa?”, Veistola sanoo. 

Hallitus on poistamassa yhdistysten valitusoikeuden myös maisematyöluvista kaava-alueella. Tämä mahdollistaa luvan myöntämisen esimerkiksi metsänhakkuulle, joka hävittää sellaisia luonto- ja virkistysarvoja, joita kaavoituksella on ollut tarkoitus turvata.

Lisätietoja: 

Tapani Veistola, toiminnanjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto, p. 0400 615 530, tapani.veistola@sll.fi

Lauri Kajander, erityisasiantuntija, Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri, p. 045 1140 088, lauri.kajander@sll.fi 

Ajankohtaista